تظاهرات دهها هزار صهیونیست در اعتراض به تبعیض در این کشور

هزاران معترض با تظاهرات در تل آویو، انجام خدمت اجباری سربازی را برای همه اسرائیلی ها از جمله اعراب و یهودیان افراطی که در حال حاضر معاف از خدمت هستند، خواستار شدند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس تخمین زده که دست کم ۱۰ هزار نفر در این تجمع اعتراض آمیز شرکت کردند.
تظاهرکنندگان که پلاکاردهایی حمل می کردند، در میدانی در مقابل موزه هنر تل آویو تجمع کردند.
قرار است مسئله خدمت سربازی همگانی که تنش ها را بین شرکای دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل افزایش داده است، روز یکشنبه توسط حزب لیکود قبل از نشست هفتگی کابینه مورد بحث قرار گیرد.
شائول موفاز معاون نخست وزیر اسرائیل و رهبر حزب کادیما که شریک اصلی حزب لیکود در ائتلاف حاکم است، تهدید کرده اگر این معافیت ها ادامه پیدا کند، استعفا خواهد کرد ولی پس از دیدار روز پنجشنبه وی با نتانیاهو، نشانه هایی از احتمال مصالحه به چشم می خورد.
ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل که برای میانجیگری بین دو طرف تلاش می کند، روز شنبه از پیشرفت در تماس های بین نتانیاهو و موفاز استقبال کرد.
خدمت سربازی برای بیشتر اسرائیلی های بالای ۱۸ سال اجباری است به طوریکه مردان سه سال و زنان دو سال خدمت می کنند.
براساس قانونی که سال ۲۰۰۲ به تصویب رسید، یهودیان افراطی و عرب های رژیم اسرائیل از خدمت سربازی معاف هستند.
این در حالی است که دیوان عالی اسرائیل ماه فوریه با صدور حکمی، اعلام کرد این قانون مغایر با قانون اساسی است و باید تا اول ماه اوت ملغی شود.
احزاب سیاسی یهودیان افراطی ، مخالف خدمت سربازی برای این گروه هستند ولی حزب اسرائیل خانه ما وابسته به اویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل از خدمت سربازی همگانی حمایت می کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.