تصمیم منطقه یورو برای کمک بیشتر به یونان یا اخراج آن از این منطقه

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل و آتن، با توجه به وضعیت بحرانی در اروپا سران کشورها در این منطقه باید به سه سوال در خصوص یونان پاسخ دهند: آیا این کشور به رشد اقتصادی باز می گردد، بدهی هایش چقدر است و آیا می توان برای بازپرداخت این بدهی ها به آتن کمک کرد؟

تلاش های مستمر کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول موسوم به ‘ترویکا’ به همین دلیل برای بررسی وضعیت رشد اقتصادی یونان در درازمدت و چشم انداز کاهش بدهی ها بسیار لازم است.

همه بازیگران این صحنه از ‘آنگلا مرکل’ صدراعظم آلمان ، تا ‘ماریو دراگی’، رییس بانک مرکزی اروپا و ‘آنتونیو ساماراس’، نخست وزیر یونان منتظر گزارش ترویکا هستند که قرار است اوخر سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر (اواسط مهر) ارائه شود.

اگر در این گزارش یونان در حال حرکت در مسیر درست با پتانسیل رشد و بهبود وضعیت بدهی ها، تصویر شود امکان ادامه حضور آتن در منطقه یورو وجود دارد.

اما در صورتی که برعکس باشد زمان تصمیم گیری فرا می رسد و از اطلاعات درز کرده توسط مقامات اروپایی دومین گزینه محتمل تر به نظر می رسد.

همزمان با طرح هایی که منطقه یورو برای نجات مالی ایتالیا و اسپانیا با کاهش نرخ بدهی و افزایش ارزش اوراق قرضه آنها در دست دارد، به نظر می رسد اجازه دادن به یونان برای خروج از منطقه یورو نادرست بوده و به موج جدیدی از سرایت بحران منجر شود.

از طرف دیگر یافتن راهی برای اعطای کمک بیشتر به یونان نیز احتمالا با مخالفت شدید مالیات دهندگان و مقامات آلمانی مواجه خواهد شد.

یکی از معیارهای ترویکا کاهش بدهی های یونان از ۱۶۰ درصد میزان تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۰ به ۱۲۰ درصد است.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده کاهش بدهی های این کشور به کمتر از ۱۲۰ درصد به دلیل چشم انداز رشد ضعیف اقتصادی و نیاز برای تغییرات گسترده اقتصادی و ساختاری ممکن نیست.

اما میزان تولید ناخالص داخلی در چهار سال گذشته کاهش یافته و انتظار می رود در سال جاری نیز ۷ درصد کم تر شود، در حالیکه پیش از این گفته می شد تولید ناخالص داخلی ۵ درصد کاهش یابد و این وضعیت از ناتوانی یونان برای بازپرداخت بدهی ها خبر می دهد.

از دیگر سو تلاش های یونان برای کاهش کسری بودجه و برنامه خصوصی سازی نیز تاکنون نتایج خوبی در بر نداشته است. کاهش بودجه در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۴ به صرفه جویی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو منجر می شود اما سوال این است که این برنامه ها کاملا قابل اجراست؟

به دلیل تاخیر دراجرای تعهدات پیشین و بحران سیاسی این کشور و برگزاری دو دوره انتخابات، آتن از اجرای شروط برنامه کمک ۱۷۴ میلیارد یورویی عقب افتاده است. عده ای از کارشناسان براورد می کنند یونان باید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار دیگر از هزینه های خود کاهش دهد، اگر قرار باشد میزان بدهی- به تولید ناخالص داخلی را متناسب سازد.همه این برآورد ها در چند هفته آتی احتمالا به رایزنی های گسترده در بروکسل، برلین و آتن منجر می شود.

مترجمام**۹۱۵۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۵۴۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.