تشریح خطوط قرمز نمایشگاه کتاب

حسینی با اشاره به بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور تصریح کرد: برپایی این نمایشگاه بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال ۱۰ میلیاردتومان یارانه کتاب برای دانشجویان و طلاب در نظر گرفته‌ایم.

 سیدمحمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نطق پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه امروز تهران، ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به نام “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” گفت: ما علاوه بر تولید نرم‌افزارهای ارزشی هم اکنون در کشور صادرات نرم‌افزار داریم و دید ما به این قضیه کاملا متفاوت با غرب است.

وی با بیان اینکه در ایران قالب دست‌اندرکاران در پی ارائه محصولات ارزشمند و ارزشی هستند، ادامه داد: ‌در وزارت فرهنگ و ارشاد به همه دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌ها گفته شده که حداکثر اهتمام خود را برای عمل کردن شعار امسال در حوزه فرهنگ کشور به کار گیرند.

حسینی با اشاره به بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور تصریح کرد: برپایی این نمایشگاه بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

وی ادامه داد: هم اکنون طرحی برای حذف مالیات از کتاب‌فروشی‌ها در جریان است تا فضایی برای افزایش تعداد کتابفروشی‌ها در کشور ایجاد شود.

حسینی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال ۴۲۰۰ ناشر از ۷۸ کشور دنیا، ۴۰۰هزار عنوان کتاب را برای عموم عرضه می‌کنند، گفت: ما امسال ۱۰ میلیاردتومان یارانه کتاب برای قشرهایی که بیشترین ارتباط را با کتاب دارند از قبیل دانشجویان و طلاب در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن به صورت کتاب خریداری شده و بخشی هم به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال ۹۰، ۶۹هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسید که این میزان ۴ هزار عنوان بیشتر از سال ۸۹ است.

حسینی در مورد شرایط برگزاری نمایشگاه هم با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه نمایشگاه سه‌شنبه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه از روز چهارشنبه به روی عموم باز خواهد شد؛ شایان ذکر است سالن‌های نمایشگاه به نام شهدای والامقام فکر و اندیشه، محراب و علم و دانش نامگذاری شده است.

وی افزود: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) و جشن باشکوه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ایام نمایشگاه برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه در نمایشگاه امسال شاهد حضور ۶۰ هزار عنوان کتاب دینی و ۱۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول هستیم، اظهار داشت: همچنین جمعی از علما و فضلای قم با حضور در نمایشگاه پاسخگوی سؤالات دینی، خانوادگی و… بازدیدکنندگان هستند.

وی با اشاره به حضور فعال گروه‌های مختلف در نمایشگاه کتاب افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور خود در نمایشگاه به ایجاد فضای هرچه سالم‌تر کمک خواهد کرد.

حسینی همچنین از رونمایی یادمان ۲۸ شهید حوزه نشر خبر داد و افزود: از نکات برجسته نمایشگاه حضور مقام معظم رهبری است که چند ساعت از وقت خویش را در نمایشگاه می‌گذارند و این فرصت بسیار خوبی برای نویسندگان و ناشران است تا از نزدیک با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد پیرامون خطوط قرمز نمایشگاه هم گفت: ما یک کشور سکولار نیستیم که اجازه دهیم هرچیزی در نمایشگاه‌مان عرضه شود؛ امروز روز خلیج فارس است و همایشی با این عنوان برپا شده و اگر در نمایشگاه هم کسی بخواهد از این عنوان جعلی استفاده کند با آن برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عرفان‌های جعلی و خودساخته و همچنین افکار و اندیشه‌های تفرقه‌افکن مجالی برای حضور در نمایشگاه پیدا نخواهند کرد، گفت: به کتاب‌هایی که مروج افکار افراطی ازقبیل طالبان و ریگی است، اجازه نخواهیم داد که فرصتی برای ارائه در نمایشگاه کشور ما پیدا کنند.

حسینی ضمن اشاره به مبحث فرهنگ رضوی افزود: ما در نمایشگاه امسال به طور جدی پیگیر مبحث فرهنگ رضوی هستیم و معتقدیم این روح شهادت و معنویتی که در کشور ما وجود دارد باعث دستیابی به این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از هم اکنون تا زمان میلاد حضرت ثامن‌الحج (ع) در مراکز استان‌ها به طور متناوب نمایشگاه‌هایی را با موضوع فرهنگ رضوی خواهیم داشت.

وی با اشاره به سفر اخیرش به کشور ترکمنستان اظهار داشت: در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان قرار بر این شد که مرکزی برای پاسداشت مقام امام رضا(ع) در مرو ساخته شود.

وی با مهم خواندن مبحث بیداری اسلامی تصریح کرد: در نمایشگاه امسال بخشی را به بیداری اسلامی اختصاص داده‌ایم و به شدت آن را پیگیری خواهیم کرد؛ ازجمله نتایج این پیگیری‌ها حضور ۸۰ نفر از اساتید مصر در ایران خواهد بود.

حسینی با اشاره به برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف افزود: ما شاهد استقبال خوبی از این مناسبت‌های فرهنگی به خصوص در حوزه کتاب و فیلم در کشورهای مختلف هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه دوشنبه آینده جشنواره‌ای تحت عنوان فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، از همه هنرمندان، طلاب و علاقه‌مندان دعوت ‌کرد تا پا به این عرصه بگذارند.

وی همچنین از تشکیل صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد و تصریح کرد : ۲۰۰ میلیارد تومان برای نهضت حفظ و قرائت قرآن تخصیص داده شده و در اختیار نهادهای مختلف قرار گرفته است.

حسینی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره طواف و ولایت از عید قربان تا عیدغدیر گفت: در اوایل دولت نهم تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد ۲ هزار و ۴۵۰ عدد بود که این تعداد در آخر دولت نهم به ۶ هزار کانون افزایش یافت؛ ما هم اکنون شاهد فعالیت ۱۳ هزار کانون فرهنگی در مساجد سراسر کشور هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن اشاره به اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی اظهار داشت: بعضی کشورهای اسلامی اجازه نمی‌دادند روز قدس در کشورشان برگزار شود و بعضی کشورهای دیگر خواستار تغییر زمان برپایی روز قدس بودند اما با تلاش‌های ایران جمعه آخر ماه رمضان برای بزرگداشت این روز انتخاب شد.

وی از برگزاری اجلاس بعدی وزرا در سال ۲۰۱۲ در ایران خبرداد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.