تفاوت بین چربی و کلسترول چیست؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از ایسنا

olive-oil1.jpg

برای بسیاری از مردم دو واژه کلسترول و چربی تفاوت چندانی با هم ندارند و یا حتی یکسان به نظر می‌رسند.

به گزارش تفسیری سرویس «سلامت» ایسنا، متخصصان تغذیه تاکید دارند که آگاهی از تفاوت این دو ماده با یکدیگر بسیار حائز اهمیت است چون به شما کمک می‌کند نوع مضر آن را به طور کامل از رژیم غذایی روزانه‌تان حذف نموده و انواع مفید آن را استفاده نمایید.

به گزارش تفسیری پایگاه اینترنتی اینترنتی هلت می آپ، چربی‌ها به طور کلی گروه وسیعی از ترکیباتی می باشند که معمولا در حلال‌های ارگانیک محلول می باشند اما محلول در آب نمی باشند.

انواع چربی‌ها به طور کلی شامل چربی اشباع نشده، چربی اشباع نشده تک زنجیره‌ای، چربی اشباع نشده چند زنجیره‌ای، چربی ترانس، چربی CIS، اسیدهای چرب امگا و بالاخره چربی اشباع شده می باشند که این مورد آخر عامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی است.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که دوز مجاز مصرف روزانه چربی‌ها به طور کلی باید بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از کل کالری مصرفی روزانه باشد. این میزان بستگی به فعالیت و میزان تحرک بدنی فرد دارد. به این ترتیب برای فردی که در طول روز نسبتا فعال است باید تقریبا ۳۰ درصد از کل کالری مصرفی روزانه‌اش از چربی‌ها باشد. اما برای فردی که زندگی کم تحرک دارد مقدار مناسب استفاده از چربی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل کالری مصرفی روزانه است. اما کلسترول ماده‌ای است که در بدن و برای کمک به ساخت سلول‌ها و غشاء اطراف هر سلول به منظور حفاظت از آن، تولید می‌شود.

به این ترتیب کلسترول، چربی نمی باش بلکه یک ترکیب شیمیایی روغنی و چرب است که توسط کبد تولید و در پنیر، تخم‌مرغ، کره و گوشت (بویژه گوشت قرمز چرب) نیز یافت می‌شود. این ترکیب توسط خون و با کمک مولکول‌های موسوم به لیپوپروتئین حمل می‌شود. افزایش سطح کلسترول در بدن برای قلب خطرناک است و سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.