تعیین شهر گردشگری و جایزه اصالت صنایع دستی کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،سومین کمیته اجرای چهارچوب کاری برای توسعه و همکاری در زمینه گردشگری بین کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) با حضور ۹ کشور عضو در هتل لاله تهران آغاز به کار کرد.

در این نشست کارشناسانی از مالزی، ترکیه، آذربایجان، تونس، مصر، کامرون، سنگال، سوریه ، سودان و ایران به همراه سازمان‌های تخصصی زیرمجموعه سازمان همکاری های اسلامی (OIC) از جمله اتاق بازرگانی و تجارت اسلامی، مرکز اسلامی توسعه تجارت، مرکز پژوهش‌های تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی، مرکز آموزش و پژوهش‌های آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی، سازمان آموزش علمی و فرهنگی سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و دبیرخانه OIC حضور دارند.

این نشست در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود و کشورهای عضو علاوه بر ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده برای توسعه صنعت گردشگری، پیشنهادهای خود را برای رونق این صنعت در میان اعضای سازمان همکاری های اسلامی ارایه می دهند.

مصوبات نشست دو روزه کمیته یاد شده باید برای تصویب نهایی در وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی مطرح شود.

‘لادن جعفری تهرانی’ مدیر کل امور تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با اشاره به ثبت رکورد ۹۸۰ میلیون گردشگر در کشورهای اسلامی در سال گذشته میلادی ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات این کشورها این رقم در سال‌های آینده از مرز یک میلیارد گردشگر عبور کند.

نماینده ایران در کمیته هماهنگی گردشگری سازمان همکاری های اسلامی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و طبیعی اعضای این سازمان در افزایش جذب گردشگران از میان کشورهای عضو OIC و دیگر کشورهای جهان شد.

** تعیین شهر گردشگری بین کشورهای اسلامی

‘عبدالنور محمد سکندر’ مسوول دبیرخانه سازمان همکاری های اسلامی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای سطح آموزش و آگاهی کشورهای اسلامی درباره سوآوری صنعت گردشگری ارایه کرد.

وی از تعیین سالانه شهرهای کشورهای اسلامی به عنوان مقصد گردشگری خبر داد و گفت: این پیشنهاد در اجلاس هشتم وزرای گردشگری سازمان همکاری های اسلامی مطرح شد و اکنون ساز و کار مربوط به انتخاب شهرها تهیه شده است.

سکندر تاکید کرد: ساز و کار یاد شده به اطلاع اعضای این سازمان رسیده و قرار است در اجلاس بعدی وزرای گردشگری مطرح شود.

** اعطای جایزه مهر اصالت به هنرمندان اسلامی

‘ویدا توحدی’ نماینده معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست پیشنهاد کرد که برای افزایش کیفیت صنایع دستی کشورهای اسلامی جایزه مهر اصالت محصولات صنایع دستی به هنرمندان اسلامی به صورت سالانه اعطا شود.

وی، اشباع بازار، همانندسازی، از دست دادن تنوع و کیفیت را از جمله خطراتی برشمرد که بازار صنایع دستی برخی از کشورهای اسلامی را تهیه می کنند و اعطای این جایزه می تواند ضمن افزایش تولید و صادرات صنایع دستی میان کشورهای عضو، با این خطرات مقابله کند.

وی با اعلام آمادگی ایران برای همکاری با دیگر کشورهای اسلامی برای بهبود شرایط تولید کنندگان صنایع دستی خبر داد و گفت: ایران در دریافت جازه مرغوبیت از یونسکو مقام اول را دارد و می تواند برنامه های خود را در اختیار دیگر کشورهای اسلامی قرار دهد.

تموچین نماینده ترکیه در کمیته هماهنگی گردشگری سازمان همکاری های اسلامی نیز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را رمز موفقیت این کشور در افزایش جذب گردشگران خارجی به ترکیه عنوان کرد.

وی که ریاست این کمیته را بر عهده داشت، هدف از برگزاری این نشست را توسعه اطلاع رسانی به کشورهای اسلامی برای بالابردن خدمات گردشگری از طریق آموزش دانست.

وی از شرکت کنندگان در این نشست دعوت کرد تا در نخستین نشست سازمان همکاری های اسلامی که دسامبر سال جاری میلادی در ازمیر ترکیه برگزار می شود، شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، نشست کمیته هماهنگی اجرای چارچوب کاری برای توسعه و همکاری در زمینه گردشگری عصر فردا -چهارشنبه پایان می یابد و قرار است ایران پیشنهادات دیگری در خصوص تسهیل صدور روادید میان کشورهای OIC نیز در این نشست مطرح کند.

فراهنگ** ۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۹۵۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.