تفلون؛ متهم دوست داشتنی

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

امروزه استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریبا همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می کنیم، بدون آن که بدانیم استفاده ی نادرست از این ظروف ممکن است خطراتی برای سلامتی ما داشته باشد.

چگونه این ظروف، نچسب می شوند؟

ظروف تفلون یا نچسب در واقع همان ظروف آلومینیوم یا استیل هستند که با ماده خاصی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (Polytetrafluoroethylene) که به اختصار (PTFE) نامیده می شود، پوشیده می شوند. این ماده سبب می شود که مواد غذایی به ظرف نچسبند، به همین دلیل به آنها ظروف نچسب می گویند.
موادی که برای ساخت ظروف تفلون به کار می روند، متفاوت هستند و ضخامت مواد نچسب آنها نیز فرق دارد. مواد نچسبی که کیفیت بالایی دارند، دارای پودر سرامیک یا مخلوط تیتانیوم هستند که بر سختی و مقاومت این مواد می افزاید و براحتی ساییده و خراشیده نمی شود.

مزایای تفلون ها چیست؟

از مزایای آنها این است که بر خلاف ظروف دیگر که برای نچسبیدن غذا به روغن نیاز دارند، در این ظروف غذا به ظرف نمی چسبد و تمیز کردن آن نیز راحت تر است.

مضرات تفلون ها چیست ؟

– این ظروف به آسانی حرارت را عبور نمی دهند.
– به مرور زمان مواد نچسب آنها از بین می روند و این مواد شیمیایی به آرامی وارد غذا می شوند که اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند.
– وقتی که تحت حرارت بالا قرار بگیرند، مواد نچسب آنها تجزیه شده و وارد غذا می شوند. این مواد سمی هستند و سلامت انسان را تهدید می کنند.
تحقیقات نشان داده که این سم نه تنها برای انسان، بلکه برای پرندگان نیز بسیار خطرناک است. البته مواد نچسب این ظروف در حرارت ملایم (حرارت کمتر از۲۴۰ درجه سانتی گراد) تجزیه نمی شوند.

برای آن که ظروف تفلون خطری برای سلامتی تان نداشته باشد، باید:

۱- هنگام استفاده از این ظروف دقت کنید تا خراشیده نشوند، زیرا در اثر همین خراش ها و آسیبها، مواد شیمیایی مضر وارد غذا می شوند. هنگام شستشو نیز برای جلوگیری از ایجاد خراش سعی کنید که آنها را با مواد شوینده قوی و اسکاج های زبر نشویید.
۲- هنگام آشپزی با ظروف تفلون، از حرارت ملایم استفاده کنید و اگر نیاز به حرارت بالا دارید، بهتر است از ظروف لعابی استفاده کنید.
۳- زمانی که این ظروف خراب شدند، یا آنها را توسط مراکز معتبر بازسازی کنید یا دیگر از آنها استفاده نکنید.
۴- حتما از ظروف تفلون استاندارد و مرغوب استفاده کنید، زیرا این ظروف مراحل مختلف آزمایش های کنترل کیفیت و استاندارد را با موفقیت پشت سرگذاشته اند.
۵- در هنگام پخت غذا از قاشق چوبی استفاده کنید.

معایب و محاسن ظروف تفلون

اگر تاریخ ظروف را مطالعه کنید، متوجه می شوید که تا به حال پشت سر هیچ جنسی این همه حرف و حدیث و بدگویی نبوده است. ظروف تفلون از آلودگی محیط زیست گرفته تا سرطان زایی به هر چیزی متهم شده اند، اما جالب اینجاست که هنوز هم محبوب ترین ظروف آشپزخانه هستند و از پر فروش ترین ظروف پخت و پز به شمار می روند.

تاریخچه پیدایش ظروف تفلون به سال ۱۹۳۸ باز می گردد. در این سال پلانک در شرکت “دوپونت” آمریکا، ماده ای پلیمری به نام پلی تترافلوئوراتیلن (PTFE) را کشف کرد و این ماده را با نام تجاری تفلون به صنایع غذایی و پزشکی هدیه کرد. این ماده در واقع نوعی پوشش نچسب و عایق الکتریسیته است که هم مقاومت حرارتی بالایی دارد و هم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها دارد. تفلون در مقایسه با پوشش های نچسب دیگر، از بالاترین ضریب نچسبی برخوردار است و اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا تفلون را به عنوان پوشش مجاز در ظروف پخت غذا مورد تایید قرار داده است. اما با این وجود، گاهی برخی از کارشناسان نسبت به استفاده از این ظروف هشدار می دهند.

دکتر کشاورز در این زمینه می گوید: «در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می شود که از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا می شود و باعث بروز سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی می شود. علاوه بر این، کادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و منجر به کم خونی می شود».

در مقابل این نظر، مهندس رفیعی، کارشناس یک کارخانه تولید ظروف تفلون می گوید: «کادمیوم قبلا برای تولید رنگ قرمز به کار می رفت. این رنگ در قسمت خارجی ظروف استفاده می شد و کادمیوم نمی توانست وارد غذا شود، اما به هر حال در تولید ظروف جدید استفاده از این فلز ممنوع شده است و هیچ نگرانی از این جهت وجود ندارد.»

چندی پیش هم محققان دانشگاه تورنتو بر پایه نتایج یک تحقیق اعلام کردند که تفلون در اثر حرارت تجزیه می شود و گازی که در اثر تجزیه از آن متصاعد می شود برای محیط زیست زیان آور است. این مسئله نگرانی های جدیدی در مورد ظروف تفلون به وجود آورد اما شرکت “دوپونت” در یک اظهار نظر رسمی اعلام کرد پوششهای نچسب این شرکت، کیفیت خود را تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی گراد حفظ می کنند و تجزیه پوشش فقط زمانی اتفاق می افتد که درجه حرارت به طور مستمر از ۳۴۰ درجه تجاوز کند. این در حالی است که در طبخ غذا هیچ گاه دما از ۲۵۰ درجه بالاتر نمی رود.

در مورد ظروف تفلون توجه به این نکته ضروری است:

“تنها ظروفی که در کارخانه هایی با مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت تولید می شوند، استاندارد و بهداشتی هستند. “

مهندس رفیعی در این زمینه حتی می گوید: «طبق نظر کارشناسان، تفلون مرغوب حتی اگر بلعیده شود، بدون هیچ اثر سوئی بر بدن، دفع می شود».
به هر حال از آنجایی که اصولا در بلعیدن تفلون هیچ خاصیت و لذتی وجود ندارد، بهتر است در استفاده از تفلون ها نکات ایمنی را رعایت کنید:
*برای شستشوی این ظروف حتما از ابر استفاده کنید و با سیم ظرف شویی به جان قابلمه های تفلونی خود نیفتید.
*در ضمن بهتر است از پودرهای شوینده استفاده نکنید و به استفاده از مایع ظرف شویی بسنده کنید.
*قاشق فلزی را هم به ته ظرف تفلونی نکشید و برای این کار از قاشق های تفلون یا چوبی استفاده کنید. این طوری می توانید مطمئن باشید که در میان لقمه های غذایتان تکه های تفلون وجود ندارد.

*نکته مهم در مورد ظروف تفلون این است که هرگز برای صرفه جویی و کمک به اقتصاد خانواده، به بازسازی ظروف تفلون خود فکر نکنید و به دنبال راه های دیگری باشید، چون وزارت بهداشت با توجه به مورد تایید نبودن واحدهای بازسازی تفلون و نوع تفلون مصرفی در این موارد، فعالیت این گونه واحدها را غیرمجاز اعلام کرده است.

parsianforum.com

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر شنبه ۱۵ مهر   مشاهده : ۳   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – هنر در خانه
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.