تنبل‌ترین کوسه‌ جهان معرفی شد!

مطابق تحقیقات جدید، کوسه‌های گرینلند آهسته‌ترین و به نوعی تنبل‌ترین کوسه‌های جهان هستند و با سرعت حدود فقط یک مایل در ساعت شنا می‌کنند.

ایسنا : مطابق تحقیقات جدید، کوسه‌های گرینلند آهسته‌ترین و به نوعی تنبل‌ترین کوسه‌های جهان هستند و با سرعت حدود فقط یک مایل در ساعت شنا می‌کنند.

گفته می‌شود دلیل این امر شاید دمای پایین آب در اقیانوس قطب شمال باشد.

یوکی واتاناب و همکارانش از موسسه ملی تحقیقات قطبی، از داده‌های برچسب‌های واقعه‌نگاری جهت اندازه‌گیری سرعت شنا و فرکانس ضربه دم شش کوسه آزاد گرینلند استفاده کردند.

این اندازه‌گیری‌ها سپس با داده‌های ثبت شده در خصوص سایر کوسه‌ها و ماهی‌ها مقایسه شدند و مشخص شد که فرکانس متوسط ضربه دم این کوسه‌ها به ۹ چرخه ضربه در هر دقیقه رسید.

با در نظر گرفتن اندازه این آبزیان، هر دوی فرکانس ضربه دم و بیشینه سرعت ثبت شده برای کوسه‌های گرینلند در مقایسه با سایر گونه‌‌های ماهیان پایین‌ترین بودند.

به این دلیل که ضربه‌های دم نشان‌دهنده سرعت انقباض ماهیچه است و این که سرعت با کاهش دما مرتبط است، محققان معتقدند که محیط سرد گرینلند کوسه‌های این منطقه را به کندترین کوسه‌ها در نوع خود تبدیل کرده است.

فرایندهای فیزیولوژیکی فراوانی از جمله سرعت انقباض ماهیچه با کاهش دما کند می‌شود که این امر اثر Q10 خوانده می‌شود و بسیار قوی است. انسان‌ها متوجه این موضوع نیستند زیرا دمای بدن آن‌ها حتی در دماهای سرد بالا است. در مورد ماهیان، دمای بدن با دمای کاهش‌یافته محیط پایین می‌آید و بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی نیز سرکوب می‌شوند.

آهسته بودن کوسه‌ها موجب ایجاد تغییر در سناریو طعمه-شکارچی می‌شود. بسیاری از کوسه‌های درنده با سرعت بالا در آب شنا کرده و این امر آن‌ها را قادر به گرفتن ماهی و پستانداران دریایی دارای سرعت کندتر می‌کند.

دانشمندان در شکم کوسه‌های گرینلند انباشت‌های بزرگی از ماهی و خوک آبی پیدا کردند و پس از انجام تحقیقات دریافتند که این آبزیان کند به خوک‌های خوابیده نزدیک و آن‌ها را صید می‌کنند. ابن کوسه‌ها خود در آب‌های عمیق می‌مانند و نهنگ‌های شکارچی دشمن آن‌ها به این مکان‌ها زیاد تردد نمی‌کنند.

واقعه‌نگارهای داده‌یی امکان درک رفتار حیوانات وحشی را می‌دهند و حسگرهای سرعت شنای با رزولوشن بالا دیدگاهی‌هایی را در مورد دقیق‌ترین اطلاعات در خصوص سرعت شنای حیوانات آبزی ارائه می‌دهند.

جزئیات این مطالعه در Journal of Experimental Marine Biology and Ecology انتشار خواهد یافت.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.