تهران از مهم‌ترین مراکز داغ بیماری کرونا

فرمانده مدیریت و مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، تهران را یکی از مهمترین مراکز داغ بیماری کرونا برشمرد که با هیچ استان دیگری در کشور قابل مقایسه نیست و در همین رابطه اجرای طرح ملی بسیج غربالگری کرونا توسط معاونان بهداشتی سه دانشگاه پایتخت با همکاری شهرداری، بسیج و سپاه را یک حماسه بزرگ عنوان کرد.

  به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران که با حضور دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کوهپایه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، نمایندگانی از سازمان‌های مختلف شهرداری تهران، دادستانی عمومی و انقلاب، سازمان بازرسی تهران، بهشت زهرا (س) و سایر اعضا برگزار شد، به تبیین وضعیت تهران در روزهای اخیر پرداخت.

آمار متوفیان کرونا نسبت به میزان مبتلایان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۹ بیمارستان دانشگاهی در تهران درگیر فرایند خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند، درصد آمار متوفیان کرونایی را نسبت به میزان مبتلایان بستری شده در بیمارستانها ۲,۳ و نسبت به کل مراجعان ۱.۳ درصد در تهران عنوان کرد و گفت: این آمار نشان دهنده کار بزرگی است به مدد جامعه پزشکی، اساتید، کادر درمان و همکاران در تهران انجام شده است.

متوسط سن متوفیان در شهر تهران

زالی متوسط سن متوفیان در شهر تهران را  ۶۹,۲ سال ذکر کرد که نسبت به آمار کشوری بالاتر است و افزود: بیشتر بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها در رنج سنی ۵۰-۴۰ سالگی قرار دارند و این امر حاکی از این است که افراد مسن به هشدارها و توصیه‌ها توجه کرده و کمتر از منزل خارج شده‌اند.

از ابتدای شیوع کرونا آمار مبتلایان صعودی بوده

فرمانده ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بجز دو یا سه روز بقیه ایام با صعود آمار مبتلایان روبرو بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سه روز اخیر شاهد رشد آمار کلی مراجعان بدحال، سرپایی، بخش‌های بستری و ویژه بودیم که نگران کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

اجرای طرح ملی بسیج غربالگری کرونا حماسه آفرین بود

زالی در ادامه افزود: با اجرای طرح ملی بسیج غربالگری کرونا به همت معاونان بهداشتی سه دانشگاه پایتخت و با همکاری شهرداری و بسیج و سپاه؛ یک حماسه بزرگ در تهران آفریده شد. در طی هفته گذشته حدود ۱۰ درصد مردم غربالگری شدند و با همکاری مجموعه شهرداری این طرح سرعت گرفته و مدلی متفاوتی شکل گرفته است که درصورت موفقیت می‌تواند به عنوان یک الگوی بین‌المللی مطرح شود.

وی تهران را یکی از مهمترین مراکز داغ بیماری کرونا برشمرد که با هیچ استان دیگری در کشور قابل مقایسه نیست و خواستار همکاری اعضای شورا در خصوص اخذ تصمیمات و مصوباتی برای مقابله و مهار بیماری شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش از زحمات مسوولان شهرداری و سازمان بهشت زهرا در خصوص ساماندهی اجساد متوفیان کرونا تقدیر کرد و گفت: حماسه بزرگی در آرامستان بهشت زهرا (س) شکل گرفت و علیرغم صعوبت کار همکاران با همت و غیرت و رشادت به ساماندهی اجساد، تغسیل و تدفین آنان پرداختند که قابل ستایش است.

معتادان متجاهر باعث شیوع و گسترش بیماری می‌شوند

زالی با بیان اینکه معتادان متجاهر بدون سرپناه ضمن عدم رعایت دستورات بهداشتی و پیشگیرانه باعث شیوع و گسترش بیماری می‌شوند، خواستار جمع آوری و بازگشت آنان به مراکز قبلی نگهداری آنان نظیر بازپروری ها و … شد.

در ادامه جلسه هر یک از اعضای حاضر به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در محدوده کاری خود پرداخته و  نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.

از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست می‌توان به جمع آوری معتادان متجاهر به مراکز قبلی، کاهش آمار دزدی از منازل، کاهش ۵۸ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی تهران، افزایش ترافیک غیر سنگین درون شهر در روزهای اخیر، حمل و نقل هوایی، نحوه ساماندهی متوفیان مبتلا به کرونا، رعایت دستورالعمل‌های مربوطه، پلمب واحدهای صنفی متخلف، توسعه دولت الکترونیک و دورکاری افراد از این طریق، تدوین پروتکل واحد برای پروازهای داخلی و خارجی  اشاره کرد.

زالی همچنین در ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران که با حضور روسا و معاونان سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت با اشاره به لزوم تدوین بخشنامه‌ای برای بازگشایی بخشهای عادی بیمارستانها تاکید کرد که پس از آبلاغ این بخشنامه باید از طریق ویدئو کنفرانس برای بیمارستان‌ها تبیین شود.

 وی با اشاره به نیاز بیماران غیرکرونایی به مراقبت های درمانی و پزشکی در این وضعیت بحرانی تاکید کرد که در این شرایط می‌توان به موضوع راه‌اندازی کلینیک های مجازی برای ارایه خدمت به بیماران توجه کرد و هر بیمارستانی متناسب با اقتضائات و بخشهای تخصصی خود می تواند نسبت به راه اندازی این کلینیک ها و خدمت رسانی به بیماران اقدام کند.

 فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود تدوین یک بخشنامه حمایتی و پکیج قانونی برای تیم های درمانی با همکاری پزشکی قانونی را ضروری دانست.

 زالی با اشاره به محدود بودن تخت های ویژه ICU  در هر سه دانشگاه  اظهار کرد: در تهران ۲۰۰۰ تخت ویژه در دانشگاههای دولتی داریم که اغلب این تخت ها اشغال هستند.

 وی با تاکید بر لزوم توسعه تخت های ICU در بیمارستانهای بزرگ دولتی سه دانشگاه خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری در این راستا مشکلات بخش درمان در مقابله با بحران کرونا و آینده رفع می شود.

 در ادامه این نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران و معاونان درمان آنها نیز ضمن بیان گزارش‌هایی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص شروع به کار بخش‌های بیمارستانی و پروتکل بازگشت به کار پرسنل مبتلا به کرونا پرداختند.

بنابر  اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، براساس این گزارش در این جلسه دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کوهپایه – رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، معاونان درمان سه دانشگاه و سایر اعضا حضور داشتند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.