تسهیلات بازماندگان جنگ در آمریکا

جام جم آنلاین: معافیت از مالیات، تحصیل رایگان در دانشگاه، کمک هزینه مسکن، مقرری ماهیانه، تسهیلات نگهداری از فرزندان از جمله تسهیلاتی است که در آمریکا به سربازان و بازماندگان جنگ داده می‌شود.

تاریخ سرزمین های مختلف درگیر جنگ های فراوانی بوده است. جنگهایی که گاه متجاوزانه و گاه مدافعانه در کتاب تاریخ ثبت شده است.

جنگ در حافظه مردمان برخی از این کشورها عملی مشروع و قهرمانانه و در برخی دیگر نامشروع و متجاوزانه و بدلیل شهوت قدرت سیاستمداران شکل گرفته است.

ایران هم جزو کشورهایی است که جنگ تحمیلی را تجربه کرده و از آن جنگ بازماندگان و جانبازانی به یادگار دارد.

همیشه در اذهان این سوال مطرح بود که کشورهای مختلف با مصدومان جنگ خود چه می‌کنند و چگونه صدمات ناشی از جنگ سربازان و خانواده های آنها را تأمین می کنند و این موضوع در ایران چقدر منصفانه اجرا می شود.

البته گاهی سخنان نسنجیده و دردناکی هم در این مورد شنیده می شود که نباید فلان امتیاز به بازماندگان جنگ داده شود در صورتی که این مسأله در کشورهای مختلف در بالاترین حد خود رعایت شده و در مورد بازماندگان جنگشان اجرا می شود.

آمریکا یکی از کشورهایی است که همیشه به عنوان متجاوز به کشورهای دیگر مطرح بوده است. با این حال این کشور به دلیل درگیری در چند جنگ و داشتن مصدوم جنگی مورد بررسی قرار گرفته است که گزارش آن را در زیر می خوانید.

تاریخچه جنگ در ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا که تاکنون درگیر حدود ۴۰ جنگ کوچک و بزرگ بوده است، اولین بار درگیر جنگ استقلال یا انقلاب آمریکا و آخرین بار درگیر جنگ عراق شد.

ـ اولین و آخرین جنگی که آمریکا درگیر آنها بوده کدامند؟ آمار کشته‌شدگان این جنگ‌ها چقدر است؟

جنگ استقلال آمریکا بین‌ سال‌های ۱۷۷۵ الی ۱۷۸۳به وقوع پیوست و نهایتا با ۲۵ هزار کشته به پایان رسید.

از کشته‌شدگان جنگ عراق نیز آمار دقیقی در دست نیست ولی برخی از سایت‌ها آن را حدود ۴ هزار و ۴۸۴ کشته برآورد کرده‌اند.

در مجموع تعداد کشته‌ شدگان جنگ‌هایی که آمریکا طی ۲۴۷ سال درگیر آنها بوده، بیش از یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۹۲ نفر برآورد شده است.

ـ حداکثر و حداقل تعداد سربازان آمریکایی کشته شده در کدام جنگ‌ها بوده است؟

بیشترین آمار کشته‌شدگان ارتش آمریکا مربوط به جنگ داخلی این کشور طی سال‌های ۱۸۶۱ الی ۱۸۶۵ است که حدود ۶۲۵ هزار نفر برآورد شده است.

کمترین آمار کشته‌شدگان این جنگ‌ها نیز با ۱۲ کشته مربوط به جنگ بوسنی طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی اعلام شده شده است.

نمایش فیلم‌های جنگی در ماه می به خاطر تقدیر از کشته‌شدگان و بازماندگان جنگ

از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «نامه‌هایی از ایوجیما»، «یوروش بزرگ»، «و اینک آخرالزمان»، «نجات سرباز رایان»، «سقوط شاهین سیاه» و «از اینجا تا ابدیت» اشاره کرد.

مراسم یادبود کشته‌شدگان و جانبازان جنگ اولین بار برای تقدیر از سربازان جنگ داخلی آمریکا برگزار شد ولی پس از جنگ جهانی اول، از سربازان تمامی جنگ‌ها تقدیر می‌شد.

اعطاء مدال افتخار به قهرمانان ارتش

مدال افتخار بالاترین نشانی است که در ارتش آمریکا به قهرمانان جنگ اعطاء می‌شود و تاکنون تنها ۹۵ نفر در آمریکا موفق به دریافت این مدال افتخاری شده‌اند، مراسم اعطاء این مدال در شیکاگو برگزار می‌شود.

این مدال سربازانی اعطاء می‌شود که در جنگ شرکت کرده‌اند و در این جنگ‌ها شجاعت خود را به اثبات رسانده‌اند، در بسیاری از موارد این مدال پس از مرگ سربازان به خانواده‌های آنها اعطاء شده‌ است.

اعطاء تسهیلات پزشکی به مصدومان جنگ

ـ دولت آمریکا پیش‌بینی کرده که تأمین مراقبت‌های پزشکی و معیشتی سربازان بازگشته از جنگ‌های عراق و آمریکا، با بودجه‌ای بالغ بر یک تریلیون دلار، حداقل ۴۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.

از دسامبر سال ۲۰۱۰، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر سرباز زن و مرد از عراق و افغانستان به خانه‌هایشان بازگشتند که بسیاری از آنها به نوعی در این جنگ‌ها آسیب دیده بودند.

بیش از ۹۰ هزار نفر از این سربازان به لحاظ روحی صدمات جدی دیده بودند و آماری بیش از این، از نظر جسمی (از ضربه مغزی گرفته تا از دست دادن شنوایی) دچار آسیب شده بودند.

دولت آمریکا نیز برای تدارک دیدن تسهیلات پزشکی و تجهیزات مناسب معلولین جنگ‌های افغانستان و عراق طی ۱۰ سال بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

آمار هزینه‌های بهداشتی درمانی سربازان جنگ افغانستان و عراق طی ۱۰ سال

سربازان جنگ عراق و افغانستان تا زمانی که زنده‌اند، می‌توانند به طور رایگان از امکانات پزشکی استفاده کنند البته در برخی از موارد، درصدی از این هزینه‌ها به عهده خود شخص است.
 
ارائه خدمات پزشکی رایگان به سربازان آسیب‌دیده در جنگ

به علاوه به عده قابل توجهی از افرادی که در این جنگ‌ها از نظر جسمی و روحی دچار آسیب شده‌اند،به صورت دائمی غرامت پرداخت می‌شود.این افراد همچنین با هزینه دولت از تسهیلات مسکن و آموزش نیز برخوردار می‌شوند.

تاریخچه جنگ در آمریکا نشان می‌دهد که هزینه‌های رسیدگی به وضعیت معیشتی و سلامت سربازان طی چند دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته آنچنانکه در جنگ‌های اخیر، این خدمات بایستی  ۳۰ تا ۴۰ سال پس از جنگ نیز ادامه یابد.

آمارهای منتشر شده حاوی این مطلب است که این مدت زمان برای دو جنگ عراق و افغانستان حداقل ۴۰ سال به طول خواهد انجامید و هزینه‌ای که طی این مدت به دولت آمریکا تحمیل می‌شود، مبلغی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار خواهد بود.

اعطاء امکانات به همسران و فرزندان سربازان کشته شده در جنگ

این تسهیلات از ایالتی به ایالت دیگر آمریکا کمی فرق می‌کند آنچنانکه از این نظر ایالات فلوریدا، تگزاس و تنسی از همه بهتر و ایالت میسوری یکی از بدترین ایالات است.

در ایالت میسوری به بازماندگان مقرری پرداخت نمی‌شود، البته پرداخت آن در برخی دیگر از ایالات آمریکا نیز از سال ۱۸۹۰ و پس از آن آغاز شد.

معافیت از مالیات

در بسیاری از ایالات آمریکا، بالاخص ایالت تگزاس بیوه سربازان کشته شده در جنگ و همچنین سربازانی که بیش  ۱۰ درصد در جنگ آسیب دیده باشند از پرداخت مالیات معافند.

تحصیل رایگان در کالج و دانشگاه‌ها

همسر این سربازان چه زن و چه مرد تا زمانی که که ازدواج نکرده باشند می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده باشد، استفاده کنند که یکی از این تسهیلات، تحصیل رایگان است.

حتی این افراد در صورتی که مقیم خارج از آمریکا باشند نیز تحت شرایط خاصی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کمک هزینه مسکن

وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا برای خانواده‌ سربازان کشته شده در جنگ که از درآمد خوبی برخوردار نبوده‌اند، کمک هزینه مسکن در نظر گرفته است.

این وزارتخانه ۷۰ درصد از کرایه‌خانه‌های این خانواده‌ها را پرداخت می‌کند و ۳۰ درصد بقیه نیز به عهده خود آنهاست.

پرداخت مقرری ماهانه

دولت آمریکا به خانواده سربازان کشته شده به صورت ماهیانه مقرری پرداخت می‌نماید، این مقرری براساس میانگین درآمد این خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

برای آنکه این مقرری به این خانواده‌ها تعلق بگیرد لزومی ندارد که سرپرست خانوار حتماً در جنگ کشته شده باشد بلکه فقط کافی است که این سربازان در زمان حیات خود حداقل ۹۰ روز در جبهه‌ها جنگیده باشد.

تسهیلات نگهداری از فرزندان

بچه‌های سربازان کشته شدگان در جنگ تا زمانی که به سن ۱۸ سال نرسیده‌اند، تا زمانی که ازدواج نکرده باشند می‌توانند از تسهیلات رایگان تحصیلی و بهداشتی استفاده کنند و بچه‌هایی که به نوعی دچار معلولیت جسمی و ذهنی باشند نیز چه متأهل و چه مجرد تا ۲۲ سالگی از این امکانات بهره‌مند خواهند بود.

میزان حقوق زنان بیوه به ازای هر بچه‌ ماهیاند، ۲۸۶ دلار افزایش می‌یابد.همچنین برای مادرانی که حقوق کمی دارند و کودکانشان زیر ۵ سال سن دارند، تسهیلات رایگان برای نگهداری از کودکان در نظر گرفته شده است.

تقدیر از سگی که در جنگ شجاعت کرده است

از برخی از حیواناتی که در جنگ به نوعی در کنار نیروهای انسانی بی هیچ ترسی با دشمن روبرو شده‌اند و یا در این جنگ‌ها آسیب دیده‌اند، با اعطاء لوح و مدال تقدیر شده و در صورتی‌که این حیوانات زنده باشند، از آن پس از آنها تحت شرایطی ایده‌آل نگهداری می‌شود.
 
کم‌کاری‌های دولت آمریکا در قبال بازماندگان جنگ

البته با تمامی این امکاناتی که دولت آمریکا در اختیار بازگشتگان و بازماندگان جنگ‌هایش در نظر گرفته، بسیاری از موسسات خصوصی با این اعتقاد که در حق این افراد اجحاف شده است، سعی دارند تا آنها را یاری کنند.

به اعتراف برخی از این موسسات، اکثر آسیب‌دیدگان جنگ چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ جسمی، برای گرفتن تسهیلات پزشکی باید ۱۲ تا ۱۸ ماه، در لیست انتظار باقی بمانند.

این در حالی است که ۸۳ درصد از این سربازان به راحتی نمی‌توانند به آغوش خانواده بازگردند و با جامعه رابطه برقرار کنند.

بسیاری از این افراد تا مرز خودکشی نیز پیش می‌روند، آنچنان که براساس آمارهای منتشر شده سالانه ۱۲ هزار مورد اقدام به خودکشی در میان سربازان آمریکایی بازگشته از جنگ گزارش شده است.

همچنین بنا براین آمارها، زمانیکه سربازان در جنگند، ۴۰ درصد از خانواده‌هایشان برای تأمین زندگی‌اشان مجبورند به شغل دوم و گاه سوم روی آورند.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.