تشدید تنش در روابط روسیه و انگلیس/ مسکو به اقدام لندن در تهیه فهرست سیاه پاسخ می دهد

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، لوکاشویچ روز دوشنبه در بیانیه ای یادآوری کرد: در مطبوعات انگلیس اخباری مبنی بر اعمال تحریم سفر علیه شماری از شهروندان روس متهم به دخالت در پرونده موسوم به ‘ ماگنیتسکی’ انتشار یافته است.

وی افزود: مسکو در این رابطه از مقامهای رسمی انگلیس توضیح خواسته است و در صورتی که خبر اعمال تحریم ها علیه شهروندان روس درست باشد، به آن پاسخ می دهیم.

روزنامه انگلیسی ‘ساندی تایمز’ روز یکشنبه اعلام کرد: ‘دمیان گرین’ معاون وزیر کشور انگلیس فهرستی شامل اسامی ۶۰ نفر از مقامهای روس که به گفته لندن در قتل ‘سرگئی ماگنیتسکی’ وکیل روسی شرکت انگلیسی هریتیج در مسکو دخالت داشته اند، برای اعمال تحریم صدور روادید به سفارت انگلیس در مسکو ارسال کرده است.

ماگنیتسکی وکیل روسی شرکت انگلیسی سرمایه گذاری

‘هریتیج’ در روسیه روز ۱۶نوامبر ۲۰۰۹ در زندان ‘ماتروسکایا تیشینا’ در مسکو درگذشت و وزارت امور خارجه آمریکا، سفر حدود ۶۰ تن از مقام های روس به خاک این کشور را به اتهام دخالت در مرگ این وکیل منع کرد.

اقدام دولت انگلیس در حمایت از آمریکا در پرونده ماگنیتسکی و تحریم مقامهای روس موجب ایجاد تنش شدید در روابط مسکو و لندن شده است.

‘آندره واروبیف’ رییس جناح پارلمانی حزب حاکم ‘روسیه واحد’ در دومای روسیه امروز با هشدار به دولت انگلیس در این باره گفت: پرونده ماگنیتسکی به نفع روابط مسکو با لندن یا واشنگتن نخواهد بود.

وی افزود: پرونده ماگنیتسکی به دلایل غیرواقعی پدید آمده و ماهیت این موضوع تحریف یافته است.

مقام پارلمانی روس با بیان اینکه این فهرست سیاه را ندیده است، گفت: تهیه این فهرست روابط بین المللی ما را مخدوش می کند و به روابط روسیه با کشورهایی که فهرست را برای تحریم شهروندان روس بکار می گیرند، ضربه می زند.

کنگره آمریکا نیز ماه ژوئن گذشته به بررسی پرونده ماگنیتسکی پرداخت و لایجه مربوطه در کمیته امور خارجی کنگره تایید شد.

‘کنستانتین دولگوف’ نماینده تام الاختیار روسیه در امور حقوق بشر پیش تر در این رابطه اعلام کرد: در صورتی که قانون موسوم به ‘پرونده ماگنیتسکی’ در آمریکا به تصویب برسد، روسیه در مقابل به آن پاسخ مناسب می دهد و اقدام واشنگتن در این رابطه را بدون پاسخ نمی گذارد.

وی گفت: بدون تردید اگر وضعیت در باره پرونده ماگنیتسکی به این منوال پیش برود و تدابیر محدود کننده در باره روسیه در سطح قانون تصویب و حق اتباع روس نقض شود، چنین اقدام هایی از سوی مسکو بدون پاسخ نمی ماند.

خانم ‘والنتینا ماتویینکو’ رییس شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) هم در ماه ژوئن در دیدار با ‘هیلاری کلینتون’ وزیر امور خارجه آمریکا از واشنگتن در رابطه با وضعیت پرونده ماگنیتسکی به شدت انتقاد کرد و گفت: بحث در باره پرونده ماگنیتسکی در سنای آمریکا، فشار بر ساختار قضایی روسیه می باشد.

به عقیده کارشناسان، مساله تحریم سفر مقامهای روس به انگلیس مطابق فهرست سیاه پرونده ماگنیتسکی بر روابط مسکو و لندن ضربه شدید وارد می کند و تنش های موجود در روابط دو کشور را دو باره تشدید خواهد کرد.

در چند سال اخیر مسایلی همچون اعطای پناهندگی سیاسی به مخالفان دولت روسیه و سرمایه داران فراری این کشور در انگلیس و خودداری لندن از استرداد آنها به مسکو و نیز جنجال جاسوسی روابط دو کشور را پرخدشه کرده است و حمایت دولتمردان انگلیس از فهرست سیاه پرونده ماگنیتسکی که توسط آمریکا تهیه شده است بر تنش های دو کشور می افزاید.

به باور تحلیلگران سیاسی، انگلیس که در عرصه بین المللی دنباله روی سیاست های امریکا می باشد، بخوبی از عواقب اقدامات خود در پرونده ماگنیتسکی اطلاع دارد اما منافع همراهی با واشنگتن را بر توسعه روابط با مسکو ترجیح می دهد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۷۱۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.