تهدید اروپا توسط اردوغان: قطع رابطه می‌کنیم

رییس‌جمهور ترکیه قبل از عزیمت به ایالات متحده در واکنش به گزارش سالانه اتحادیه اروپا درباره ترکیه گفت که اگر لازم باشد، آنکارا با اتحادیه اروپا قطع رابطه می‌کند.

تهدید اروپا توسط اردوغان: قطع رابطه می‌کنیم

به گزارش ممتاز نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره محتوای گزارش پارلمان اروپا درباره ترکیه، گفت در صورت لزوم، آنکارا می‌تواند راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کند.

پارلمان اروپا روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور ماه) در گزارش سالانه خود تأکید کرد که آنکارا و بروکسل باید راههای دیگری غیر از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری خود پیدا کنند زیرا در حال حاضر امکان پیوستن ترکیه به این اتحادیه وجود ندارد.

پارلمان اروپا همچنین در این گزارش از ترکیه درخواست کرد تا از پیوستن سوئد به ناتو حمایت کند و تصریح کرد که فرایند پیوستن یک کشور به ناتو به هیچ وجه نمی تواند با پیوستن یک کشور دیگر به اتحادیه اروپا مرتبط باشد.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که رئیس‌جمهور ترکیه چند ماه پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود که درهای خود را به روی الحاق بگشاید تا آنکارا نیز از عضویت سوئد در ناتو حمایت کند. (جزئیات بیشتر)

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان نیز در واکنش به این گزارش در جمع خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا تلاش می‌کند از ترکیه جدا شود. ما ارزیابی‌های خود را در خصوص این تحولات انجام می دهیم و اگر لازم باشد ما نیز می‌توانیم با اتحادیه اروپا قطع رابطه کنیم».

پیش از این نیز، وزارت خارجه ترکیه در واکنش به گزارش سالانه پارلمان اروپا درباره آنکارا گفته بود که این گزارش سرشار از اتهامات و پیش‌داوری‌های ناعادلانه است.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه تصریح شده بود: «در برهه حساسی که فرصتی برای احیای روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به وجود آمده است، چنین اقدامات پارلمان اروپا به جای مذاکره در خصوص عضویت کشورمان در اتحادیه اروپا را غیرمنطقی می‌دانیم».

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.