تعریق زیاد و دردسرهای آن

بسیاری از افراد با شکل تعریق زیاد خصوصا در کف دست و پا مواجه هستند که این می تواند به علت وجود نوعی اختلال و بیماری در بدن باشد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل ازممتازنیوز، دکتر موذن زاده، متخصص پوست گفت : تعریق به فرم اولیه و ثانویه تقسیم می شود، منظور از فرم اولیه همان نوعی سرشتی است ممکن است در تمام بدن فرد ایجاد شود و نوع ثانویه آن به مسائل سیستماتیک بدن مثل مشکلات غدد و پرکاری تیروئید، یائسگی خانمها، مشکلات عروقی، مصرف برخی داروهای اعصاب، مسائل تومورال، سرطان های یا وجود نوعی عفونت در بدن باشد.

وی افزود: تعریق زیاد اصطلاحا باعث لچ افتادگی پوست می شود و برخی از باکتری ها که مقیم دائم هستند بر اثر تعریق زیاد بیماری زا می شوند و باعث عوارض مثل بوی بد، پوسته پوسته شدن و زخم های بین انگشت پا و خارش می شود.

تنظیم گردش خون با تعریق

موذن زاده تصریح کرد: هر فردی به طور متوسط میزانی از تعریق را داشته باشد چرا که حتی کمبود عرق نیز می تواند به نوع پیگیری نگران کننده باشد و خبر از اختلالی در بدن بدهد.

وی گفت: عرق کردن بدن باعث تنظیم حرارت بدن و همچنین تنظیم گردش خون انسان می شود و کم و زیاد بودنش ممکن است تعادل حرارت و گردش خون بدن را بر هم بزند.

**روش های درمان تعریق کف دست و پا

موذن زاده در مورد راه های درمان تعریق کف دست و پا گفت: برای کنترل این عارضه از برخی داروهای خوراکی مثل کولویندین هایپر هیدروزی و یا پمادهایی که آلومینیوم کراید دارند استفاده می کنیم که گاهی این پمادها و کرم ها را بصورت دست ساز تجویز می کنیم.

این متخصص تصریح کرد:شرط درمانی این عارضه پیگیری درمان است و یکی از راه های آن تزریق بوتولیوم توکسین یا بوتاکس است که برای کف دست و پا استفاده می شود که مورد تایید FDA است که یکبار تزریق بین ۹ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد و هیچ گونه عارضه ای ندارد.

وی اذعان داشت: روشهای جراحی سیمپاتکتومی نیز زنجیره ای که غدد عرق را فعال می کنند را قطع می کند و اجازه تعریق زیاد نمی دهد و حالت جبرانی دارد.

موذن زاده در خاتمه در مورد درمان تعریق با لیپوساکشن خاطر نشان کرد: وقتی با عمل ساکشن غدد چربی زیر بغل را بیرون می کشیم غدد عرق را نیز می توانیم خارج کنیم و باید توجه داشت که عوارض آلمبولی چربی در ساکنش تا حدود کمی وجود دارد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.