تزریق پول جذب زمین و مسکن می‌شود

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: معاون وزیر اقتصاد گفت: باوجود تورم بالا هر چه پول به جامعه تزریق کنیم، اگر نظارت نباشد،ممکن است پولها به سمت زمین و مسکن برود، البته ساخت و ساز مسکن خوب است، ولی زمین ساخته نشده با مقوله مسکن متفاوت است.

به گزارش فارس، شاپور محمدی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی امروز در همایش راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط رکود تورمی در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دغدغه اصلی دولت، خروج از رکود در کنار تورم است. سال قبل دولت برای کنترل تورم موفق عمل کرد که امیدواریم امسال نیز همین گونه باشد.وی افزود: یکی از مشکلاتی که در اقتصاد ایران و اقتصادهای دیگر وجود دارد، عدم توافق اقتصادان‌ها با هم است.

علی‌رغم اختلافات بسیاری که بین اقتصاددان‌ها وجود دارد، بحران سال ۲۰۰۸ مهار شد و آنها توانستند در آن سال به یک اجماع برسند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در حال حاضر مهم است که چقدر بین تحلیل‌گران دولت فعلی و قبلی اتفاق‌نظر وجود دارد.وی افزود: در حال حاضر در مورد افزایش سود بانکی اختلاف‌نظر وجود دارد، به طوری که مردم نیز سرگردان می باشند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: مسئله‌ جدی‌ که اقتصاددان‌ها با آن برخورد می‌کنند، پیدا کردن سیاست‌های قابل اجراست، زیرا پیدا کردن این سیاست‌ها سخت است. راهکارها برای کتاب‌ها مناسب است، به طور مثال در کتاب‌ها آمده زمانی که رکود با تورم همراه است باید سمت عرضه کار و حداقل دستمزد کاهش یابد.

محمدی اظهار داشت: از یک طرف وابستگی به نفت را کم می‌کنیم، اما معافیت مالیات در تمام دنیا مرسوم است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: اجرای بعضی سیاست‌ها در ایران دشوار است، سیاست‌های اقتصادی خنثی نیست و بعضی را متأثر می‌کند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در بحث خروج از رکود، وقتی تورم دو رقمی است، سخت‌تر می‌توان از رکود خارج شد.

محمدی اظهار داشت: اگر تورم بالا باشد، زمین راکد بدون ساخت و ساز هم به صرفه است و پس از گذشت مدتی قیمت آن بالا می‌رود.وی اظهار داشت: در صورتی که تورم بالا باشد، هر چقدر پول به جامعه تزریق کنیم، اگر نظارت وجود نداشته باشد، ممکن است پولها به سمت زمین و مسکن برود، البته ساخت و ساز مسکن خوب است و یکی از سیاست‌های دولت رونق ساخت و ساز مسکن است، ولی زمین ساخته نشده با مقوله مسکن متفاوت است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اصلاح نظام تأمین مالی کشور مقوله مهمی است و در اقتصاد مقاومتی به آن تأکید شده و دولت هم نسبت به توجه آن وظیفه دارد.وی افزود: وقتی نرخ سود بانکی تغییر می‌کند روی بورس و روی سایر مقولات اقتصادی تأثیرگذار است که در وزارت  اقتصاد در این خصوص کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

محمدی اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلاح نظام انگیزشی و به حرکت در آوردن نیروی انسانی به منظور خروج از رکود تورمی مهم و بسیار تأثیرگذار است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در الگوی مصرف و تولید کشور ما ایراد و اشکال بسیار وجود دارد و این ایرادات با فرهنگ‌سازی قابل حل است.

محمدی تصریح کرد: در کشورهایی که نرخ سود بانکی پایین است اجرای بعضی از سیاست‌های مطلوب راحت‌تر است، ولی در ایران به سبب بالا بودن نرخ سود بانکی اجرای سیاست‌های مطلوب کمی سخت‌تر است.وی افزود: دنیا پیشرفتش را مدیون معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و تسهیلات ارزان قیمت نیست، ما در سیاست‌گذاری مشکل داریم و برای تعیین سیاست‌های مالیاتی نیازمند قانون هستیم و وزارت اقتصاد تا اندازه بسیاری در تعیین سیاست‌های مالیاتی دستش بسته است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بحث اصلاحات نهادی بحث مهمی است، ولی زمان‌بر و مشکل است و دولت در حد توان خود باید این مسائل را دنبال کند. محمدی افزود: قطعاً دولت برای حل مسائل اقتصادی نیازمند مشورت و نظر دانشجویان، کارشناسان و اساتید اقتصادی است و باید این اشخاص در پیشبرد اهداف اقتصادی به ما کمک کنند و ما حتماً از نظرات مکمل مثل دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.