تشخیص زود هنگام بیماری ها با افزایش حساسیت نانو حسگرها

۰۸م آذر ،

پژوهشگران پردیس فنی دانشگاه تهران توانستند با سنتز نانو کامپوزیت نانو لوله های کربنی چند دیواره دی اکسید قلع، حساسیت این نانو حسگر را تا کمتر از ۰٫۳ بالا ببرند.

مهندس صادق احمد نیا فیض آبادی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی در گفتگو با خبرنگارعلمی باشگاه خبرنگاران گفت:  افزایش حساسیت نانو حسگرها با استفاده از نانو لوله های کربنی روشی تازه است که برای اولین بار توسط پژوهشگران پردیس فنی دانشگاه تهران ابداع شده است و این طرح حساسیت بالا و انتخابگر بودن سنسور را در پی دارد .
وی در خصوص مزایای این طرح افزود: یکی از مزایای روش رسوب دهی شیمیایی استفاده شده  در این تحقیقات تولید نانو ذرات با قطری کمتر از ۶ نانومتر است که سبب ایجاد حساسیت بالا در نانو حسگرها می گردد.

احمد نیا کاربردهای این طرح را مطرح کرد: مهم ترین کاربرد این طرح در زمینه پزشکی است که سبب تشخیص زود هنگام بیماری ها از طریق آنالیز بازدم اشخاص می گردد که بسیار زود تر از آزمایشات دیگر پزشکی جوابگو است.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت های فیزیولوژیکی غیر معمول بدن انسان سبب تغییر درصد ترکیبات بازدم انسان می گردد که از طریق بررسی بازدم از آزمایشات دیگر پزشکی جوابگو است.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت های فیزیولوژیکی غیر معمول بدن انسان سبب تغییر درصد ترکیبات بازدم انسان می گردد که از طریق بررسی بازدم می توان به بیماری هایی از جمله سرطان ریه، سرطان سینه و یا دیابت پی برد به طوری که در اشخاص دیابتی میزان استون در تنفس ۸ppm  تا  ۱ppm می باشد در صورتی که در اشخاص عادی این میزان زیر ۱ppm است.

وی در پایان عنوان کرد: این طرح هنوز کاربردی نشده است نیاز به تحقیقات و کار بیشتر دارد تا میزان حساسیت این حسگرها را بالاتر ببریم./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.