تست روانشناسی جالب برای سنجش میزان اعتیاد به اینترنت

u52drb5g8udxwddo95b5 تست روانشناسی جالب برای سنجش میزان اعتیاد به اینترنت

سعید بی نیاز-کارشناس ارشد روان شناسی: روزی نیست که پدر و پسر با هم در مورد مدت زمانی که «رامین» صرف گشت و گذار در اینترنت و سر زدن به انواع سایت ها و شبکه های اجتماعی می کنند, دعوا نکنند!

پدر می گویید: «این پسره پاک معتاد اینترنت شده» و بر سر او داد می زند که «بچه, بلند شو یه کم به زندگیت برس, چی می خوای از جون این کامپیوتر؟ به کجا می خوای برسی با این کارا؟» رامین هم پدرش را فردی قدیمی می داند که از تکنولوژی ها و نیازهای زندگی امروز چیزی نمی داند: «شما که اصلا نمی دونی اینترنت چیه؟ از کجا می دونی من چی کار میکنم؟ این روزا آدم برای کار کردن باید اینترنت داشته باشه». همه اعضا خانواده به این دعواها عادت کرده اند. همسایه ها هم منتظرند بالاخره یک ساعتی در طول روز صدای داد و فریاد این پدر و پسر را بشنوند.

اگر شما همچنین تجربه هایی را دارید یا می خواهید بدانید آیا می توان به شما گفت «معتاد به اینترنت» یا نه به سوالهای آزمون زیر پاسخ دهید.

این روزها خیلی از کارها را نمی شود بدون اتصال به اینترنت انجام داد. از طرف دیگر متخصصان بهداشت روان پشت سر هم هشدار می دهند که اینترنت می تواند مثل یک ماده وابسته کننده, اعتیادآور باشد. احتمال دارد شما هم از آن آدم هایی باشید که نگران این هستند که نکند به اینترنت معتاد باشند, اما چطور می شود فهمید که واقعا به اینترنت معتادید یا نه؟ تست اعتیاد به اینترنت (IAT) یکی از معتبرترین تست های مربوط به سنجش اعتیاد اینترنتی است که توسط دکتر کیمبرلی یانگ ابداع شده است.
در تست IAT هرچقدر نمره شما بیشتر باشد, اعتیاد شما به اینترنت شدیدتر است. هر کدام از عبارت های زیر را بخوانید و ببینید چقدر در مورد شما صدق می کند. بعد مجموع نمره های گزینه های مورد نظر خود را محاسبه کنید. یادتان باشد این تست مثل تست های هوش, درست و غلط ندارد. ضمنا مثل همه تست های روانشناختی دیگر, باید با صداقت به آن پاسخ دهید تا نتیجه درستی بگیرید.

گزینه ها و نمره های مربوط به هر گزینه:

به ندرت = ۱
گهگاهی = ۲
غالبا = ۳
به کرات = ۴
همیشه = ۵

سوال ها

۱-چقدر بیشتر از آنچه می خواهید, در اینترنت می مانید؟
۲-تا چه حد به خاطر آنلاین ماندن, اعضای خانواده خود را نادیده گرفته اید؟
۳-چقدر دیگران از دست شما به خاطر میزان آنلاین بودنتان شاکی هستند؟
۴-آیا به خاطر اینترنت نمره ها و کارهایتان در مدرسه یا دانشگاه افت کرده است؟
۵-آیا ایمیل هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می کنید؟
۶-چقدر عملکرد شغلی شما به خاطر اینترنت آسیب دیده است؟
۷-آیا وقتی کسی هنگام آنلاین بودن مزاحم شما می شود, غر می زنید, فریاد می زنید یا عصبانی می شوید؟
۸-آیا فکر می کنید که در حالت آفلاین حواس پرتی دارید ولی در حالت آنلاین بهتر هستید؟
۹-چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به کار می برید: «فقط چند دقیقه مونده؛ الان میام؟»
۱۰-آیا تا به حال سعی کرده اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و موفق نشده اید؟

تفسیر نمره ها

نمره ای را که گرفته اید در طبقه بندی زیر پیدا کنید و تفسیرش را بخوانید:

نمره ۱۰ تا ۲۰: شما مشکلی ندارید؛ یعنی لااقل در مورد اعتیاد به اینترنت مشکلی ندارید.
نمره ۲۰ تا ۳۰: شما کمی به اینترنت وابسته هستید اما این وابستگی جدی نیست و مشکلی در شغل, تحصیل یا زندگی خانوادگی شما ایجاد نمی کند.
نمره ۳۰ تا ۴۰: شما کمی تا قسمتی به اینترنت وابسته اید. اگر نمره شما به ۴۰ نزدیک باشد, باید نگران باشید و تا دیر نشده فکری برای وابستگی خود به اینترنت بکنید. به هرحال شما در مرز اعتیاد به اینترنت قرار دارید.
نمره ۴۰ تا ۵۰: شما یک معتاد تمام عیار به اینترنت هستید. این اعتیاد می تواند به زندگی خانوادگی, تحصیلی یا شغلی شما آسیب برساند. برای همین حتما باید برای اعتیاد به اینترنت خودتان فکری کنید. بهترین راه مراجعه به یک روان شناس یا روانپزشک خبره است که خودش با فضای مجازی آشنایی داشته باشد. در درجه بعد می توانید از کتاب ها یا مقاله هایی که در این زمینه نوشته شده اند استفاده کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.