تشریح نتایج یک نظرسنجی‌ انتخاباتی از سوی معاون جهاد دانشگاهی

۲۳اردیبهشت،

133159_720.jpg

معاون هماهنگی جهاد دانشگاهی نتایج آخرین نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) دربارهٔ انتخابات را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشنگ زعیم در نشست بعدازظهر دوشنبه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: نظرسنجی‌هایی در رابطه با این انتخابات در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شد که این نظرسنجی به سفارش هیچ‌یک از سازمان‌ها و نهادها نبوده بلکه بر اساس نیاز جهاد دانشگاهی انجام شده است.

وی با بیان اینکه “طراحی و تدوین این نظرسنجی‌ها برای استفاده کاندیداها نبوده بلکه برای مدیران سطوح عالی نظام است”، افزود: نظرسنجی اول مربوط به ۱۰ روز اول اسفندماه بود و نظرسنجی دوم نیز در روز آخر مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. جامعه آماری ۱۴ هزار نفر از مراکز استان‌ها، شهرهای بزرگ و یکی از روستاهای استان‌ها بوده است.

معاون هماهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی انجام شده در اسفندماه، میزان شرکت مردم در انتخابات آتی ۶۹٫۵ درصد بوده است که اشخاص نظرسنجی شده اعلام کردند قطعا یا به احتمال بسیار در انتخابات شرکت خواهند کرد. در موج دوم نظرسنجی از صفر تا پنج درصد افزایش مشارکت داشتیم، یعنی در بعضی از استان‌ها میزان مشارکت تغییر نکرده ولی در بعضی دیگر از استانها این رقم تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

زعیم در ادامه گفت: در تهران نیز بر اساس نظرسنجی انجام شده در اسفندماه ۵۳ درصد اعلام کرده بودند در انتخابات شرکت می‌کنند که این آمار در موج دوم نظرسنجی در تهران، به ۵۷٫۶ درصد رسیده است.

معاون هماهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: نظرسنجی‌شدگان در پاسخ به اینکه تا چه اندازه خبرها مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند؟، در نظرسنجی اسفندماه ۳۵٫۱ درصد و در نظرسنجی دوم ۴۶٫۲ درصد بوده است. دربارهٔ کانال دریافت خبرها نیز ۵۶٫۷ از طریق صداوسیما، ۱۵٫۱ درصد از طریق خانواده و دوستان، ۱۴٫۳ از مطبوعات داخلی و وب‌سایت‌ها خبرها را پیگیری می‌کنند، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد از نظرسنجی‌شدگان از رسانه‌های داخلی و برای این منظور استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: نظرسنجی‌شدگان دربارهٔ اینکه بر چه مبنایی در سال ۸۸ رای داده‌اند، به ترتیب اولویت، ۲۴٫۸ درصد براساس مناظره‌ها، ۱۹٫۹ درصد به سبب سوابق، ۱۷٫۱ درصد بر اساس شعارها و برنامه‌ها، ۱۳٫۲ درصد بر اساس نظر اطرافیان و ۳٫۵ درصد اعلام کرده‌اند که بر اساس حمایت طیف‌های سیاسی رای داده‌اند. همچنین ۵۷٫۴ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۸۸ شرکت نکرده‌اند، سبب عدم مشارکت خود را مشکل مقرراتی مبنی بر همراه نداشتن شناسنامه عنوان کرده‌اند.

زعیم با بیان اینکه “علت اصلی تصمیم برای شرکت در انتخابات آتی از سوی نظرسنجی‌شدگان براساس اولویت، به ترتیب تکلیف شرعی، مشارکت در تصمیم‌گیری برای آینده کشور، وظیفه و حق قانونی، تغییر و بهبود وضعیت فعلی اعلام شده است”، اظهار کرد: همچنین ۴۲٫۶ درصد بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال، ۱۴٫۶ درصد ایجاد ثبات و آرامش، ۱۳٫۱ درصد مبارزه با مفاسد اقتصادی را از اولویت‌های رییس‌جمهور آینده دانسته‌اند.

معاون هماهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: نظرسنجی‌شدگان در پاسخ به اینکه چه کسانی در تصمیم‌گیری‌های آنان برای رای نهایی تاثیرگذارند؟، ۴۹٫۴ درصد تشخیص خود، ۲۲٫۱ درصد خانواده و دوستان، ۷ درصد جریان‌های سیاسی و ۰٫۹ درصد هنرمندان و ورزشکاران را تاثیرگذار عنوان کرده‌اند.

زعیم در پایان اظهارات خود گفت: پس از مشخص شدن کاندیداهای نهایی، نظرسنجی دیگری را در ۱۰ روز آخر مانده به انتخابات انجام خواهند داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمد آغاسی سرپرست افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز اعلام کرد: عدد نمونه ما ۱۴ هزار نفر بوده است که ۵۴ درصد از آن آقایان، ۴۵٫۸ درصد خانم‌ها و ۰٫۲ درصد شامل خطا بوده است که از این بین ۶۲٫۴ درصد متاهل، ۳۲ درصد مجرد و باقی آن سایر بوده است.

وی افزود: ۵٫۴ درصد از جامعه آماری دارای تحصیلات کارشناسی ارشد، ۲۰ درصد کارشناسی، ۲۸٫۷ درصد دیپلم و ۲۲٫۷ زیر دیپلم بوده‌اند. همچنین ۲۵٫۶ درصد از این اشخاص دارای شغل آزاد، ۲۴ درصد خانه‌دار، ۱۳٫۵ درصد دانشجو و ۱۶٫۶ درصد کارمند بوده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.