تلاش آمریکا برای گسترش امپراتوری نظامی خود در جهان

جان گلیسر ، فعال بین المللی ضد جنگ در گفتگویی تاکید کرد آمریکا به دنبال گسترش امپراتوری نظامی خود در جهان است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی ؛  جان گلیسر درباره ناتو گفت از نظر دولت آمریکا، ناتو ابزاری برای حفظ نفوذ و قدرت و امنیت غرب در جهان است. آمریکا به خوبی می داند که ناتو اصلا برای گسترش دموکراسی و آزادی ساخته نشده است.

افغانستان بهترین مثال است و ناتو بیش از یک دهه است که فقط ویرانی و خرابی و کشتار در این کشور به بار آورده است. ماموریت اعلامی ناتو در افغانستان به طور کامل شکست خورده است. از زمانی که اوباما رئیس جمهور آمریکا طرح افزایش نیروها را در افغانستان اجرا کرده است ، خشونت و کشتار در این کشور افزایش یافته است. بنابراین برای مردمی که سالهای سال زیر چکمه های نظامیان ناتو زندگی کرده اند، ماموریت ایجاد ثبات و امنیت و آزادی برای ناتو معنا ندارد.

این فعال ضد جنگ افزود چند ماه پیش جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارشی را منتشر کرد که می گفت افغانستان هنوز در وضع بحرانی است و  طالبان همچنان نیرویی قوی است.

به همین علت حتی اوباما نیز در مواردی اعتراف کرده است که طالبان می تواند در روند سیاسی افغانستان مشارکت داشته باشد.

در همان حال سیاستهای دولت آمریکا به گونه ای بوده است که روابط با پاکستان را به شدت خراب کرده است. در واقع دولت اوباما هرگونه شانس حل دیپلماتیک مشکلات خود را با اسلام آباد از بین برده است.

پاکستان بویژه دستگاه اطلاعاتی این کشور همیشه طالبان را بر کرزای ، دست نشانده و عروسک خیمه شب بازی آمریکا در افغانستان ترجیح می داده است بویژه که هند به عنوان دشمن شماره یک پاکستان ، از طریق کرزای نفوذ بیشتری در افغانستان دارد.

جان گلیسر افزود اصولا دلیلی برای ادامه حیات ناتو وجود ندارد زیرا تشکیل ناتو پس از جنگ جهانی دوم با هدف مقابله با گسترش کمونیسم شوروی بود.

البته کاملا روشن است که اساسا هدف اصلی از تشکیل ناتو این نبوده است زیرا با وجود اینکه کمونیسم شوروی از بین رفته است، همه دولتهای آمریکایی از زمان فروپاشی شوروی ناتو را گسترش داده اند.

سندی مربوط به سال هزار و نهصد و نود و دو در وزارت دفاع آمریکا وجود دارد که به دکترین وولفوویتز شهرت دارد.

این سند سیاست آمریکا را از زمان ترومن تعریف می کند. در این سند تاکید شده است ماموریت سیاسی و نظامی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد این است که مطمئن شود هیچ رقیب نظامی یا ابرقدرت دیگری در غرب اروپا،آسیایادرسرزمینهای شوروی سابق ظهور نخواهد کرد. همین مسئله نشان می دهد که چرا ناتو تا کنون باقی مانده و چرا برای واشنگتن تا این حد مهم است که سلطه و برتری نظامی خود را در سراسر جهان حفظ کند.

هم اکنون بودجه نظامی آمریکا به اندازه مجموع کل بودجه های نظامی جهان است . آمریکا حدود هزار پایگاه نظامی در بیش از یکصد و سی کشور جهان دارد و دائم تلاش می کند امپراتوری نظامی خود را گسترش دهد.

جان گلیسر گفت ناتو در عملیات لیبی از قطعنامه شورای امنیت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای محافظت از جان غیرنظامیان سوءاستفاده کرد و بلافاصله به نیروی هوایی برای شورشیان و تغییر رژیم در لیبی تبدیل شد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.