تصمیم سرنوشت‌ساز برای کاهش قیمت سکه

۱۵م دیماه ،

بینا- نامه‌نگاری‌های طلایی دربارهٔ قیمت‌گذاری سکه و طلا با ارز مبادله‌ای طی روزهای اخیر بسیار شد و باید منتظر ماند و دید، آیا تصمیم سرنوشت ساز برای کاهش ۲۷۰ هزار تومانی قیمت سکه رقم می خورد یا نه؟
به گزارش بینا به نقل از تسنیم ، طی روزهای اخیر محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با ابلاغ نامه‌ای به رؤسای اتحادیه‌های طلا و جواهر استان‌های مختلف به آنها دستور ویژه‌ای را ابلاغ کرد که براساس این دستور مبنای قیمت گذاری طلا و سکه باید تغییر پیدا کند.
در نامه‌ای که کشتی آرای ابلاغ کرد تأکید شده تا بجای محاسبه قیمت طلا و سکه با دلار آزاد از این پس دلار مبادله‌ای ملاک شود؛ توضیح رئیس اتحادیه کشوری هم البته قابل تأمل بود زمانی که گفت این نامه فقط و فقط بخاطر دستور مافوقمان ابلاغ شد.

* بانک مرکزی: طلا نباید با دلار مبادلاتی نرخ‌گذاری شود
بعد از جنجالی که نامه طلایی در رسانه‌ها و البته سطح بازار ایجاد کرد بانک مرکزی وارد میدان شد و پیمان قربانی، مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی را سخنگوی این بانک دربارهٔ ملاک تعیین نرخ گذاری طلا و سکه کرد.
پیمان قربانی تقریباً به تمام رسانه‌های خبری اعلام کرد که بانک مرکزی نرخ دلار مبادلاتی را جایگزین دلار آزاد برای تعیین نرخ طلا و سکه نخواهد کرد؛ اما این موضع بانک مرکزی در حالی اعلام شد که بارها مقامات ارشد اقتصادی کشور اعلام کرده‌اند دلار مبادلاتی قرار است ارز رسمی کشور شود.
به هر حال جدیت و البته صراحت بانک مرکزی در اعلام مواضع خود دربارهٔ ملاک تعیین قیمت طلا و سکه به حدی بود که اذهان تقریباً آسوده خاطر از عدم تغییر مبنای نرخ گذاری شدند.
اما چندی نگذشت که خبر احضار روسای اتحادیه‌ها به دادسرا بار دیگر توجه اذهان را به خود جلب کرد؛ نکته قابل توجه در این احضار سبب و ابلاغیه‌ مهمی بود که بار دیگر دلار مبادلاتی و لحاظ و عدم لحاظ این نرخ در قیمت‌گذاری طلا و سکه را خبرساز کرد.

* دادسرا: اتحادیه‌ها باید دلار مبادلاتی را مبنای تعیین نرخ طلا کنند
احمد وفادار رئیس اتحادیه طلای تهران که روز چهارشنبه (۱۳ دی ماه) به دادسرا احضار شده بود به خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دستوری گفت که حکایت از نامه‌ای داشت که رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هفته قبل به اتحادیه‌ها ابلاغ کرده بود.
وفادار تصریح کرد به ما دستور دادند یا نرخی اعلام نکنیم یا اگر نرخی اعلام می کنیم با محاسبه دلار مبادلاتی باشد.
خبرگزاری تسنیم با توجه به این اتفاقاتی که در اینباره رخ داده فرمول محاسبه طلا و سکه با لحاظ نرخ دلار مبادلاتی را منتشر کرد؛ بر اساس این فرمول که به تائید کارشناسان و اقتصاددانان مربوطه نیز رسیده است، برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی قیمت اونس جهانی طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسیم بر وزن هر اونس که معادل ۳۱،۱ گرم است می‌شود. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد ۰،۹۱۶ است.
بر اساس این گزارش عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۲ است و با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰،۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

به عبارت روشن تر فرمول قیمت سکه عبارتست از:
{(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱ ]× ۰،۹۱۶×وزن سکه}+ حق ضرب
معمولاً بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که بعضی معتقدند حدود ۵ هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد.
خبرنگار تسنیم با لحاظ دلار مبادلاتی در فرمول مذکور نرخ تازه سکه‌ها را براساس دلار مبادلاتی در ادامه محاسبه کرده است؛

* قیمت واقعی سکه بهار آزادی با نرخ دلار مبادله‌ای
وزن سکه بهار آزادی ۸٫۱۳۳ گرم است که قیمت واقعی آن بر اساس محاسبه در این فرمول باید ۹۹۶  هزار و ۷۵۰ تومان باشد، اما با محاسبه دلار آزاد روز چهارشنه (۱۳ دی ماه) این سکه یک میلیون و ۲۶۷ هزار تومان فروخته و یک میلیون و ۲۵۷ هزار تومان خریداری می شد.
وزن نیم بهار آزادی ۴٫۰۶ گرم و قیمت واقعی آن با محاسبه دلار مبادلاتی ۵۰۰ هزار و۷۳۳  تومان است که در بازار با قیمت ۶۳۵ هزار تومان فروخته و با نرخ ۶۳۰ هزار تومان از مردم خریداری می‌شود.
قیمت تازه سکه ربع بهار آزادی با وزن ۲٫۰۳ و البته با محاسبه دلار مبادلاتی بالغ بر ۲۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان است که روز چهارشنه ۱۳ دی ماه با نرخ ۳۵۲ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.