تشریح جلسه مشترک برخی نمایندگان با مسئولان اقتصادی دولت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از جلسات مشترک برخی نمایندگان با رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی دولت به منظور ایجاد آرامش بیشتر بازار ارز خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این جلسات که آخرین‌ آنها همین هفته در بانک مرکزی برگزار شد چهار نماینده مجلس شامل سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر (نواب رئیس مجلس)، رضا عبداللهی و مصباحی‌مقدم حضور داشتند.
مصباحی مقدم گفت: در جلسات یاد شده که حدود پنج ساعت به طول می‌انجامید تصمیمات خوبی برای کنترل بازار ارز گرفته شد که اجرای برخی از آنها آغاز شده است و بقیه نیز اجرا خواهد شد.
این تصمیمات به این شرح است:
۱- تامین ارز نقدی به صورت اسکناس؛‌ علاوه بر حواله‌های ارزی که در اتاق مبادلات ارزی انجام می‌گیرد برای دانشجویان بورسیه و غیربورسیه خارج از کشور(البته با دو نرخ متفاوت)، برای بیماران و برای سایر تقاضاهایی که به نحوی در اتاق مبادلات ارزی قابل تامین نیست.
این تقاضاها را بانک مرکزی از طریق بانک ها وصرافی های مجاز کاملا تامین خواهد کرد تا از دلالی ارز و تبدیل سرمایه به دلار و واردات کالاهای لوکس جلوگیری شود.
۲- به صرافی های مجاز – که البته باید به تعداد آنها افزوده شود- اجازه داده می‌شودکه ارز مورد نیاز خود را با قیمت تمام شده به‌اضافه نرخ کارمزد و سودی که برای آنها به صرفه باشد وارد و عرضه کنند.
۳- تمام مبادلات ارزی باید ثبت الکترونیک شود و خریدار و فروشنده دارای فاکتور باشند تا اطلاعات این مبادلات ارزی روزانه برای کنترل در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.
۴- ایجاد مشوق هایی برای صادرکنندگانی که ارز به دست می‌آورند اما آن را در بازار آزاد، عرضه یا در خارج از کشور نگهداری یا  در خارج با طرف های ایرانی خود مبادله می‌کنند. با ایجاد این مشوق ها و البته راهکارهای اطمینان بخش و باصرفه، ارز یاد شده با نرخ تعیین شده ازجانب اتاق مبادلات به شبکه بانکی کشورتزریق می‌شود.
۵- ایجاد تمهیداتی برای جذب ارز در اختیار مردم از طریق عرضه اوراق سلف نفتی یا اوراق مشارکت و  امثال اینها و دادن سود ارزی به دارندگان ارز.
البته مصباحی‌مقدم گفت: این طرح ارائه شده اما هنوز عملیاتی نشده است.
۶- ممنوعیت عرضه ارز خارج از نظام بانکی و صرافی های مجاز.
مصباحی مقدم گفت: ضمانت اجرایی این تصمیم استفاده از ظرفیت های انتظامی و امنیتی است که می‌تواند بازار ارز را کنترل و از دلالی های بازار ارز جلوگیری کند.
وی افزود: در بسیاری از کشورها ارز در بازار مبادله نمی‌شود بلکه از طریق صرافی های معتبر و بانک ها جابه‌جا و ثبت می‌شود.
مصباحی مقدم گفت: از این طریق مشخص خواهد بود که میزان ارز مبادله شده چقدر است و با جرم پولشویی مبارزه می‌شود.
۷- جهت‌گیری قیمت ارز به صورت آرام، تدریجی و غیرتوصیه‌ای.
مصباحی مقدم گفت: این راهکار به صورت وارد کردن شوک یا به صورت توصیه‌ای نیست بلکه اتاق مبادلات ارزی بر اساس ظرفیت های خود برای پوشش نیازها، جهت‌گیری بازار را به سمت متعادل کردن نرخ ارز سوق می‌دهد.
۸- اصلاح واردات کالاهای گروه های یک و دو.
مصباحی مقدم گفت: بعضی از این گروه ها شامل کالاهای لوکس نیز می‌شد برای مثال با عنوان دارو، لوازم آرایشی هم وارد می‌شد که این موضوع باید اصلاح شود.
۹- تکلیف بانک ها در قبال سپرده‌های ارزی مردم.
مصباحی مقدم گفت: چنانچه دارندگان سپرده‌های ارزی، ارز خود یا سود آن را مطالبه کنند ‌بانک ها مجاز نیستند سرمایه یا  سود این سپرده‌ها را به صورت ریالی پرداخت کنند. بانک مرکزی باید بر بازپرداخت هر سپرده ارزی و سود ۹ درصدی آن به صورت ارز نظارت کند.
۱۰- برای اینکه بازار آرامش بیشتری پیدا کند ارز مورد نیاز گروه های کالایی ۶ ، ۷ و ۸ نیز به نوبت تحت پوشش قرار گیردکه اطلاعات منتشر شده از اتاق مبادلات ارزی نشان می‌دهد که تقاضا برای گروه ۶ آغاز شده است و گروههای ۷ و ۸ نیز به تدریج به آن ملحق خواهند شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بودجه ۹۱ تصویب شد که عرضه ارز در بانک مرکزی به نرخ روز صورت گیرد البته نه به معنای نرخ روز ناشی از دلال‌بازی و سفته بازی بلکه همان نرخی که ناشی از عرضه و تقاضای واقعی در بازار است.
مصباحی مقدم گفت: با اتفاقات جدیدی که برای کنترل بازار ارز افتاده است، به همه تقاضاها برای واردات مورد نیاز پاسخ داده می‌شود و تقاضاهای خدماتی نیز مانند ارز مسافری پوشش داده می‌شود؛ بنابراین ضرورتی برای نرخ دوم وجود ندارد.
وی افزود‌: از آنجا که باید قیمت کالاهای اساسی مانند دارو بر اساس قیمت های یارانه‌ای کنترل شود، این نیازها با نرخ ۱۲۲۶ تومان تامین می‌شود اما بقیه کالاها مانند ماشین‌آلات، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و هر تقاضای وارداتی باید با نرخ ارز اتاق مبادله صورت گیرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: نباید اجازه داد که برخی کالاهای لوکس مانند خودروهای گران قیمت، مبلمان، اسباب‌بازی و چیزهایی که جنبه تفننی و غیرضروری دارد، وارد شود.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.