تراکم استخوان شاخص سلامت

۲۰خردادماه،
ممتاز نیوز : اندازه‌گیری تراکم استخوان یکی از راه‌های سنجش سلامتی است. در سال‌های اخیر با ورود دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان تمایل فزاینده‌ای در میان پزشکان و در پی آن بیماران برای انجام این آزمایش و بررسی احتمال پوکی استخوان به وجود آمده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ متاسفانه مثل بسیاری دیگر از روش های بررسی تازه با توجه به مدرن بودن این نوع عکسبرداری بعضی تصور می کنند معجزه می کند و تمایل بسیاری برای انجام آن دارند، اما واقعیت این است که با وجود کمکی که اندازه گیری تراکم استخوان به تشخیص پوکی استخوان می کند گاهی این آزمایش بی سبب درخواست می گردد و هزینه های اضافی برجامعه تحمیل می گردد.

تراکم استخوان چیست؟ از ابتدای تشکیل جنین بتدریج کلسیم در استخوان ها رسوب می کند و در زمان رسیدن به سن بلوغ و جوانی در بیست سالگی استخوان ها کاملا متراکم می گردد.

پرسش دوم این است که چه عواملی در تراکم استخوان موثر است؟ پاسخ این است که ژنتیک و میزان فعالیت بدنی مهم ترین عامل تعیین تراکم استخوان است. بعد از این دو عامل میزان مصرف کلسیم و ویتامین دی نیز در متراکم کردن استخوان موثر است.

به عبارت دیگر کسانی که ورزش را در سنین کودکی آغاز کنند و تغذیه پر از لبنیات داشته باشند، سرمایه بیشتری از استخوان متراکم را در ابتدای جوانی خواهند داشت. پس از این که استخوان ها در سن جوانی متراکم شد، آغاز به پوک شدن می کنند. اینجا هم در سیر نزولی تراکم استخوان، ورزش، مصرف کلسیم و ویتامین D موثر است.

به این ترتیب کسانی که ورزش منظم و مداوم می کنند، هم استخوان های متراکم تری خواهند داشت و هم سیر پوک شدن استخوان در بدن آنها کند خواهد بود.

اما چه زمانی تراکم استخوان را باید اندازه بگیریم؟ از آن جا که در خانم ها پس از یائسگی تراکم استخوان کم می گردد و پس از شصت وپنج سالگی احتمال شکستگی به سبب پوکی استخوان وجود دارد، در خانم های ۶۵ سال و بالاتر بهتر است تراکم استخوان سنجش شود.

از موارد دیگری که این آزمایش پیشنهاد می گردد، شامل خانم هایی است که بسیار زود یائسه شده اند و کسانی که کورتون به مدت طولانی استفاده کرده اند. در مواردی که استخوان ها با ضربه کوچکی شکسته شوند، به طور مثال وقتی با یک زمین خوردن ساده استخوان لگن می شکند، باید به پوکی استخوان شک و تراکم استخوان را اندازه گیری کرد.

درمان پوکی استخوان زمانی انجام می گردد که آزمایش سنجش تراکم استخوان نشان دهنده پوکی استخوان باشد.

در این حال با داروهایی مثل آلندرونات که به صورت قرص های روزانه یا هفتگی وجود دارد یا با تزریق آمپول های مشابه که به صورت ماهانه انجام خواهد شد، بیماری درمان می گردد. مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D به موازات این درمان ها برای بهبود لازم و موثر است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.