تغییر جنسیت در ایران و مراحل درمان آن /عکس

در مترو، خیابان، پارک، مراکز خرید و خیلی جاهای دیگر او را دیده اید. شاید اولش باورتان نشود. این دختری که موهای سشوار کشیده و رخساری آرایش کرده و جامه ای دخترانه پوشیده، صدا و اندامی مردانه دارد. رفتاری که از او می بینید کاملا دخترانه است. از رفتارش عطر زن می تراود و دوست داردو او را با اسمی دخترانه صدا کنند. اگر او را ندیده اید و نمی دانید «ترنس سکشوال» کیست با من بیایید تا شما را از دالان های تاریک و رازناک تابوها به جایی برم که چنین رازهایی برای شما رمزگشایی خواهد شد.

تغییر جنسیت در ایران (۱)

در این سفر رازناک، خواهید دانست هموسکسوال با ترنس چه فرقی دارد، هرمافرودیت ها چه کسانی هستند. من شما را با مراحل جراحی تبدیل شدن زن به مرد و برعکس آشنا خواهم کرد و از قوانین حقوقی زنی که مرد شده یا مردی که زن شده، حرف های جالبی به شما خواهم گفت.

وارد اتاق ویزیت پروفسور میرجلالی شدم. حدسم درست بود. نگاهی بسیار نافذ و باشکوه و هوشیار داشت و من سراپا چشم و گوش شدم تا این اعجوبه دنیای ترنس سکشوال را دریابم. اتاقش بسیار کوچک بود. در حد شش یا هشت متر. او که ظاهر ترنس ها را زیبا و خوشگل و جذاب می کند، به ظاهر خودش چندان وقعی نگذاشته بود. گفت: «بشین و کارتو شروع کن که خیلی کار داریم». نشستم و گفتم:

عمل های جراحی تغییر جنسیت در ایران و مراحل درمان  

از حرف شما نتیجه گرفتم که ممکن است هموسکسوئل ها بعدا تغییر کنند، درست است؟

– بله… دیده ام که مادری با پسرش آمده و نگران بوده که ای وای پسرم چه سرنوشتی دارد و با همان دیدی به پسرش نگاه می کند که عوام به آن می نگرند. من به او می گویم ممکن است پسرت تغییر کند. بوده اند هموسکسوئل هایی که خود به خود تغییر کرده اند و با غیرهمجنس خودشان ازدواج کرده اند و بچه دار شده اند. این را هم بگویم که این دلیل نمی شود که بگویم همه هموها تغییر خواهند کرد. اراده و اختیار خودشان در این موضوع بسیار اهمیت دارد ولی ترانس ها اگر با اراده خودشان بخواهند تغییر کنند، بعدا پشیمان می شوند. این یکی از رفرق های ترنس است با همو.

شنیده ام از کشورهای دیگر هم به شما مراجعه می کنند.

– بله… از پاکستان، تونس، مصر و جاهای دیگر. یکی شان خیلی گرفتاری پیدا کرد. برای من هم از طریق کنسول (سفارت) نامه نگاری هایی شد. او مردی بود با قالب دختر. اینجا او را عمل کردیم و هورمون زدیم و با ظاهر مردانه به کشور خودش برگشت. او را در فرودگاه کشورش بازداشت کردند که تو وقتی که می رفتی زن بودی و حالا مرد هستی و ریش و سبیل داری؟ او را به دادگاه بردنده و گفتند که این از نظر مذهبی اشکال دارد.

من شنیدم می خواستند او را سنگسار کنند و شما در پرونده های پزشکی او اصلاحاتی انجام دادید و گفتید او از اولش مرد بود و تنها کاری که شما کرده اید، آلت مردانه او را از شکمش بیرون اورده اید.

– [با خنده] به هر حال گرفتاری هایی داشت و ما هم همکاری هایی کردیم و نجات پیدا کرد. البته اینها معمولا در کشور خودشان نمی مانند. من بیش از پانزده ترنس عمل کرده ام که در تورنتوی کانادا زندگی می کنند. همه شان هم ایرانی هستند. البته چون خودم در سال گاهی آنجا زندگی می کنم، ترنس ها به آنجا می آیند و آنها را عمل می کنم. من اینها را دختر و پسرهای خودم می دانم. خیلی هایشان هم وقتی ایران هستم می آیند عمل شوند زیرا هزینه جراحی و درمان آنها در ایران ارزان تر از جاهای دیگر است.

هزینه اش چقدر است؟

– اگر بخواهیم با دلار کانادا حساب کنیم، در ایران خیلی کم می شود. حدود هفت هشت هزار دلار کانادا. در خودکانادا کمتر از بیست هزار دلار نیست.

چه اطلاعاتی باید به مردم داد تا این موضوعی که طبیعی است و به فرمان آفرینش انجام شده، در جامعه به شکل گرفتاری بروز نکند.

– به مردم بگوییداینها موجوداتی هستندکه هیچ عیب و علتی ندارند. اینها وقتی که جنینی سه ماهه هستند، نقطه کوچکی در مغزشان هست که به جای اینکه پسرانه رشد کند، دخترانه رشد می کند یا برعکس. رشد این نقطه کوچک مغزشان برعکس جنس بدینی آنهاست. من کلمه «واژگونی» را مناسب می دانم. آن نقطه مغز طوری شده که در آینده آن جنین اثر می گذارد. وقتی که به سه چهار سالگی می رسد متوجه می شود که با جنس خودش فرق دارد.

 رفتار ما باید طوری باشد که این حالت اینها به بیماری تبدیل نشود. خانواده و جامعه است که اینها را بیمار می کند. باید بفهمانیم که فقط زن و مرد نداریم. ما دست کم پنج جنس داریم. جنسی هم داریم که نه زن است و نه مرد است. یکی هموسکسوئل است. کنارش ترانس سکشوال است. کنار آنها اتسکشوال است. مُخَنّث (خواجه) هست و حتی جنس های دیگر. هرمافرودیت ها هم هستند. آنها گرفتاری جسمی هم دارند و شناسایی شان آسان تر است. هرمافرودیت واقعی هم داریم که جنسش هم زن است هم مرد. بدنش هر دو هورمون زنانه و مردانه را ترشح می کند. یک هرمافرودیت هم داریم که تمایلات بیشتری به سمت مونث بودن دارد یا برعکس آنها خودشان هم انتخاب می کنند که به کدام سمت بروند.

اگر سمت مذکر را انتخاب کنند، یک مذکر واقعی می شوند. اگر هم بخواهند برای مونث شدن عمل جراحی کنند، مونث واقعی می شوند اما تعدادشان کم است. مردم باید این حقیقت علمی را قبول کنند که ما فقط در دو جنس مذکر و مونث آفریده نشده ایم. انسان ها در پنج جنس مختلف آفریده می شوند که تمایلات و احساسات خودشان را دارند و سرزنش بار و کریه نیستند. اگر مشکلی هست، در آفرینش نیست. قواعد و قوانین جامعه مشکل دارد زیرا دنبال این موضوع نرفته که بفهمد این خلقتی طبیعی است و به خود آن شخص ربط ندارد.

بنابراین ایرادی که افراد جامعه به انواع دیگر می گیرند، ایرادی است که به آفرینش می گیرند و حقیقت همان است که «خطا بر قلم صُنع نرفت!»

– خوب گفتید… بله همینطور است. ما دو جنس نیستیم. پنج جنسیم و باید به بقیه جنس ها همان احترامی با بگذاریم که به جنس زن و مرد می گذاریم. این دو جنس را خدا آفریده، بقیه را هم خدا آفریده. پس بحثی باقی نمی ماند. قانونگذاران باید برای اینها قوانینی وضع کنند که بتوانند مانند افراد دیگر حقوقی محترمانه داشته باشند و ایران اولین کشور اسلامی است که امام خمینی (ره) فتوا داده اند این گروه اجازه عمل جراحی دارند.

ترنس ها وقتی که عمل می شوند ظاهری کاملا جدید پیدا می کنند؟ مثلا آقایی که خانم شده، صدایش مانند خانم ها لطیف می شود؟

– صدایشان… اگر خودشان اراده کنند کمی لطیف تر می شود. عمل هایی هم برای این کار هست. عمل های ترانس سکس ها تمام شدنی نیست چون اینها وقتی که عمل می شوند ظاهر آنها تا حدودی شبیه همان جنسی می شود که در مغز آنهاست اما آن حد و آن مقدار از تغییر ظاهری، برای خودشان کافی نیست و عطشی دارند که برای مثال بیشتر شبیه زن شوند.

چانه، فک، صدا یا اگر ظاهرش را مردانه کردیه ایم و سینه هایش را برداشته ایم، نگران جای عمل هستند و آن را دوست ندارند زیرا نشانه ای است از زمانی که ظاهر زنانه داشته اند. عمل هایی هم در منطقه جنسی آنها انجام می دهیم و ظاهر آنها را کمی زنانه یا مردانه می کنیم. آنها مدام عمل های بیشتری تقاضا می کنند. ته مغز آنها از اینکه دارند شبیه زن می شوند لذت می برند. از خودشان می پرسند زن کیه؟ جواب می شنوند مادرشان زن است؟ زن کیه؟ خواهرشان.

می خواهند آنطوری شوند و مدام پول خرج می کنند و عمل می شوند. من ساعت ها با ترنس ها حرف می زنم و می گویم تو چیز خاصتی هستی، طور خاصی آفریده شده ای. تو نمی توانی مثل مادرت یا خواهرت شوی. تو فرق داری. تو جنس دیگری هستی که باید در اجتماع راه خودت را پیدا کنی.

 عمل های جراحی تغییر جنسیت در ایران و مراحل درمان 

به اینها کارت مخصوصی می دهند؟

– نه! قبلا می دادند، حتی شناسنامه اینها را که عوض می کردند، در آن می نوشتند این چه بوده و چه شده. من هفت هشت سال برای اینکه موضوع تغییر آنها را در شناسنامه ننویسند، جنگیدم. مدت ها با رییس بهزیستی بحث کردم. آدم خوب و باهوشی بود و موضوع را درک کرد. حالا آخر شناسنامه یک کد می نویسند که کسی از آن خبر ندارد و فقط مراجع قانونی مرتبط آن را می فهمند؛ بنابراین دیگر اینطور نیست که اگر ترنسی خواست فتوکپی شناسنامه بگیرد، خجالت بکشد. حالا یک شناسنامه تمیز و پاک با یک عکس خوشگل به او می دهند و آن روز را به عنوان تولد اجتماعی جشن می گیرند. یک تولد هم با عمل من پیدا می کنند که تولد جسمی است. چند روز پس از عمل می آیند و خوشحالند و شیرینی می دهند.

برای گرفتن شناسنامه مشکلی ندارند؟

– تا چند وقت پیش مشکلی نبود ولی حالا مشکل دار شده و کار به گرفتن وکیل کشیده.

چرا؟

– خب… چون شخصی را که عمل می کنیم، به عنوان تیپ خاصی می خواهد وارد جامعه شود و باید کارها قانونی شود و البته دلایل خودش را دارد که باید از حقوقدان ها بپرسید. به هر حال او برای گرفتن شناسنامه به مجوز نیاز دارد و باید وکیل بگیرد.

آیا اگر شما گواهی بدهید کافی نیست؟

– قبلا اینطوری بود حالا نیست. حالا باید درخواست قانونی بنویسد و این کار را باید وکیل انجام بدهد. قبلا من و یک روانشناس گواهی می نوشتیم که این شخص وَجَناتش از مرد به زن یا برعکس تغییر کرده، آنها هم شناسنامه صادر می کردند. هنوز هم بعضی جاها به همین دو گواهی بستنده می کنندن اما جاهایی هم هست که قبول نمی کنند.

از قانون گفتید. این سوال برایم پیش آمد که وقتی که ظاهر پسر یا دختری تغییر می کند، برای مثال اگر دختر باشد و پسر شود از نظر ارث و قوانین دیگر تکلیفش چه می شود؟ آیا حالا که پسر شده دو برابر ارث می برد؟

– این را هم باید از حقوق دان ها بپرسید. فکر کنم باید به قم بروید و با حجت الاسلام «کریمی نیا» مصاحبه کنید. ایشان دکترای حقوق هم دارند و با کارهای ما بسیار آشنا هستند اما برای اینکه از من هم جوابی گرفته باشید می گویم که ترنس ها وقتی که می خواهند عمل شوند، اقرار کتبی می دهند که توقعی ندارند و دنبال ارث و میراث نیستند.

کسانی که عمل می کنند بچه دار می شوند؟

– نه… عملی که ما انجام می دهیم، فقط ظاهر زنانهای را مردانه می کنیم یا برعکس. برای منطقه جنسی او کارهایی می کنیم که از نظر آناتومیک شبیه مرد می شود. از پوست دست و کشاله ران و جاهای دیگر برایش دستگاه جنسی می سازیم ولی فقط ظاهری است و هیچ فعالیتی نمی تواند انجام بدهد. ضمنا چیزی که ما برایش می سازیم، آنطورها هم به واقعیت شباهت ندارد. کارآیی هم ندارد. نمایشی است حالا دیگر مرسوم شده و عمل می کنند.

ترنس ها از همین دستگاه جنسی نمایشی هم رضایت دارند. من با هورمون تراپی کاری می کنم که این دستگاه خودش را بیشتر نشان بدهد. در واقع کاری که ما می کنیم، تقویت دستگاه جنسی زنانه آنهاست در دستگاهی که ظاهری مردانه دارد و دارای حس جنسی است. با آن زندگی می کنند و راضی هستند.

در ایران چند نفر عمل شده اند؟

– من آمار ایران را ندارم. امروز بعضی از پزشکان جوان هم عمل می کنند. من خودم بیش از ششصد نفر را عمل کرده ام. این که در دنیا به من احترام می گذارند و حرفم را سند می دانند، همین آمار بالای کسانی است که عمل کرده ام و این یعنی تجربه. فعلا در دنیا جراحی را نمی شناسیم که چنین آماری داشته باشد.

آیا مدرک یا آماری هست که بگوید در مناطق خاصی تعداد ترنس ها بیشتر است؟

– نه… آماری نداریم. اصولا شرایط خارجی و جغرافیایی و تربیتی و تغذیه و … هیچ تاثیری بر ترنس شدن ندارد. وقتی که می گوییم این حالتی طبیعی است که طبیعت آن را به این شکل درست کرده، دیگر نمی توانیم بگوییم شرایط جغرافیایی و سیاسی و اقتصادی دخیل بوده اند.

قوانین شرعی و حقوقی ترانس ها

حالا شما را به قم می برم تا پاسخ برخی از پرسش های شما را از «حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریم نیا» بگیرم. ایشان دکترای حقوق نیز دارند و به مسائلی که در این مصاحبه مطرح شده اشراف دارند. کتابی به نام «تغییر جنسیت از منظر فقه و حقوق» و کتابی به نام «تغییر جنسیت از منظر امام خمینی (ره)» نوشته اند که در آنها به تمام مسائل شرعی و حقوقی این افراد پرداخته.

برایم این سوال پیش آمده که وقتی دختری با عمل جراحی پسر می شود، تکلیف ارثیه ای که پس از مرگ پدرش نصیبش می شود چیست؛ آیا دو سهم می برد یا یک سهم؟

– خوشحالم که شما به این موضوع مهم توجه کرده و قصد اطلاع رسانی دارید. در پاسخ شما می گویم که اگر تغییر جنسیت واقعی باشد، وضعیت حقوقی و شرعی او متناسب با وضع فعلی او تعیین می شود. ارثی که به او خواهد رسید اگر پسر شده باشد دو برابر دختر ارث می برد و برعکس. براساس فتوای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، احکام تابع جنسیت جدید است زیرا تبدیل موضوع انجام شده است.

مراحل قانونی تثبیت هویتی جدید یک ترانس چیست؟

– مراحل قانونی از طریق پزشکی قانونی انجام می شود. پس از تایید آنها نامه ای به دادگستری می دهند. دادگستری پس از بررسی، آن را به ثبت احوال می فرستد تا اسم و شناسنامه و کارت ملی جدید صادر کنند و تمام مدارکش تغاییر می کند. گواهی نامه، کارت بانکی، مدارک تحصیلی و …

آیا وقتی که کسی تغییر جنسیت پیدا کرد، مسئله محرم و نامحرم هم تغییر می کند؟

– بله، همینطور است. برای مثال اگر پسر شد از نظر شرعی و قانونی می تواند با دختری ازدواج کند.

وقتی شخص متاهلی تغییر جنسیت می دهد، تکلیف همسرش چه می شود؟

– ازدواج آنها بدون خطبه طلاق و محضر، باطل می شود زیرا قانون ازدواج الهی این است که زن با مرد ازدواج کند. اگر یکی شان تغییر جنسیت داد و زن شد، چون زندگی زن با زن حرام است خود به خود ازدواج شان باطل می شود. به دادگستری می روند و به آنها اعلام می شود که ازدواج باطل شده. حتی اگر دو نفر ازدواج کنند و بعدا معلوم شود که یکی از اینها ظاهرا خود را زنانه کرده و به عنوان زن با مردی ازدواج کرده، در این حالت وقتی که کشف خلاف می شود، ازدواج خود به خود باطل می شود.

اگر زن و شوهر باشند و بچه ای هم داشته باشند، بعد پدر آن بچه تغییر جنسیت بدهد، تکلیف چه می شود؟ آیا آن بچه دوتا مادر دارد؟ اگر آن بچه دختر باشد و بخواهد ازدواج کند یا به خارج برود، کدام یک از این دو مادر قیم او محسوب می شوند؟

– چون آن بچه از اسپرم زنی که قبلا مرد بوده تشکیل شده، آن زن، پدر آن بچه محسوب می شود و وظایف پدری از او ساقط نمی شود. نفقه و دیگر مسئولیت هایش را همچنان دارد. اجازه ازدواج یا سفر خارج را هم همان پدر سابق باید بدهد.

پس از باطل شدن طلاق، تکلیف مهریه چه می شود؟

– مهریه، قرضی است که به عهده اوست. تغییر جنسیت باعث نمی شود که او از دیون مادی خودش معاف شود. اگر قبل از تغییر جنسیت به کسی بدهکار بوده، بعد از عمل هم بدهکار است. مهریه هم همین حکم را دارد.

ایران اولین کشوری است که برای این موضوع قانون وضع کرده. تارخچه اش را می گویید؟

– در سال ۱۳۴۳ امام خمینی (ره) در کتاب «تحریرالوسیله» فتوا دادند که «تغییر جنسیت مرد به زن و مرد به زن حرام نیست». در سال ۱۳۶۴ مردی به نام «فریدون» خدمت امام رفت و برای تغییر جنسیتش فتوا خواست.

حضرت امام (ره) برای او فتوا دادند که «تغییر جنسیت زیر نظر پزشک متخصص اشکال شرعی ندارد» او هم رفت و زن شد. بعد شاهد مقالات و فتواهای زیادی از سوی مراجع تقلید شدیم. تا امروز ۳۱ نفر از فقها بیش از ۳۰۰ فتوا داده اند که منبعی غنی است در فقه شیعه برای تغییر جنسیت. این فتواها درباره ترنس ها و مخنث ها و هرمافرودیت هاست.

نظر شما درباره هموسکسوئل ها چیست؟

– رفتار هموسکسوئل ها رفتاری غیراخلاقی و مخالف نظم عمومی است. در قرآن تقبیح شده. اگر رفتار آنها عیان باشد مجرمانه تلقی می کنیم و مجازات می شوند. حداقل صد ضربه شلاق زیرا اینها اینطور خلق نشده اند و رفتارشان اکتسابی و ارادی است. خود همجنس گراها معتقدند رفتارشان طبیعی است اما اینطور نیست زیرا در کودکی قابل علاج هستند در حالی که ترنس ها درمانپذیر نیستند. هموسکسوئل ها پس از بلوغ نیز درمان می شوند که یکی از شرایط درمان آنها این است که خودشان بخواهند و اراده کنند.

همجنس گرایی خلاف آفرینش است اما انواع دیگری که هویت های جنسی خودشان را دارند، کار آفرینش است؛ بنابراین نباید آنها را تقبیح کرد.

از شما بسیار متشکرم که در این کار تحقیقی شرکت کردید و اطلاعاتی به ما دادید.

– من هم دوباره از شما تشکر می کنم که در خدمت مردم هستید.

مجله سرزمین پویا

The post تغییر جنسیت در ایران و مراحل درمان آن /عکس appeared first on واکنش | وب سایت خبری و سرگرمی واکنش.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.