ترویج تجمل‌گرایی در سریال‌های تلویزیون

فارس: «محمدتقی فهیم» منتقد سینما و تلویزیون اظهار داشت: بعد از جنگ و اتخاذ سیاست‌های تعدیل اقتصادی، با گذشت چند سالی مشخص شد که ما مسیر درستی را به لحاظ اقتصادی طی نکرده‌ایم، در حالی که کشور‌های دنیا که معمولا دچار پدیده‌ای‌ مانند جنگ شدند بعد از خاتمه این بحران‌ها همواره به سوی صرفه‌جویی و سیاست‌هایی رفتند که بتوانند بیش از قبل مسایل اقتصادی را در زمینه صرفه‌جویی رعایت کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما این اتفاق بر عکس رخ داده و ما دچار روندی شدیم که روز به روز مردم تشویق به مصرف‌گرایی شدند و رسانه‌ها در این ماجرا سهم به سزایی داشتند و سیاست‌گذاری دولت‌ها در این زمینه مؤثر بوده است.

فهیم گفت: رسانه‌ها نقش جدی‌تری در این زمینه داشتند که هم می‌توانستند این سیاست را نقض کنند و محافظه‌کاری به خرج ندهند، به حوزه اقتصاد ورود کنند و دست به فرهنگ‌سازی بزنند و نوعی آسیب‌شناسی را پیشه کنند ولی رسانه‌ها متاسفانه با اتخاذ روش‌های محافظه‌کارانه مثل رسانه ملی سکوت کردند.

این منتقد اظهار داشت: رسانه ملی نقش مهمی در این زمینه داشت ولی دیدیم که حتی در سریال‌های تلویزیون که برای مردم بسیار تاثیر‌گذار هستند، شروع کردند به تبلیغ مصرف‌گرایی و لوکس‌گرایی و نشان دادن خانه‌های آنچنانی و هر‌ آنچه که به مصرف بیش از حد مربوط می‌شود، این نوع زندگی را یک جوری به مردم آموزش دادند.

وی افزود: این مطلب را به‌طور مشخص می‌توان در روستا‌ها و مناطق دورافتاده و مراکز استان‌ها دید و اگر بگوییم که شهر‌های بزرگ دچار مصرف‌گرایی بودند اما روستا‌های ما و شهر‌های کوچک ما همواره به دنبال این بودند که صرفه‌جویی کنند و رشد و رفت و آمد خود را کنترل کنند تا بتوانند ذخیره‌ای داشته باشند اما به دلیل اینکه رسانه‌های ما از جمله رسانه ملی در این زمینه روش‌های خوبی را استفاده نکرد، بسیار سریع فرهنگ مصرف‌گرایی و مصرف‌زدگی در کشور رواج پیدا کرد.

فهیم بیان داشت: با ترویج مصرف‌گرایی در جامعه و در کشور رقابت برای خرید کالا‌ها حتی کالا‌های غیر ضروری در کشور آغاز شد و آن‌قدر این روش، روستاییان را در بر گرفت که منجر به کوچ و مهاجرت آنان به شهر‌ها برای دست‌یابی برای امکانات بیشتر و بهتر از گذشته شد.

فهیم گفت: مردم ولع مال‌اندوزی پیدا کرده‌اند؛ هرچه می‌خرند باز هم سیر نمی‌شوند و این موارد یکی از موارد مصرف‌گرایی است، باید از تجارب دیگر کشور‌هایی که بعد از جنگ وضعیت اقتصادی‌شان را کنترل کردند استفاده می‌کردیم تا به مشکل و مسئله مصرف‌گرایی برخورد نکنیم.

این روزنامه‌نگار با ارائه راهکاری گفت: اگر می‌خواهیم تبلیغاتی داشته باشیم باید مساله تولید ملی را با برنامه‌های مختلف حمایت کنیم تا تبلیغ کالای داخلی جایگزین تبلیغ کالای خارجی شود و با برنامه‌های مختلف می‌توانیم مصرف‌گرایی را کمتر کنیم.

فهیم گفت: کاری از قبل برای این مساله انجام نداده‌ایم، حداقل در این سال که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، رسانه‌های ملی باید کاری اساسی در این زمینه انجام دهند و برای هر نما و سکانس نمایشی در شبکه ملی دقت نظر داشته باشند تا مصرف‌گرایی را ترویج و تبلیغ نکنند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.