تربیت فرزندان را جدی بگیرید!نکات مهم برای تربیت فرزند

گردآوری توسط گروه خانواده ممتازنیوز

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

بی تردید تربیت فرزندان از مهم ترین و در عین حال دشوارترین وظایف والدین در سراسر طول زندگی است اما متاسفانه بسیاری از والدین و خانواده ها آمادگی چنین تربیتی را ندارند و چنان که شایسته است به این امر بسیار خطیر بها نمی دهند.

چه بسا پدرانی که برای دیدن مسابقه فوتبال مورد علاقه خود یا برای حضور در میهمانی های دوستانه و همراه با رفقای قدیمی خود ساعت ها وقت صرف می نمایند و چه بسا مادرانی که درباره آشپزی، سفره آرایی و آرایشگری هزینه های گزاف و وقت زیادی صرف می کنند و چه بسیار خانواده هایی که هزینه های سنگینی برای خرید یا در تماس های تلفنی خود ساعات زیادی از روز خود را صرف مکالمات روزمره با بستگان و نزدیکان(به غیر از فرزندان) خود می نمایند و چه بسا خانواده هایی که هزینه های سنگین برای خرید کالاهای مصرفی بی ارزش یا کم ارزش مانند سی دی و نوارهای موسیقی، پفک، بادکنک و … می پردازند ولی نه حاضر به خرید یک کتاب یا سی دی- نوار در زمینه تربیت و پرورش فرزندان خود بوده و نه حاضر به وقت گذاری برای مطالعه در این امر بسیار خطیر می باشند.

اکثراً گمان می کنند که تربیت فرزندان کاری سهل و آسان است و هر کس به آسانی و سهولت از عهده آن برمی آید، حال این که حقیقت غیر از این است. هر کس با سلیقه و برداشت شخصی برای تربیت فرزندان خود بپردازد و خود را از فراگیری مباحث تربیتی و راهنمایی صاحبنظران و متخصصان این رشته بی نیاز بداند، خطایی بزرگ است.

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

جای بسی تاسف است که امروز جامعه ما شاهد قربانی شدن آشکار و پنهان کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری است که نتیجه ناآگاهی و بی مسوولیتی والدین خود می شوند و غنچه های زیبای وجود آنان ناشکفته پژمرده می شود. خانواده، این مکان بسیار مقدس و کانون گرم مهر و محبت و عشق واقعی و مرکز آرامش و آسایش به علت ضعف در برقراری ارتباط و عدم وجود ارتباط قوی و توأم با مهر و محبت والدین با فرزندان خود به محل غیرقابل تحمل و محل ناامن روحی و روانی فرزندان و حتی والدین مبدل گشته است. ایجاد و تقویت و ارتقاء حس خودباوری و خود دوستی در فرزندان می تواند بهترین راه پیشگیری از گسستگی والدین و فرزندان و جلوگیری از پژمردگی، کج روشی و انحراف فرزندان است.

پانزده روش زیر برای کمک به فرزندان برای باور کردن و دوست داشتن خود، به تمام والدین و خانواده های گرامی توصیه می شود:

۱- برای فرزندان خود وقت بگذارید و در فعالیت های مورد علاقه آن ها فعالانه سهیم شوید.

۲- از فرزندان خود انتظارات منطقی و معقول داشته باشید.

۳- عقاید، عواطف و احساسات آن ها را جدی بگیرید.

۴- به فرزند خود مسوولیت بدهید.

۵- قوانین و محدودیت های خانواده را به طور صریح برای آنان تعریف کنید و آن ها را مورد تاکید قرار دهید ولی در پاره ای از محدودیت ها به آن ها مهلت دهید.

۶- ارزش را نمایان سازید.

۷- درباره مشکلات صحبت کنید ولی بدون سرزنش یا اظهار نظر درباره منش فرزند.

۸- همیشه قابل دسترس باشید.

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

۹- به آن ها نشان دهید رفتار آن ها برای شما مهم است.

۱۰- برای هر مسوولیتی که خوب انجام شود آن ها را تشویق کنید و جایزه بدهید و مسوولیت آن ها را افزایش دهید، روی کارهای خوبی که انجام می دهند تاکید کنید، نه کارهای بد.

۱۱- الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید.

۱۲- به فرزندان خود بیاموزید چگونه با اوقات فراغت و پول کنار بیایند.

۱۳- به فرزندان خود کمک کنید تا مقاومت و تحمل خود را در برابر ارزش ها، هنجارها و الگوهای متفاوت افزایش دهند.

۱۴- توجه و نگرانی خود را نسبت به آن ها نشان دهید و آن ها را در آغوش بگیرید، به آن ها بگویید چقدر آن ها را دوست دارید.

۱۵- از عبارتی استفاده کنید که به آن ها عزت نفس می بخشد نظیر «از کمکت متشکرم» یا «این عقیده ای عالی است».

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


والدین و فرزندان Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.