تهران تر از همیشه

جام جم آنلاین: همه پایتخت‌نشینانی که مانند صاحب این قلم هفته گذشته را به‌طور کامل در پایتخت ماندگار شدند و به هر دلیلی نتوانستند از تعطیلات چند‌روزه بهره ببرند، حداقل در یک نکته مهم اشتراک‌نظر دارند: تهران هفته گذشته «تهران»تر از همیشه بود؛ تهرانی متفاوت، آرام و زیبا که حتی می‌توان گفت در تعطیلات نوروزی هم شاهد آن نبوده‌ایم.

برای زیبایی و متفاوت بودن تهران که نیاز به هیچ توضیح اضافه‌ای نیست و در آستانه برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهد زیبایی‌های بصری شهر (از گل‌آرایی و پرچم‌آرایی گرفته تا نورافشانی و…) دوچندان شده بود و خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها هم دست و رویی شستند و در کنار سرسبزی بوستان‌ها، حال و هوای ویژه‌ای به پایتخت بخشیده بودند.

تهران هفته گذشته برای بسیاری از دارندگان گواهینامه رانندگی و خودروسواران هم خاطره‌انگیز بود و شاید تا سال‌ها چنین فرصتی برای رانندگی در دل پایتخت دیگر فراهم نشود، رانندگی که در آن خبری از ترافیک‌های چندکیلومتری و ترمز، کلاچ گرفتن‌های متعدد نبود.

اما تهران هفته گذشته یک تفاوت عمده دیگر هم با آنچه ما از تهران می‌شناختیم، داشت؛ تفاوتی که بخش عمده‌ای از آرامش پایتخت در روزهای برگزاری اجلاس را باید وامدار آن دانست.

در این روزها و به دلیل اهمیت حضور سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد در تهران، تعداد گشت‌های بازرسی پایتخت رشد چشمگیری داشت و تقریبا در اکثر خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌توانستیم نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه را مشاهده کنیم که با رویی گشاده و با احترام با سرنشینان خودروها خوش‌و بش می‌کردند و در برخی مواقع اگر مورد یا موضوعی آنها را مشکوک می‌کرد با احترام کامل خودرو را متوقف می‌کردند.

در اکثر این گشت‌ها هم ما با تابلوهایی مواجه می‌شدیم که ضمن عذرخواهی از مردم، آنها را به صبر، حوصله و همکاری با پلیس دعوت می‌کرد.

ضمن قدردانی از تلاش دشوار و شبانه‌روزی آنها که سهم بسزایی در ایجاد امنیت و برپایی اجلاسی آبرومند در تهران داشتند، این رویکرد نیروهای پلیس و بسیج در گشت‌های بازرسی هفته گذشته را باید به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد تا در روزهای آینده هم شاهد آن باشیم که این تابلوهای عذرخواهی و روی گشاده و مهربان در دیگر گشت‌های بازرسی که به ضرورت در برخی مقاطع زمانی و اماکن پایتخت برپا می‌شود، ادامه داشته باشد.

سینا علی‌محمدی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.