تعطیلی پنجشنبه مدارس

جام جم آنلاین: اردیبهشت‌ امسال وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس کشور در پنجشنبه‌ها خبر داد، اما حالا با گذشت سه ماه از اعلام این خبر و فرصت یکماهه تا شروع سال تحصیلی جدید، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: اعضای این کمیسیون با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس مخالف هستند.

ظاهرا بر همین اساس طرحی دوفوریتی نیز تهیه شده است که به گفته محمدمهدی زاهدی، بزودی در صحن مجلس بررسی می‌شود.

عباس مقتدایی خوراسگانی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که پیش از این از احتمال لغو تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه خبر داده بود نیز معتقد است: طراحان معتقدند باید دوباره این زمان به تعلیم، تربیت و آموزش دانش‌آموزان اختصاص پیدا کند.

تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس از سال تحصیلی ۹۱ ـ ۹۰ در تمام دبستان‌های سراسر کشور آغاز شد. البته بر اساس اعلام آموزش و پرورش بیش از ۸۰ درصد مدارس راهنمایی و متوسطه نیز در این طرح شرکت داشتند. در واقع مدارس یک‌نوبته می‌توانستند در صورت تمایل و با هماهنگی مدیر مدرسه و منطقه، روزهای پنجشنبه تعطیل شود.

اما حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش برای سال تحصیلی ۹۲ ـ ۹۱ معتقد بود همه مدارس می‌توانند و باید پنجشنبه‌ها تعطیل باشند.

به گفته او، تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزهای پنجشنبه تعطیل خواهد شد و این موضوع قانونی است، شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و رییس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است.

با توجه به این‌که در طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس، ضرورت بر یک‌نوبته شدن مدارس است، وزیر آموزش و پرورش حتی اعلام کرد: اصل بر این است که در مهرماه ۹۱ هیچ مدرسه‌ای دونوبته نباشد، مگر این‌که با بررسی‌های انجام شده مدرسه ‌دیگری در آن مناطق وجود نداشته باشد.

با وجود این تجربه یکساله و خبرهای اعلامی برای سراسری شدن تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، مجلسیان نظرات متفاوتی دارند.

پنجشنبه، روز مهارت‌آموزی

فعالیت‌های فوق‌برنامه و خدمات‌جمعی و آشنایی با نهادها، مسائل تربیتی و مهارت‌آموزی از جمله مسائلی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده شده است.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همین مساله را دلیلی برای تعطیل نبودن و استفاده از پنجشنبه‌ها در مدارس می‌دانند.

محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس در خصوص طرح دوفوریتی کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس می‌گوید: با توجه به این‌که از شش روز هفته باید بخوبی استفاده شود، دانش‌آموزان می‌توانند در کنار مسائل آموزشی و پرورشی، ‌آموزش‌های مهارتی، فوق‌برنامه و فعالیت‌های جمعی داشته باشند.

او معتقد است: بین اولیا و دانش‌آموزان با مدیریت و کادر آموزشی مدرسه باید ارتباط باشد و از سویی دانش‌آموزان باید با فعالیت نهادهای اجتماعی نیز آشنا باشند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزان باید از خدمات دستگاه‌هایی مانند هلال‌احمر و آتش‌نشانی آگاهی داشته باشند، به همین دلیل پنجشنبه‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای این آموزش‌ها باشد.

در واقع نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقدند که فعالیت‌های فوق‌برنامه و خدمات‌جمعی و آشنایی با نهادها و مسائل تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است، بنابراین این طرح دوفوریتی با سند تحول هماهنگی کامل دارد و در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین است.

زاهدی با بیان این‌که تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس برای دبستان بود، ادامه می‌دهد: تأکید ما بر این است که دوره‌های راهنمایی و دبیرستان در روزهای پنجشنبه تعطیل نشوند و از این فرصت برای مباحث دیگری که نیاز است در سند تحول اجرایی شود، استفاده کنند.

به گفته رییس کمیسیون آموزش مجلس، بلافاصله بعد از آغاز به کار مجلس، این طرح در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و در صورت تصویب نهایی از مهر امسال اجرایی خواهد شد.

چرا پنجشنبه‌ها تعطیل شد؟

طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بیش از یک‌سوم زنان ایرانی در کلانشهرها شاغلند و بخش بزرگی از آنها روزهای پنجشنبه امکان مراقبت از فرزندان خود را ندارند. این در حالی است که یکی از عمده‌ترین دلایل طراحان تعطیلی پنجشنبه‌ها، بهره بردن بیشتر کودکان از کانون خانواده است که با این تفاسیر تحقق آن در این شرایط با مشکلاتی روبه‌رو بود.

سال گذشته همزمان با اعلام تعطیلی مدارس در پنجشنبه‌ها، موافقان و مخالفان اجرای این طرح چالش‌های مهمی را مطرح کردند.

موافقان این طرح معتقد بودند که با تعطیلی پنجشنبه‌ها اهدافی چون ارتقای انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان و دانش‌افزایی معلمان محقق می‌شود. به اعتقاد آنها، چون این طرح در ۷۰ کشور دنیا پیاده و با موفقیت روبه‌رو شده، اجرای آن در ایران هم ضروری است.

با همه چالش‌های موجود آموزش و پرورش تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه‌جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان را می‌توان از اهداف این طرح عنوان کرد.

تقویت ارتباط مدرسه و خانواده‌، تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده‌، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای و همچنین تقویت انگیزش و فراهم کردن زمینه‌های ارتقای تحصیلی و حرفه‌ای شغلی و پژوهشی معلمان ابتدایی از دیگر اهداف این طرح است که از سوی آموزش و پرورش اعلام شد.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.