ترفندی که شکست خورد / مخالفت گسترده بحرینیها با طرح عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز دوشنبه خود در ریاض به سبب اختلافات میان یکدیگر نتوانستند درباره انتقال از مرحله همکاری به مرحله اتحاد و به طور مشخص درباره اتحاد میان عربستان و بحرین به توافق برسند.

به نوشته الوطن، سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست ریاض به ریاست عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تصمیم به ادامه بررسی پیشنهاد اتحاد ارائه شده از سوی سعودیها در نشست اواخر دسامبر گذشته شورای همکاری خلیج فارس گرفتند.

الوطن عربستان در مقاله ای از اینکه نشست ریاض برای اعلام اتحاد شکست خورده است، ابراز ناامیدی کرد و نوشت کشورهای عضو شورای همکاری، اعلام اتحاد را تا زمان تکمیل بررسی تمام جزئیات طرح به تعویق انداختند و سران شورا، شورای وزیران را مامور پیگیری این مسئله کرد.

این روزنامه نوشت :  کشورهای عضو شورای همکاری بر خلاف تمام انتظارات و پیش بینی هایی عمل کردند که به احتمال اعلام اتحاد محدود میان عربستان و بحرین اشاره می کرد.

البته سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در توجیه شکست نشست ریاض در اعلام اتحاد میان عربستان و بحرین ادعا کرده است که هدف از اتحاد، اتحاد فراگیر و جامع و نه محدود بوده است.

با این حال شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در چهاردهمین نشست مشورتی سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به دفاع از طرح اتحاد با عربستان پرداخت و تحقق این طرح را در راستای آرزوهای آل خلیفه دانست و البته مدعی شد این طرح به تحقق خواسته های مردم بحرین کمک می کند، مردمی که خواسته های مشروع خود را به طور مسالمت آمیز بیان می کنند، اما این خواسته ها از سوی نظامیان آل خلیفه و نظامیان سعودی حاضر در خاک بحرین به شدت سرکوب می شود.

شاه بحرین بار دیگر اعلام کرد از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و حمایتهای آنها از رژیم تحت سلطه خود تقدیر می کند.

مخالفت بحرینها با اتحاد با عربستان

هر چند رژیمهای حاکم بر عربستان و بحرین به شدت برای عملی کردن طرح اتحاد که ابعاد و جزئیات آن هنوز فاش نشده است، تلاش می کنند و البته در نشست دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت در ریاض به سبب اختلافات شدید ناکام ماندند، با این حال گروهها و جناح های مخالف در بحرین در راستای خنثی سازی توطئه جدید تاکید کرده اند هرگونه اتحاد بین بحرین و عربستان را نمی پذیرند.

گروهها و جناح های مخالف در بحرین به رژیم آل خلیفه درباره هرگونه تشدید اقداماتش علیه جنبش مردمی مسالمت آمیز این کشور هشدار دادند.

آنها همچنین بر خطرناک بودن هرگونه ادغام شدن بحرین با عربستان تحت هر عنوانی تاکید کردند و ضرورت برآورده شدن خواسته های مردم و اهداف انقلاب را خواستار شدند.
 

بحرین از بیش از یکسال پیش شاهد تظاهرات مردمی و انقلاب علیه رژیم آل خلیفه است و نیروهای امنیتی بحرین با همدستی نیروهای اشغالگر سعودی به سرکوب مردم پرداخته اند که تاکنون در جریان این سرکوبگری صدها نفر شهید یا زخمی شده اند.
 

رژیمهای آل سعود و آل خلیفه در توطئه جدیدی از اتحاد بین بحرین و عربستان سخن گفته اند که اقدامی برای بردن بحرین زیر قیمومیت کامل سعودیها به منظور مقابله با انقلاب مردم این کشور است.

طرح اتحاد، ترفند عربستان برای سلطه بر بحرین

حسن عبدالنبی عضو انجمن حقوق بشر بحرین تاکید کرد: رژیم عربستان با طرح دروغین اتحاد درصدد تحمیل سلطه خود بر بحرین و مردم منطقه است.

وی خاطر نشان کرد:  این دعوت دروغین از سوی رژیمی صورت گرفته است که در میان مردم خود هیچ محبوبیتی ندارد.

عبدالنبی که با العالم گفتگو می کرد، ظهار داشت: پیش بینی می شد که این طرح که توطئه ای علیه مردم بحرین و منطقه است با شکست روبرو شود.
 

وی با بیان اینکه، چنین طرح هایی که رژیمهای غیر قانونی و مستبد ارائه می دهند هیچ اعتباری ندارد، افزود: چگونه چنین رژیمهایی که از برقراری دموکراسی در داخل کشور خود ناتوان هستند می توانند برای مردم منطقه دموکراسی به ارمغان بیاورند.
 

وی تصریح کرد: این رژیم ها به درخواست آمریکا، درصدد هستند با اینگونه طرح ها مردم منطقه را در زیر یوغ ظلم، استبداد و دیکتاتوری باقی نگاه دارند.
 

این فعال بحرینی با تاکید بر مخالفت بسیاری از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ادامه تسلط عربستان بر منطقه افزود: در پرتو بیداری ملتها در کشورهای عربی و مطالبه آزادی و دموکراسی، مردم دیگر نمی پذیرند این دعوتها را که به آنها تحمیل شده است، قبول کنند.
 

وی اظهار داشت : عقب ماندگی رژیم حاکم بر عربستان موجب مخالفت هم پیمانان این کشور در منطقه با این دعوت و ناکامی طرح مزبور شد.
 

عضو انجمن حقوق بشر بحرین افزود: مقامات بحرینی ، رهبران مخالف را بازداشت می کنند و در برهه اخیر نیز با توسل به توطئه اتحاد در صدد غلبه بر جنبش اعتراضی بحرین هستند.
 

وی تاکید کرد: امکان ندارد مردم بحرین پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ هم اکنون به اتحاد و الحاق به عربستان تن دهند.
 

عبدالنبی گفت : مردم بحرین بدون شک از حقوق و خواسته های قانونی خود در برابر رژیم دیکتاتوری آل خلیفه نمی گذرند و اجازه نخواهند داد با چنین توطئه هایی خواسته های آنها نادیده انگاشته شود.

یوسف ربیع رئیس انجمن حقوق بشر بحرین هم طرح اتحاد عربستان و بحرین را ایده ای ناپخته و غیر واقعی دانست و خاطر نشان کرد شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ با اهداف اقتصادی و رشد و توسعه تاسیس نشد، بلکه تاسیس آن با اهداف سیاسی صورت گرفت.
 

وی تصریح کرد: حضور عربستان در بحرین نامشروع است، زیرا با نیروهای امنیتی بحرین در موارد عدیده نقض حقوق بشر مشارکت دارند و همکاری امنیتی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف ضربه زدن به خواسته های آزادیخواهانه و مقابله با خواسته های مردم صورت می گیرد.
 

ربیع این پرسش را مطرح کرد که چرا دولت بحرین درباره طرح اتحاد با عربستان از مردم همه پرسی نمی کند؟ افزود: زیرا اگر به مردم فرصت مشارکت در همه پرسی داده شود با این طرح موافقت نخواهند کرد چون  چنین اتحادی برای حاکمیت ملی آنها مشکل ساز خواهد بود.
 

رئیس انجمن حقوق بشر بحرین گفت : بحرین در دریایی از بحران سیاسی به سرمی برد، بنابراین ورود یک طرف دیگر نظیر عربستان باعث افزایش تنش و بحران در این کشور خواهد شد.
 

مخالفت ملتهای عربی با الحاق بحرین به عربستان مجید میلاد عضو شورای مرکزی جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین نیز با تاکید بر اینکه همه ملت های منطقه مخالف اتحاد بحرین باعربستان هستند، گفت : اگر این اتحاد صورت بگیرد، ملت بحرین در مقابل آن به صورت مسالمت آمیز مقاومت خواهد کرد.

“مجید میلاد” خاطر نشان کرد: این گونه نیست که فقط ملت بحرین با اتحاد با عربستان مخالف باشد، بلکه همه ملتهای منطقه خلیج فارس از جمله مردم قطر ، کویت و عمان نیز با این موضوع مخالفند، و این امر  نشان می دهد که پیشنهاد اتحادیه فقط از طرف سران و بدون آگاهی ملت های عرب مطرح شده است.
 

وی افزود: عربستان از حرکت دراین مسیر نه تنها هیچ سودی نخواهد برد، بلکه درگیر مشکلات منطقه ای خواهد شد و اندیشه  اتحاد از آغاز محکوم به شکست است.
 

مجید میلاد خاطرنشان کرد: پیش از این نیز طرح عربستان برای پیوستن مغرب و اردن به شورای همکاری برای تشکیل باشگاهی از کشورهای دارای نظام پادشاهی با مخالفت اعضای این شورا روبرو شد.
 

وی هشدار داد: رژیم آل خلیفه در تلاش است تا بحران موجود را از طریق جهش به مرحله ای که امکان دارد پیامدهایی فاجعه بار برای رژیم داشته باشد، پشت سر بگذارد.
 

به گفته مجید میلاد، انقلاب بحرین ادامه خواهد داشت و تلاش برای دور زدن آن از طریق اتحاد با عربستان اشتباهی راهبردی خواهد بود، زیرا اوضاع داخلی عربستان را نیز تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.
 

میلاد گفت: به عقیده ناظران و کاشناسان ،این اتحاد به ثمر نخواهد رسید و ممکن است موجب آشکار شدن اختلافات پنهان بین کشورهای عضو شورای همکاری شود.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.