تلاشهای پشت پرده آمریکا برای سقوط رژیم اسد

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی “تاگس انسایگر” در گزارشی از تلاشهای پشت پرده و مخفیانه آمریکا برای سقوط رژیم بشار اسد در سوریه خبر داده و نوشت: بعد از شکست اقدامات ضد سوری غرب در سازمان ملل دولت آمریکا کمکهای خود به شورشیان سوری را گسترش داده و بیشتر بر عملیات مخفی سیا برای ساقط کردن رژیم اسد تاکید دارد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: آمریکاییها در سوریه نیز مانند لیبی به صورت سرسری و سطحی نقش رهبری خود در ساقط کردن رژیمهای این کشورها را رد می کنند اما به صورت مخفیانه و در پشت پرده نمایندگان وزارت دفاع و وزارت امور خارجه ایالات متحده و سازمان سیای آمریکا به صورت هدفمند در راستای برکناری رژیم اسد کار می کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بدون اینکه درباره جزئیات این امر سخنی بگوید از تغییر روند و سیاستهای آمریکا در قبال سوریه سخن گفته و تصریح کرده است که از آنجایی که سازمان ملل در موضع خود در قبال سوریه کاملا شکست خورده است باید حالا آمریکا با تصمیماتی گسترده همراه با شرکای خود در راستای برکناری و به حاشیه راندن رژیم اسد کار کند.
تاگس انسایگر در ادامه نوشت: گویا عملیات برش پایه های صندلی بشار اسد توسط آمریکا از اوایل سال آغاز شده است.

سازمان سیای آمریکا جاسوسان زیادی را به جنوب ترکیه فرستاده است تا عملیات تحویل سلاح به شورشیان سوری را آماده سازی کرده و سربازان فراری ارتش سوریه را مورد سوال و جواب قرار دهند و اطلاعاتی را درباره ترکیب گروههای مخالف در سوریه به دست آورند.

از اهداف اولیه آمریکا تجهیز مخالفان سوریه به تسلیحات است که البته بعد از تغییر قدرت در سوریه آمریکا در نظر دارد از این اقدام کناره گیری کند.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: البته این تسلیحات مستقیما به وسیله آمریکا تامین نمی شوند و این مسئله ای است که واشنگتن بر آن تاکید دارد بلکه ترکیه, عربستان سعودی و قطر آن را در اختیار مخالفان سوری قرار می دهند. ترکیه می خواهد از نفوذ اقلیت کرد در سوریه جلوگیری به عمل آورد. عربستان سعودی نیز سقوط رژیم اسد را در ضعف رقیب خود ایران بسیار موثر می داند.

به گفته “اندرو تابلر” از کارشناسان مسائل سوریه در آمریکا آنچه که آمریکا در راستای آن تلاش می کند نابودی کنترل شده رژیم بشار اسد است.

نویسنده در ادامه به نگرانی آمریکا درباره از کنترل خارج شدن سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی که در سوریه وجود دارد خبر داده و نوشت: اسد اطمینان داده است که این سلاحها را علیه ملت خود استفاده نمی کند.

به نوشته تاگس انسایگر نمایندگان آمریکا با ارتش سوریه آزاد(FSA) در مارس گذشته روابط تنگاتنگی را برقرار کردند. البته این گروه مخالف سوریه به صورت مستقیم از طرف آمریکا با تجهیزات ارتباطی و ابزار لجستیکی تامین نمی شدند و به صورت غیر مستقیم و از راه  گروه موسوم به شورای ملی سوریه این امکانات را از طرف آمریکا دریافت می کردند.

تاگس انسایگر در بخش پایانی این مطلب نوشت: حمله های مخفیانه آمریکا علیه رژیم بشار اسد مشابه حملاتی است که علیه رژیم قذافی در لیبی انجام شد. اوباما می خواهد به این ترتیب  از تشدید موج ضد آمریکایی که در منطقه ایجاد شده است جلوگیری به عمل آورد. بعد از جنگهای عراق و افغانستان دیگر آمریکا برای مداخله در امور دیگر کشورها روش بهتری(از مداخله مخفیانه) در اختیار ندارد.

البته این استراتژی آمریکا یعنی رهبری از پشت پرده در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بحث برانگیز شده است. میت رامنی اعلام کرده است که مخالفان سوری را از نظر نظامی حمایت می کند. جان مک کین سناتور جمهوریخواه هم این انتقاد را به اوباما وارد کرده است که وی نقش رهبری را در دست نگرفته بلکه در خاورمیانه خود را آلت دست قرار داده است. آمریکا باید در سوریه قاطعانه تر از لیبی مداخله کند. به اعتقاد این جمهوریخواه سقوط رژیم اسد سخت ترین ضربه به ایران در بیست و پنج سال اخیر خواهد بود. 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.