تزریق بدون عارضه واکسن ایرانی کرونا به ۲۱ تن تا کنون/ احتمال دسترسی به این واکسن تا خرداد

محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمام امام (ره) و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به جزییات روند تزریق این واکسن در فرآیند فاز اول مطالعه بالینی، گفت: اگر همه چیز به خوبی پیش رود، انشالله تا خرداد ماه واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را خواهیم داشت.

دکتر مینو محرز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال انجام است، گفت: تاکنون واکسن ایرانی کرونا در نوبت اول به ۲۱ نفر تزریق شده است و باید همچنان ادامه یابد. در مرحله اول مطالعه انسانی واکسن عمدتا به بررسی عوارض می‌پردازیم که تاکنون خوشبختانه این واکسن عارضه جدی نداشته است.

وی افزود: گروه جدید داوطلبان دریافت واکسن کرونا به طور تدریجی نیز به مطالعه وارد می‌شوند و در نوبت بعد هم ۱۴ داوطلب دیگر بعد از دریافت مجوزها وارد مطالعه می‌شوند که این مجوزها نیز دریافت شده است. این فرآیند تا زمان دریافت واکسن از سوی تمام ۵۶ داوطلب تزریق واکسن ایرانی کرونا در فاز اول، ادامه پیدا می‌کند. بعد از آن نظریه قطعی را درباره فاز اول و نتایج آن ارائه می‌دهیم و بعد از تایید و دریافت مجوزهای لازم، وارد مرحله دوم کارآزمایی بالینی خواهیم شد.

محرز با بیان اینکه فاز اول مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) احتمالا تا اواخر بهمن ماه به پایان می‌رسد، گفت: طبق مطالعات فاز دوم مطالعه انسانی احتمالا با ۳۰۰ نفر داوطلب آغاز می‌شود.

وی درباره دوز تزریقی این واکسن نیز گفت: این واکسن در دو دوز در فاصله دو هفته‌ای تزریق می‌شود. برخی داوطلبان هم در حال حاضر دوز دوم را دریافت کرده‌اند که آن هم خوشبختانه عارضه‌ای نداشته است.

محرز با بیان اینکه اگر همه چیز به خوبی پیش رود، ان شالله تا خرداد ماه واکسن ایرانی کرونای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را خواهیم داشت، گفت: در صورت موفقیت همه فازها این واکسن خرداد ماه می‌تواند تولید شود.

وی گفت: باید توجه کرد که در فاز یک عمدتا عوارض واکسن سنجیده می‌شود. در فازم دوم علاوه بر بررسی عوارض، میزان اثربخشی واکسن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فاز دوم ۳۰۰ نفر باید واکسینه شوند. اگر بعد از آن همه چیز به خوبی پیش رود، مجوزهای فاز سوم را دریافت می‌کنیم. باید توجه کرد که در فاز سوم مطالعه بالینی تعداد زیادی واکسینه خواهند شد. البته هنوز به طور دقیق نمی‌دانم که در فاز سوم چه تعداد داوطلب واکسن را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.