ترکیه‌: گاز ایران گران است!

بالتاچی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم قراردادهای گازی امضا شده با ایران را لغو کنیم ولی این احتمال وجود دارد که در دادگاه تصمیم مطلوبی به نفع ترکیه اتخاذ شود.

روزنامه ترکیه‌ای “حریت” به نقل از یکی از مقامات صنعت گاز ترکیه مدعی شدد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ترکیه گاز ایران را با قیمتی غیرمنطقی خریداری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران فاتح بالتاچی رییس انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی ترکیه گفت: قیمت گاز طبیعی ایران بالاتر از سطح منطقی است.

وی افزود: فکر می‌کنم ترکیه باید گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف بخرد.

بالتاچی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم قراردادهای گازی امضا شده با ایران را لغو کنیم ولی این احتمال وجود دارد که در دادگاه تصمیم مطلوبی به نفع ترکیه اتخاذ شود.

وی افزود: دلیل گران بودن بیش از حد قیمت گاز ایران در حال حاضر به دلیل قراردادهایی است که در گذشته (زمانی که بازار جهانی نفت ساختار متفاوتی داشت) امضا شده است. در این قراردادها حق چانه زنی درباره قیمت در آینده وجود دارد.

بالتاچی مدعی شد: به لحاظ تجاری برای ایران عاقلانه نیست که روی قیمت‌های بالا تاکید کند.

وی با اشاره به تحولات سیاسی و بین‌المللی افزود: این پرونده باید در دادگاهی در سوئیس مورد بررسی قرار بگیرد. ترکیه در مورد این پرونده در موضع محکمی قرار دارد زیرا در گذشته نیز یک پرونده را در سوئیس برنده شده است.

پیشتر وزیر توسعه ترکیه درباره مذاکرات با تهران درباره کاهش قیمت گاز صادراتی گفته بود: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد ترکیه به داوری بین‌المللی مراجعه نمی‌کند.

جودت ییلماز با اشاره به مذاکرات رییس‌جمهور ترکیه و معاون رییس‌جمهور ایران درباره انرژی گفته بود: ترکیه از ایران خواسته که قیمت گاز طبیعی صادراتی خود را کاهش دهد. اگر مذاکرات نتیجه دهد ما دیگر به داوری بین‌المللی مراجعه نمی‌کنیم.

ترکیه مدعی است بهای گاز ایران بالاتر از سطح بین‌المللی است و موافقت ایران را برای کاهش آن خواستار است.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.