تلاش برخی کشورهای عربی برای درج واژه‌های مجعول در اسناد یونسکو نافرجام ماند

دکتر محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در واکنش به انتشار گزارشی مبنی بر خبر حذف نام ایران در کتاب یونسکو، به خبرنگار مهر گفت: رسالت خبرنگاری واخلاق رسانه ای ایجاب می کند تا قبل از انتشار هر خبری از صحت و سقم آن اطمینان حاصل شود. در این رابطه باید گفت اولا مجله  منتشر شده، آنطور که در عنوان خبر ذکر شده است “کتاب یونسکو” نبوده و به هیچ وجه جنبه  سند رسمی این سازمان را ندارد بلکه نشریه ای از نشریات معمول، برای معرفی آثار ثبت شده در جهان است. آن هم شماره شصتم این مجله که عنوان ویژه نامه را دارد.

وی افزود: با تورق این نشریه اولین جمله درج شده در مقدمه آن را می خوانیم که در آن جمله از قول آقای رائو رئیس مرکز میراث جهانی یونسکو تصریح شده است: “این ویژه نامه به طور کامل به سایت های میراث فرهنگی کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس اختصاص دارد و منطقه ای را در بر می گیرد که کشورهای بحرین، عمان، عربستان سعودی، قطر و امارت متحده ی عربی در آن قرار دارند”. وقتی در مقدمه یک مجله تصریح می شود که قرار است در آن مجله که ویژه نامه هم هست، تنها سایت های چند کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مورد اشاره قرار بگیرد و حتی نام آن کشورها نیز ذکر می شود، قرار نیست سایت های سایر کشورها بررسی شوند.

مجیدی بیان کرد: اینکه بگوییم چرا در این مجله سایت های ایران مورد اشاره قرار نگرفته اند جای تعجب دارد. کما اینکه حتی سایت های عراق نیز مورد اشاره قرار نگرفته اند چرا که اصولا عراق نیز در این چارچوب قرار نمی گیرد.

وی افزود: جالب توجه است که کارشناس مورد مصاحبه در خبر، نسبت به موضوع بی اطلاع بوده و گفته است این کتاب جعلی و شرم آور است چرا که “نام ایران را که بیشترین تعداد میراث جهانی را در بین کشورهای عربی!!! داراست به عنوان کشور حوزه خلیج فارس معرفی نکرده است”.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو افزود: این ویژه نامه به دلیل اینکه بحرین در سال ۲۰۱۱ ریاست کمیته میراث جهانی را برعهده داشته است به چاپ رسیده و تنها برای معرفی آثار ثبت شده کشورهای یاد شده بوده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در تقسیم بندی های جغرافیایی ششگانه یونسکو در گروه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد و در نتیجه هنگامی به آثار ثبت شده کشورمان اشاره می شود که نشریه مورد نظر بخواهد آثار منطقه مزبور را معرفی کند. درحالیکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جزو گروه جغرافیایی عربی – آفریقایی هستند. ضمن اینکه هر گروه نیز به زیر گروه های مختص خود تقسیم می شود. برای مثال ایران در زیرگروه غرب آسیا قرار دارد.

دکتر مجیدی اظهار داشت: همانگونه که گفته شد، مجله مزبور جزو اسناد رسمی یونسکو نیست و در برخی موارد که تلاش های نافرجامی توسط برخی کشورهای عربی برای درج واژه های مجعول در اسناد رسمی یونسکو صورت پذیرفته، با پیگیری مستدل، قاطع و به موقع این نمایندگی، از این امر ممانعت به عمل آمده و در یکی از موارد اخیر، با استناد به اسناد مصوب سازمان ملل، جلوی انتشار سند رسمی یونسکو حاوی عناوین مجعول یاد شده، گرفته شد، به گونه ای که مرکز میراث جهانی یونسکو نیز طی نامه ای به این نمایندگی، اتخاذ اقدام فوری آن مرکز برای جایگزینی واژه صحیح به جای عبارت مجعول را مورد تاکید قرار داد.

مجیدی گفت: جامعه خبری و اهالی محترم رسانه در ارتباط با خبرهای حساس که با احساسات جامعه مرتبط هستند، در تهیه، ارسال و انعکاس آنها دقت و وسواس کافی را داشته باشند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.