تشویق به احتکار ارز در منازل!

روش بانک‌ها در تشویق مردم به افتتاح حساب‌های ارزی باعث شده است که نه تنها این روش هیچ کمکی به جمع آوری ارز سرگردان از بازار نکند، بلکه باعث شده مردم ارز خود را در منازل نگهداری کنند.

افتتاح حساب‌های ارزی از سوی نظام بانکی، چندی است که اجرایی شده است، این در حالی است که در این باره بانک‌ها شروطی را به نفع خود در نظر می گیرند که مشتری نیز ملزم به قبول این تعهد نامه است.
افتتاح حساب‌های ارزی یکی از راهکارهای است که نظام بانکی برای جذب ارزهای در اختیار مردم در نظر گرفت تا از این طریق ارزهایی که مردم در خانه های خود نگه می دارند، به سوی نظام بانکی سوق داده شود؛ به ویژه اینکه این روزها با افزایش نرخ ارز حتی مردم عادی نیز مشتریان پر و پا قرص این آشفته بازار شده اند.
پیش از این برخی بانکها با تبلیغات بسیاری مردم را تشویق به سپرده گذاری ارزی می کردند و برای این امر مشوق‌هایی را اعلام می نمودند، اما پیگیری ها حاکی از مطلب است که حتی این تبلیغات گسترده نیز توجه مردم را به سپرده گذاری ارزی در بانکها رهنمون نمی کند.
برای این عدم توجه و رغبت نداشتن مردم به سپرده گذاری ارزی دلایل متعددی وجود دارد، که یکی از عمده ترین آن همان شروط عجیبی است که بانکها در قرارداد با مشتری اعمال می کنند که طبق مهمترین بند این قرارداد بانک به هیچ وجه ملزم نیست که در زمان بازپرداخت ارز مشتری، ارز سپرده گذاری شده را به همان ارز مثلا دلار پرداخت کند.
به عبارت دیگر، بانک در صورتی که ارز کافی در اختیار نداشته باشد، می تواند معادل ریالی ارز درخواست شده توسط مشتری برای برداشت از حساب خود را آن هم به قیمت ارز مرجع که روزانه توسط بانک مرکزی مشخص می شود و در حال حاضر همان ۱۲۲۶ تومان است، پرداخت نماید.
این در حالی است که مشتری ممکن است این ارز را به قیمتی بالاتر از بازار آزاد خریداری کرده باشد که در این حالت هیچ انگیزه ای برای مشتری ارزی بانک به منظور افتتاح حساب باقی نخواهد ماند و ترجیح می دهند ارز را نزد خود و در منازل نگه دارند تا شاید با افزایش دوباره قیمت سودی را نصیب خود کنند.
در عین حال، استعلام بانکها به منظور افتتاح حساب ارزی برای مشتری با در نظر گرفتن سوابق و احراز هویت صورت می گیرد و تمام این شرایط مانع از افتتاح حساب ارزی توسط بانکها آن هم با سود کمتر از ۶ درصد در سال می شود.
به نظر می رسد راهکارهای نظام بانکی برای جذب دلارهای در دست مردم به نفع اقتصاد کشور نیست و بانکها همواره بر اساس منافع خود عمل می کنند که سپرده گذاری ارزی هم از این قاعده مستثنی نیست.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.