تصمیمات تازه دولت برای بنزین

جام جم آنلاین: در حالی که با مصوبه مجلس اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تقریبا قطعی شده است، قیمت بنزین و تغییرات مربوط به آن همچنان از مهم‌ترین موضوع مرتبط با مرحله دوم هدفمندی قلمداد می‌شود.پس از اعلام ضرب‌الاجل مصرف بنزین ۱۰۰‌تومانی تا پایان اردیبهشت ماه، مصرف بنزین با این نرخ در روزهای اخیر شدت یافت و چهار روز مانده به پایان فرصت، مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موجودی بنزین ۱۰۰ تومانی کارت‌های سوخت را ۵۷ میلیون لیتر و تعداد خودروهایی را که از این سهمیه خود تاکنون استفاده نکرده‌اند ۸۰ هزار خودرو اعلام کرده‌اند.

وزیر نفت با اعلام قطعی بودن افزایش قیمت بنزین تا حدودی خیال همه را راحت کرده است، اما این که قیمت بنزین به چه میزان افزایش می‌یابد و تکلیف سهمیه‌ها چه می‌شود همچنان سوالی است که باید منتظر پاسخ آن در همین روزها باشیم. این در حالی است که برخی از رانندگان هنوز سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی خود را تمام نکرده‌اند.

پس از اعلام ضرب‌الاجل مصرف بنزین ۱۰۰‌تومانی تا پایان اردیبهشت به عنوان آخرین فرصت عرضه بنزین یارانه‌ای، مصرف بنزین با این نرخ در روزهای اخیر شدت یافته و چهار روز مانده به پایان فرصت، مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موجودی بنزین ۱۰۰ تومانی کارت‌های سوخت را ۵۷ میلیون لیتر و تعداد خودروهایی را که از این سهمیه خود تاکنون استفاده نکرده‌اند ۸۰ هزار خودرو اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، از سال ۸۶ تاکنون و اجرای سهمیه‌بندی بنزین و عرضه آن با کارت سوخت میزان مصرف سوخت به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر این اساس عده‌ای از دارندگان خودروها که عموما خودروهای شخصی است تاکنون از بنزین سهمیه‌ای خود با نرخ ۱۰۰‌تومان استفاده نکرده‌اند و سهمیه آنها در کارت‌ها ذخیره شده، در حالی که با اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها بنزین با سه نرخ یارانه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای و آزاد عرضه شد، مسوولان دولتی اعلام کردند که ذخیره بنزین دارندگان سوخت ۱۰۰ تومانی نمی‌سوزد و سهمیه آنان در کارت‌ها محفوظ می‌ماند.

از اواخر ماه گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی ضرب‌الاجلی آخرین فرصت استفاده از بنزین ۱۰۰ تومانی را پایان اردیبهشت اعلام کرد و از دارندگان این نوع سهمیه درخواست کرد نسبت به مصرف بنزین خود در مهلت مقرر اقدام کنند.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته طی نشستی با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت سهمیه سوخت ۱۰۰ تومانی پرداخت و دلیل تعیین ضرب‌الاجل برای مصرف بنزین با این نرخ را ساماندهی و یکپارچه‌سازی سامانه هوشمند سوخت عنوان‌کرد.

وی گفت: در حال حاضر تراکنش‌های متفاوتی به دلیل چند نرخی بودن بنزین در سامانه هوشمند سوخت صورت می‌گیرد که بار ترافیکی زیادی را بر این سامانه تحمیل کرده است. به گفته سالاری، حجم ذخیره سوخت ۱۰۰ تومانی در کارت ۸۰ هزار خودرو در روزهای اخیر ۵۷ میلیون لیتر ثبت شده است و در صورتی که صاحبان این نوع سهمیه از بنزین خود استفاده نکنند، از ابتدای خرداد سهمیه بنزین ۱۰۰تومانی آنان به نرخ ۴۰۰ تومان عرضه و به طور کلی نرخ ۱۰۰ تومانی بنزین از سیستم هوشمند سوخت حذف می‌شود، ولی در ازای هر لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی دو لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی وارد کارت‌ها می‌شود.

بر اساس این گزارش، طبق آمارهای رسمی شرکت ملی پخش، دارندگان موتورسیکلت‌ها تاکنون ۱۱ میلیون لیتر از سهمیه سوخت ۱۰۰ تومانی را در کارت‌های خود ذخیره کرده‌اند که ۰٫۳ درصد ذخیره این نوع سوخت محسوب می‌شود.

طبق تصمیم‌گیری جدید دولت، دارندگان سهمیه یارانه‌ای بنزین ۱۰۰ تومانی از ابتدای خرداد قادر به دریافت بنزین سوپر با قیمت ۱۵۰ تومان در هر لیتر نیز نخواهند بود و سهمیه آنان پس از انتقال این نوع بنزین به نرخ ۴۰۰ تومان فروخته خواهد شد.

به گفته سالاری، حقوق مصرف‌کنندگان در تصمیم جدید رعایت شده و با وجود مابه‌التفاوت نرخ ۴۰۰ تا بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی به نفع دارندگان سهمیه سوخت ۱۰۰تومانی خواهد بود و در صورت تصمیم‌گیری جدید مبنی بر افزایش نرخ بنزین در فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها، باز هم مصرف‌کنندگان متضرر نخواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دلیل ذخیره شدن سوخت با نرخ ۱۰۰ تومان را دوگانه‌سوز بودن عمده خودروهای دارای این نوع سهمیه و اختصاص سهمیه‌های ماهانه دانست.

سالاری تداوم عملیات عرضه بنزین با چند نرخ را دارای تراکنش بالا و کار بسیار سختی دانست و تصریح کرد که از سال ۸۶ تاکنون روند عرضه سوخت با این شیوه زمان طولانی داشته و تغییر معماری سامانه هوشمند سوخت ضروری است.

بر اساس این گزارش، طبق آمارهای رسمی پس از تعیین ضرب‌الاجل برای سهمیه بنزین ۱۰۰تومانی،‌مصرف بنزین در اردیبهشت ماه شش درصد افزایش داشته به طوری که در حال حاضر روزانه بین ۴۳ تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰تومانی، ۱۱ میلیون لیتر بنزین آزاد (۷۰۰ تومانی) و سه میلیون لیتر نیز بنزین سوپر به مصرف می‌رسد.

مصرف بنزین ۱۰۰ تومانی نیز به حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار لیتر در روز رسیده است. این گزارش می‌افزاید: سامانه تلفنی ۰۹۶۲۷ به طور شبانه‌روزی به سوالات و مشکلات مردم درباره سوختگیری، کارت‌های سوخت و موضوعات مربوط به سامانه هوشمند سوخت پاسخ می‌دهد.

رویانیان: نفتی‌ها خبر بنزین ۱۰۰ تومانی را بد انتقال دادند

همچنین در حالی که شرکت ملی پخش از انتقال ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی به ۴۰۰ تومانی خبر داده، روز گذشته محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل با انتقاد از شرکت ملی پخش اعلام کرد که مسوولان نفتی خبر بنزین ۱۰۰ تومانی را بد منعکس کردند.

وی به مردم امیدواری داد که این نوع سهمیه نمی‌سوزد. وی همچنین اعلام برخی اعداد و ارقام درباره نرخ بنزین در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را غیرواقعی عنوان کرد و گفت: در تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت سوخت، منافع مردم و نظام و سیاست‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

پیشنهاد بنزین ۵۰۰ تومانی

در همین حال، خبرگزاری فارس روز گذشته خبری را به نقل از یک مقام آگاه منتشر کرد که گفته است در گام‌دوم هدفمندی یارانه‌ها، دولت در حال بررسی دو مدل عرضه بنزین یارانه‌‌ای ۴۸۰ تا ۵۰۰ تومانی است که هنوز نهایی نشده است.

برخی نمایندگان مجلس نیز از تعیین ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده‌اند. رئیس‌جمهوری نیز اطمینان داده است بنزین از لیتری هزار تومان بیشتر نخواهد شد.

زیبا اسماعیلی – گروه اقتصاد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.