تشریح مزیت های سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران

۲۷ آبان ،

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: تامین و تضمین امنیت انرژی جهان نیازمند همکاری و مشارکت همه کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، محسن خجسته مهر گفت: هر گونه اختلال در توسعه صنعت جهانی انرژی آسیب های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تشریح فرصت های سرمایه‌گذاری صنعت نفت گفت: تضمین سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی داخلی و خارجی، تخصیص خوراک به قیمت رقابتی، تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر پروژه‌ها، تامین زیرساخت های مورد نیاز و همچنین حمایت های قانونی و مقرراتی و دیگر حمایت ها
از مشوق هایی است که وزارت نفت برای تشویق سرمایه گذاری در این صنعت می دهد.

وی با تاکید براهمیت صنعت نفت و گاز در اقتصاد جهانی و اقتصاد کشورهای نفتی و ضرورت توسعه آن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز و چهارمین دارنده ذخایر نفت جهان، رتبه‌ سوم و چهارم جهانی را در تولید گاز و نفت جهان دارد.

خسته مهر با اشاره به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام، ۶۷۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، بر توسعه صنعت نفت و گاز در کشور تاکید کرد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تشریح اهداف این وزارتخانه در افق سال ۲۰۲۴ گفت:  
ظرفیت تولید نفت خام کشور در سال ۲۰۲۴ به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز، ظرفیت تولید گاز غنی به ۱۴۸۰ میلیون متر مکعب در روز و ظرفیت تولید میعانات گازی نیز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی با بیان این که ظرفیت عملیاتی پالایش نفت خام و گاز طبیعی در کشور هم اکنون به ترتیب یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز و ۵۲۰ میلیون متر مکعب در روز است، افزود: در سال ۲۰۲۴ ظرفیت عملیاتی پالایش نفت خام و گاز طبیعی به ترتیب به دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز و ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

خجسته مهر ، کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه بالادستی ( اکتشاف و استخراج) ‌و پایین‌دستی ( فراوری و تولید محصولات نهایی )  نفت و گاز کشور بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه را ۲۲۰ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: بخشی از این سرمایه‌گذاری از منابع در دسترس بخش خصوصی داخلی و خارجی تأمین می‌ شود و در این زمینه طرح ها و پروژه‌های بخش نفت و گاز کشور در بخش های بالادستی و پایین‌دستی (پالایش و گاز) که قابل اجرا با مشارکت بخش های عمومی و خصوصی است ، ارائه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت کل طرح های بخش نفت و گاز صنعت نفت را ۹۵ طرح اعلام کرد و افزود: ۵۷ طرح در بخش بالادستی و ۳۸ طرح در بخش پایین‌دستی تعریف شده است که در مجموع با سرمایه‌گذاری ۱۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعتبار اجرایی می شود.

وی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح های بالادستی صنعت نفت را ۶۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: هفت طرح در زمینه توسعه همزمان میدان های نفت و گاز، ۱۴ طرح در زمینه اجرای پروژه های توسعه میدان های گازی، ۱۳ طرح برای پروژه‌های توسعه میدان های نفتی، ۱۰ طرح در زمینه پروژه‌های توسعه دیگر میدان های نفت و گاز و ۱۳ پروژه در زمینه ایستگاه های جمع‌آوری و تزریق گاز تعریف شده است.

خجسته مهر از سرمایه گذاری ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در بخش طرح های پایین دستی صنعت نفت خبر داد و در تشریح فرصت های سرمایه گذاری در این بخش گفت: ۹ طرح ان جی ال، هفت طرح برای اجرای پروژه های پالایشگاه گازی و خطوط لوله، هفت طرح پالایشگاهی نفت خام و میعانات گازی، ۱۵ طرح خطوط لوله انتقال نفت خام و فراورده‌های اصلی در بخش پایین دستی صنعت نفت اجرا می شود.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی، توسعه میدان های در حال توسعه از جمله میدان های نفتی آزادگان جنوبی و شمالی، یادآوران، جفیر، توسعه میدان های جدید نفتی و گازی از جمله آرش، رشادت، اسفندیار، یاران، چنگوله، سروش (فاز ۲)، خیام، فروز ب، سوسنگرد، فردوسی، کیش و دیگر میدان ها را از پروژه های مهم و اولویت دار صنعت نفت اعلام کرد.

خجسته مهر بر تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، توسعه و تکمیل پالایشگاه میعانات گازی پارس شیراز و پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه تاکید و تصریح کرد: سایر طرح های پالایشی، واحدهای ان جی ال، پالایشگاه های گازی، ایستگاه های جمع‌آوری و تزریق گاز طبیعی، خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده و خطوط لوله سراسری گاز طبیعی به ویژه خطوط هفتم و نهم (خطوط لوله صادرات گاز طبیعی) نیز دردست اجراست./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.