تزریق آمپول برای روزه دار

تزریق آمپول برای روزه دار,روزه داری,احکام روزه

 

ماه مبارک رمضان ماهى است که شما به مهمانى خدا دعوت شده اید. در این ماه میزبان، خداوند غنّى مطلق است و  میهمانان، بندگان محتاج و فقیر هستند. حال که به میهمانی دعوت شده اید لازم است قبل از رفتن به میهمانى، که میزبانش خالق همه موجودات است، خود را مهیّا کنید. در میهمانى هاى دنیا، انسان لباس نو مى پوشد، به بدن و لباس خود عطر مى زد و خود را آماده مى کند، در میهمانى این ماه هم باید وجود خود را از گناهان پاک کنیم و با قلبى پاک به سوى این ضیافت برویم. در این مجلس میزبان به میهمانان خود ارزش داده و آنها را از اهل احسان و بخشش قرار داده و نهایت احترام را نسبت به آنها قائل شده است.

 

پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمودند: هر مۆمنى که براى رضاى خدا در ماه رمضان روزه بگیرد، خداوند هفت چیز را به او ارزانى مى کند: آنچه را که از حرام بر بدن او روییده است، ذوب مى کند; به رحمت خداوند مى رسد; کفاره گناه پدرش آدم (علیه السلام) را مى پردازد; سکرات مرگ بر او آسان مى شود; از گرسنگى و تشنگى روز قیامت در امان مى ماند; خداوند او را از آتش جهنم مى رهاند; او را از نعمت هاى بهشت بهره مند مى سازد. (علل الشرایع، ص ۳۷۹، باب ۱۰۹)

 

بزرگان دینى اول سال را اول ماه رمضان مى دانند. اگر کشاورزان اول سال را پاییز مى دانند و تجّار و کسبه اول بهار را اول سال مى دانند، اهل سیر و سلوک و زنده دلان، اول سال را اول ماه مبارک رمضان مى دانند. از ماه مبارک رمضان در روایات به شهر الله یاد شده است.

پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) فرمود: «قَدْ أقْبَلَ اِلَیْکُمْ شَهْر الله»; ماه رجب، ماه ولایت است و ماه شعبان، ماه رسالت و ماه رمضان، ماه خداست و اگر کسى بخواهد وارد این ماه بشود، باید از درب ولایت وارد شود. از این جا استفاده مى شود که قبولى اعمال، با پذیرش ولایت اهل بیت (علیهم السلام) میسّر است.

 

و اما برخی احکام روزه داری….

در ادامه این مقاله دو مورد از استفتائات مربوط به روزه داری را که از مراجع عطام تقلید پرسیده شده مطرح می کنیم:

 

حکم فقهی آیات عظام درباره تزریق آمپول برای روزه‌دار

 

بررسی روشهای درمانی چون تزریق آمپول برای روزه‌دار می‌تواند برای روزه‌داران سوال بر انگیز باشد، مراجع با تزریق درمانی مخالفتی ندارند اما در رابطه با تزریقهای مغذی و مقوی که مانند غذا بوده و مستقیم وارد خون می شوند دیدگاههای مختلفی وجود دارد.

 

سوال: آیا روزه ‏دار مى‏تواند به بدنش آمپول یا سرم تزریق کند؟

 

آیه الله خامنه ای(دام ظله):

احتیاط واجب آن است که روزه‏دار از استعمال آمپولهاى مقوى یا مغذى یا آمپولهایى که به رگ تزریق مى‏شود و نیز انواع سرمها خوددارى کند، ولى تزریق آمپول براى بى‏حس کردن و نیز دارو گذاشتن بر زخمها و جراحتها اشکال ندارد.

 

آیه الله العظمی  سید صادق روحانی(دام ظله):

تزریق آمپول غیر مقوی و یا هر آمپولی که بجای غذا به کار نمی رود؛ اشکال ندارد.

 

آیه الله جعفر سبحانی(دام ظله):

تزریق آمپول به نوع آن بستگی دارد. تزریق آمپولهای مغذی روزه را باطل می کند و اگر غیر غذایی و دارویی باشد روزه باطل نمی شود. و همینطور تزریق سرم برای روزه دار در ماه رمضان روزه وی را باطل می کند.

 

نظر سه مرجع تقلید درباره مراجعه روزه‌دار به دندانپزشکی

 

براساس نظر مراجع عظام مراجعه روزه‌دار به دندانپزشک تحت شرایط و تدابیر خاصی بلامانع است.

 

آیه الله العظمی  وحید خراسانی(دام ظله):

کشیدن دندان در ایام روزه داری مکروه است و تا زمانی روزه را باطل نمی کند که چیزی به حلق نرسد. روزه داران سعی کنند در ایام روزه داری پس از افطار به دندانپزشکی مراجعه کنند.

 

آیه الله العظمی روحانی(دام ظله):

پر کردن دندان در ماه مبارک رمضان اگر باعث نشود که چیزی از راه حلق وارد معده شود ایرادی ندارد. در مورد مسواک زدن هم اگر آب از حلق پایین نرود بلامانع است.

 

آیه الله العظمی ناصر مکارم شیرازی(دام ظله):

در ایام روزه داری دندان کشیدن مکروه است و تزریق بی حسی اشکال ندارد اما درکل چیزی نباید از حلق فرو رود.

 

منابع:

کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین احمدی ، حسنعلی احمدی

سایت شیعه سرچ

صدای شیعه

  • احکام روزه
  • احکام روزه داری
  • تزریق آمپول برای روزه دار
  • مبطلات روز
  • کشیدن دندان در ایام روزه


مطالب امروز به جز اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.