تعریف “پولشویی” چیست؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پولشویی، عملی است که در آن پول‌های ایجاد شده از طرق نامشروع وارد چرخه رسمی اقتصاد می‌شود.

حسین راغفر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در تعریف پولشویی گفت: پولشویی به چرخه‌ای اطلاق می‌شود که در آن پول‌هایی که عمدتا از طرق نامشروع و غیر قانونی به‌دست می‌آید را وارد چرخه رسمی اقتصاد کنند و به این ترتیب ماهیت رسمی به این پول‌ها می‌دهند.
 
وی در ادامه بیان کرد: نمونه این فعالیت‌ها مانند درآمدهای حاصل از فروش مواد مخدر، انواع قاچاق و مشاغل زیرزمینی است حال اگر این درآمدها وارد فعالیت‌های اقتصادی کشور شوند به‌طوری‌ که رد و منشأ آنها قابل پیگیری نباشد مفهوم پولشویی معنا پیدا می‌کند، به بیان ساده‌تر به فرآیند گم کردن منشأ پول‌های ناسالم، پولشویی گفته می‌شود.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اظهار داشت:‌ این پول‌ها با منشأ کثیف و ناسالم پس از ورود به چرخه رسمی اقتصادی کشورها، تبدیل به ثروت گروه بسیاری از مردم می‌شود که خواسته یا ناخواسته در خلق این درآمدها سهم داشتند، برای مثال می‌توان به درآمد بسیاری از باشگاه‌های ورزشی خصوصی در سراسر دنیا اشاره کرد به هر حال نکته مورد توجه این است که این درآمدها پس از ورود به فرهنگ و ورزش، نوعی مشروعیت برای صاحبانشان ایجاد می‌کند در حالی که منشأ اصلی پیدایش گم شده است.
 
وی در ادامه گفت: در دنیا این فعالیت‌ها بستگی به نظام‌های مثلثی دارند که به صادرات اعضای بدن، درآمدهای حاصل از فروش مواد مخدر و درآمدهایی از این دست می پردازد.
 
از نمونه‌های دیگر می‌توان به بانک‌های معروفی اشاره کرد که این فعالیت‌ها را پوشش می‌دهند مثل بانک hsbc در انگلستان./
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.