تقویم بازی

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

اشاره

اصلاً ما این حرف ها سرمان نمی شود که همه اش بخواهیم مطلب بنویسیم و به ترک دیوار و سی دی بازی و زمین و زمان ایراد بگیریم. آقا جان این جا صفحه پسرانه است و اصلاً دوست داریم با آقایان که سرقفلی این صفحه به نام شان است، دور هم «گعده» بگیریم و یادی از گذشته ها بکنیم. (حالا اگر خانم ها خواستند بعد از خواندن صفحه خودشان (دخترانه)، این مطلب را هم بخوانند، ما مشکلی با این قضیه نداریم!)
بازی های رایانه ای که این روزها داد همه را در آورده اند، خیلی قبل تر از این ها چه حال و روزی داشتند؟
سر و شکل شان چطور بود و اصلاً از کجا پیدایشان شد؟

۱٫ماشین pinball

بر عکس تصور اکثریت تان، اولین بازی رایانه ای، «آتاری» نبود! بلکه اولین دستگاه بازی رایانه ای، ماشین pinball بود که ۱۹۳۲ توسط شخصی به نام David Gottlieb شد.
نحوه عملکرد این دستگاه به این ترتیب بود که با انداختن یک سکه (احتمالاً یک سنتی) امکان استفاده از آن میسر می شد. البته این دستگاه بیش از آن که یک بازی یارانه ای باشد، یک دستگاه مکانیکی بود که با ضربه زدن های مکرر کاربران کار می کرد. اما از آن جایی که در ساخت این دستگاه از چند قطعه الکترونیکی نسبتاً هوشمند استفاده شده بود، با یک درجه تخفیف جزء بازی های رایانه ای طبقه بندی می شود.

۲٫Tennis For two

در حقیقت این بازی اولین بازی صد درصد رایانه ای محسوب می شود که در سال ۱۹۵۸وارد بازار شد.
این بازی که توسط wiliam haginbotham ساخته شد، یک بازی دو نفره تنیس بود. هر کدام از کاربرها می بایست جهت حرکت توپ تنیس را مشخص می کرد و با اشاره دکمه، توپ را به سمت حریف پرتاب می کرد. در حقیقت Tennis For two پایه گذار و خاستگاه جهت گیری در بازی های رایانه ای بود.

۳٫اولین کنسول

دستگاه pong که جزء اولین دستگاه های طاقی محسوب می شود، محصول شرکت معروف آتاری است. این دستگاه قبل از متولد شدن بازی «آتاری» ساخته شد و مثل بازی «pinball» با سکه کار می کرد. خیلی ها این دستگاه را پل ارتباطی بین دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی می دانند؛ دستگاهی که فقط یک نوع بازی را پشتیبانی می کرد؛ «پینگ پونگ!»

بعدها شرکت آتاری دستگاه pong را متحول کرد و بازی های جدیدتری را به آن اضافه کرد. به عنوان مثال، بازی tank که نبرد دو تانک در یک راه پر پیچ و خم بود و یا بازی Space race و night Drive.

۴٫نسل پیشرفته بازی های طاقی

کم کم بازی های طاقی تکامل یافته تر شدند و چه از حیث شکل و شمایل دستگاه و چه از حیث کیفیت بازی ها، پیشرفت کردند.
نمایشگرهای رنگی جای صفحه نمایشگرهای سیاه و سفید قبلی را گرفت و ناگهان شور و اشتیاق مردم برای چشیدن طعم بازی های طاقی بیش تر شد. این دوره طلایی که از سال ۱۹۷۵ آغاز شد، باعث خلق یک بازی جدید شد که هنوز هم با گذشت سی سال بازی معروفی ست؛ «pac-man». این دستگاه ها سری پیشرفته تر دستگاه های طاقی بودند که با صفحه نمایش RGB به بازار آمدند و بعد از این که در کشور ژاپن ۱۰۰/۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد، در سایر کشورها نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و فقط در آمریکا ۶۰/۰۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید.

۵٫آتاری وارد می شود!

«Attari 2600» که نام اولیه آن «video computer system» بود در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد که یک کنسول کارتریجی بود. این دسته از بازی های رایانه ای بودند که در ذهن بیشتر جوانان دهه شصتی باقیمانده و خیلی ها تصور می کنند که Attari اولین بازی رایانه ای بود.
Attari که نوار بازی های ۹ گانه اش به آن وصل می شد، به یک دسته بازی وصل بود که این دسته به کاربر امکان می داد تا اولین نسل از دسته های بازی را در ساده ترین شکل آن تجربه کنند. کم کم بازی های تک بعدی Attari تبدیل به فضای گرافیکی دو بعدی شد و با توجه به استقبال بی نظیری که از این بازی شد، اولین نسل از دستگاه های بازی دستی و بی سیم نیز تولید شد.

۶٫نسل سوم بازی ها

خیلی از متولدین دهه شصت، اولین بازی رایانه ای شان را با این نسل از بازی ها تجربه کردند. بازی هایی که از سال ۱۹۸۵ وارد بازار و با کنسول «famicom» یا همان «قارچ خور» معروف بود که هنوز هم بعد از بیست و هفت سال طرفدارانش را از دست نداده.
در فاصله سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ اتفاقات مهمی در عرصه ساخت بازی ها رخ داد و محصولات متنوعی روانه بازار شد که برای شما نا آشنا نیستند. کنسول هایی مثل «Atan 7800-Sega- NES» که مشخصه تمام این موارد در ارائه دسته هدایتگر بازی با تکنولوژی های جدید بود که کار هدایت بازی را ساده تر می کرد و دیگر نیازی نبود برای انجام بازی، روانه کلوپ هایی شد که بازی های طاقی را اجاره می دادند.

۷٫نسل چهارم بازی ها

سال ۱۹۹۵ شرکت های Sony وSega جدید ترین محصول شان را در قالب Sega saturan و playstation عرضه کردند که از لحاظ گرافیک بازی، انقلابی در بازی های رایانه ای به پا کردند که ۶۴ بیتی بودند.
بعد از سه سال شرکت های مذکور سری جدیدتر همان بازی ها را، این بار در قالب بازی های ۱۲۸ بیتی عرضه کردند که گرافیک و کیفیت بازی را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.
کنسول های معروفی همچون «wbox» و «ps2» از همان سال ها طراحی شدند و با گرافیک هایی بسیار بالا و طبیعی روانه بازار شدند.
منبع: نشریه دیدار آشنا

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر پنجشنبه ۲۲ تیر   مشاهده : ۶۲   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – کامپیوتر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.