تشریح چگونگی داوری آثار بخش ادبیات جشنواره حضرت علی اکبر(ع)

یکشنبه ۴ تیر – ۰۳:۳۴:۵۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

بیش از۱۵۰۰اثر ارسال شد؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- دبیر بخش ادبیات جشنواره حضرت علی اکبر(ع) از معرفی برگزیدگان این بخش در اختتامیه بخش های فرهنگی جشنواره خبر داد و گفت: برگزیدگان در ۴ شاخه شعر، ادبیات داستانی، نثر ادبی و پژوهش معرفی خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مصطفی امیدی افزود: البته ممکن است داوران در همه شاخه ها نفر اول معرفی نکرده باشند اما در هر ۴ شاخه اعلام شده نفرات برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده اند.
وی در تشریح چگونگی داوری آثار رسیده به این بخش گفت: از آنجا که هر کدام از شاخه های اعلام شده در بخش ادبیات به نوعی رشته ای تخصصی محسوب می شوند، داوری هر شاخه به گروهی از کارشناسان مختص همان رشته سپرده شد.
امیدی ادامه داد: داوران بخش شعر را تعدادی از شعرای صاحب نام کشور تشکیل دادند و داوران سایر رشته ها هم از کارشناسان شناخته شده در آن رشته بودند که هم زمان با اختتامیه اسامی آن ها اعلام می شود.
دبیر بخش ادبیات جشنواره حضرت علی اکبر(ع) تعداد آثار رسیده به این بخش را بیش از ۱۵۰۰ اثر اعلام کرد و گفت: از نظر تعداد آثار رسیده به این بخش، شاخه شعر رتبه اول را به خود اختصاص داد و شاخه پژوهش بعد از شعر رتبه دوم را به دست آورد.
وی توضیح داد: در بخش‌های شعر و نثر ادبی مواردی همچون درون مایه و محتوا، تازگی مضمون و چگونگی پرورش آن، قریحه و چند و چون آن، شناخت درست از قالب و ساختار و هماهنگی سبک و ارائه، توجه به عناصر موسیقایی شعر (روانی، وزن،‌ قافیه‌های درونی و کناری)، قدرت تخیل، تصویرسازی و شخصیت پردازی، و کیفیت استفاده از فنون و صناعات ادبی از جمله ملاک‌های داوری بودند.
امیدی همچنین از اهمیت و ضرورت موضوع، نوآوری و تازگی موضوع و مضمون، انتخاب روش تحقیق مناسب و رعایت اصول آن، ساختار علمی اثر(پیوند منطقی بین مطالب)، طریقه­ صحیح استدلال و بررسی فنی موضوع و ارائه نظرات و تحلیل­های درست، اعتبارعلمی و روزآمد بودن منابع مورد استفاده و رعایت امانت در ذکر منابع و … به عنوان ملاک‌های داوری در شاخه پژوهش بخش ادبیات یاد کرد.
اختتامیه بخش ادبیات جشنواره حضرت علی اکبر(ع) هم زمان با بخش های رسانه و قرآنی، روز سه شنبه ششم تیرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۴۱۵۳۴۵۹۹۵۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.