ترکیه ناچار به دور زدن تحریم‌ها است/امریکا وغرب نمی‌توانند منافع ملی ترکیه را تامین کنند

۱۲م دیماه ،

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترکیه تحت تاثیر سیاست خارجی خود ناچار است در تحریم‌ها همکاری کند اما در چارچوب نیازهای داخلی صلاح می‌بیند از تحریم‌ها تبعیت نکند.

نوذر شفیعی نماینده ممسنی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اذعان کارشناسان ترکیه مبنی بر متضرر شدن این کشور بر اثر اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت: براساس تئوری عمومی حاکم بین کشورهایی که در یک منطقه قرار دارند تحولات داخلیشان بر یکدیگر تاثیرگذار و همین طور از یکدیگر تاثیر پذیر است لذا بدیهی است با توجه به حجم مبادلاتی که بین کشورها وجود دارد اگر در منطقه‌ای کشوری تحریم شود بر کشورهای همسایه هم تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: چه در شرایط جنگ تحمیلی و چه بعد از آن هرگاه که تحریم‌ها علیه ایران شدت می‌گرفت تمرکز همکاری‌ها از سمت بین‌المللی به سمت منطقه‌ای معطوف می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: یکی از کشورهایی که استعداد همکاری با ایران را داشت ترکیه بود و لذا در شرایط فعلی هم طبیعی است که ترکیه به دلیل وابستگی‌هایی که در مواردی به ایران دارد از این تحریم‌ها تاثیر بپذیرد.

شفیعی تصریح کرد: به این دلیل که ترکیه از سوی آمریکا و غرب از مراوده مالی با ایران منع شده و نمی‌تواند نیازهای خود را تامین کند طبیعتا با مشکل روبروست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورها تحت تاثیر دو عامل سیاست‌های کاری خود را شکل می‌دهند یکی عوامل داخلی که می‌توان نیازهای آن کشور را ذکر کرد و دیگری عوامل بین‌المللی که از شاخصه‌های آن مراوده با قدرت‌هاست بنابراین ترکیه تحت تاثیر سیاست خارجی خود ناچار است در تحریم‌ها همکاری کند اما در چارچوب نیازهای داخلی صلاح می‌بیند از تحریم‌ها تبعیت نکند.

شفیعی در پایان خاطر نشان کرد: باید دید که در محاسبات ترکیه کدام یک از این دو عامل تاثیرگذارتر و به نفع ترکیه است اگر عوامل داخلی را در نظر بگیرد بدیهی است که ترکیه یا هر کشور دیگری عدم پیروی از تحریم‌ها و یا دور زدن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد ولی اگر دولت‌هایی که ایران را تحریم می‌کنند نیازهای داخلی ترکیه را پاسخ دهند ممکن است ترکیه با این تحریم‌ها همراه شود که اظهار نظر کارشناس داخلی ترکیه مغایر با این مطلب است.

انتهای پیام/

 


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.