تمام اینترنت روی بند انگشت شما/ فیلم

با این حساب بزودی تمام اطلاعات موجود روی اینترنت را می توان روی دستگاهی به اندازه بند انگشت ذخیره کرد.

 آینده‌ای را تجسم کنید که در آن حجم وسیعی از اطلاعات به جای سرورهای عظیم‌الجثه روی یک ذره نانومتری ذخیره می‌شود. حتما شگفت‌زده‌تر خواهید شد اگر بدانید که این اطلاعات می‌توانند روی DNA شما ذخیره شوند.
DNA‌ها در واقع، اطلاعات بیولوژیکی انسان‌ها را روی سلول‌هایی که ساختارهایی همانند پروتئین دارند، ذخیره می‌کنند. اما دانشمندان در حال بررسی روش‌هایی هستند که از این فضا برای ذخیره‌سازی نوع دیگری از اطلاعات بهره ببرند.محققان دانشگاه هاروارد در نشریه علوم گزارش داده‌اند که توانسته‌اند تمامی محتوای یک کتاب را روی DNA کدگذاری کنند. این محققان نه تنها موفق به انجام این کار شده‌اند، بلکه توانسته‌اند محتوای کتاب ذخیره شده روی DNA را دوباره رمزگشایی کرده و بخوانند.
این تجربه، دریچه جدیدی را روی آینده ابزارهای ذخیره‌سازی داده باز خواهد کرد و در نتیجه آن، تراشه‌های کامپیوتری و هارد درایوهای امروزی نیز دستخوش تحولی عظیم خواهند شد.
جورج چرچ، متخصص ژنتیک دانشگاه هاروارد و محقق ارشد این پروژه گفت: «با به وجود آمدن تحول ذخیره‌سازی روی DNA، در آینده شاهد خواهیم بود که تمامی اطلاعات روی اینترنت روی ابزاری به بزرگی انگشت شست انسان ذخیره می‌شوند».
برای خواندن داده ذخیره شده روی DNA، باید آن را مرتب کرد؛ دقیقا به همان روشی که ژنوم انسان مرتب می‌شود. سپس هر کدام از مبناهای TGAC آن را به شکل باینری (دو دویی) درآورد. (در ساختار یک مولکول نرمال DNA، آدنین (A) با تیمین (T) تیمین، گوانین (G) با سیتوزین (C) جفت می‌شوند). به این ترتیب، در ابتدا، هر کدام از رشته‌های DNA به یک بلوک آدرس ۱۹ بیتی تبدیل می‌شود. پس کل DNA می‌تواند مرتب شود و پس از آن، با استفاده از این آدرس‌ها، اطلاعات روی DNA به داده‌های قابل استفاده دسته‌بندی می‌شوند.
محققان دانشگاه هاروارد به DNA به چشم یک ابزار ذخیره‌سازی آینده نگاه می‌کنند که به سه دلیل بسیار مهم می‌توان از آن در دراز مدت استفاده کرد: DNA تراکم بسیار زیادی دارد (در واقع روی هر جزء آن می‌توان یک بیت اطلاعات ذخیره کرد، در حالی که هر جزء فقط به اندازه چند اتم بزرگی دارد)، DNA چند وجه دارد (برخلاف هارد دیسک که مسطح است) و سوم اینکه DNA به شدت محکم است (یعنی در حالی که ابزارهای ذخیره‌سازی فقط باید در شرایط زیر صفر خلاء قرار داشته باشند، DNA‌ای که بتواند اطلاعات شما را ذخیره کند، می‌تواند هزاران سال در گاراژ خانه‌تان سالم باقی بماند).
 

منابع: دیسکاوری، اکستریم تک 

 ۵۶۴۰۳

دانلود انقلاب در ذخیره سازی اطلاعات   دانلود انقلاب در ذخیره سازی اطلاعات


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.