تقابل روسیه و آمریکا در آستانه نشست ژنو

خبرگزاری آریا-یک مقام آمریکایی از وجود “مشکلات و حوزه های اختلاف” بین روسیه و آمریکا در آستانه نشست بین المللی ژنو که امروز درباره بحران سوریه تشکیل می شود، خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، این اظهارات اندکی پس از بیان شد که  وزیر امور خارجه روسیه نسبت به نشست روزشنبه ژنو درباره سوریه ابراز امیدواری کرد.
 سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه گفت “شانس خیلی خوبی وجود دارد” که در گفتگوهای ژنو، طرفین به موضع مشترکی دست یابند.
 لاورف این اظهارات را پس از دیدار خود با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بیان کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه پس از دیدار با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده نشست ژنو درباره سوریه تاکید کرد: واشنگتن و مسکو درباره اینکه تنها مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارند با یکدیگر توافق دارند .
بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با لاوروف اذعان کرد: مردم سوریه خود باید درباره تشکیل دولتی جدید در این کشور تصمیم گیری کنند.
وزیرخارجه امریکا درحالی دیروز (جمعه) با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد که قرار است امروز شنبه نشستی بین المللی در ژنو درباره اوضاع در سوریه برگزار شود.
کنفرانس روز شنبه به دعوت کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در بحران سوریه تشکیل خواهد شد.
اظهارات اخیر دو طرف نشان می دهد که غرب و شرق هنوز بر سر یک موضع کلیدی با هم اختلاف دارند: فرجام بشار اسد.

مسکو موضع خود را در قبال مساله سوریه تغییر نمی دهد
در همین حال وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد:روسیه موضع اصولی خود را در قبال مساله سوریه تغییر نمی دهد و مسکوهمچنان بر تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور تاکید دارد
 در بیانیه روز جمعه وزارت امور خارجه روسیه از اوضاع سوریه و ادامه کشتار ونابسامانی و زد و خوردهای مسلحانه در این کشور ابراز نگرانی شده است .
دراین بیانیه آمده است روسیه برای فراهم آوردن مقدمات نشست ژنو را تنظیم سازوکارها برای آتش بس درسوریه و خروج همزمان نیروهای دولتی و گروههای مسلح غیرقانونی از شهرها ومناطق مسکونی تحت نظارت ناظران سازمان ملل ضروری می داند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرده است : اجرای این تدابیر فضای مساعدی را برای آغاز گفت و گوهای ملی در سوریه میان دولت و گروه های مخالف این کشور ایجاد می کند که در جریان آن طرف های سوری می توانند دستور کار و چارچوب برای روند حل و فصل سیاسی را تعیین کنند .
در بیانیه وزارت خارجه روسیه نشست بین المللی ژنو گام مثبتی برای جستجوی امکان تقویت زمینه توافق بین المللی در باره آغاز مذاکرات درسوریه ارزیابی شده است .
روسیه بر خلاف کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا که از مسایل سوریه برای مداخله جویی در این کشور سوء استفاده می کنند؛ تلاش دارد تاتمام مسایل کشور سوریه با مشارکت طرف های سوری و بدون مداخله خارجی از طریق مذاکره و گفت و گوی سیاسی حل و فصل شود .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.