توافق اتصال شبکه برق عراق به عربستان امضا شد

وزیر نفت عراق و وزیر انرژی عربستان سعودی توافقی را برای اتصال شبکه برق عراق به عربستان امضا کردند.

توافق اتصال شبکه برق عراق به عربستان امضا شد

به گزارش ممتاز نیوز، عراق و عربستان توافق‌نامه تأمین باثبات و کم‌هزینه برق از طریق اتصال به شبکه برق کشورهای شورای همکاری را امضا کردند.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، در سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، به عربستان سعودی، سرپرست وزارت برق عراق و رئیس هیئت مدیره شبکه برق شورای همکاری این توافق‌نامه را امضا کردند.

بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که این توافق‌نامه موجب افزایش ثبات در تولید برق و تأمین برق شبکه ملی عراق به خصوص در زمان‌های اوج مصرف می‌شود.

همزمان دو کشور توافق‌نامه دومی درباره تأمین برق از عربستان برای عراق امضا کردند که به موجب آن شبکه ملی برق عراق گذرگاه انتقال انرژی میان قاره های آسیا و اروپا می‌شود.

این بیانیه افزوده که این گام‌ها در آستانه نشست امنیت و توسعه که روز شنبه (۱۶ ژوئیه) با حضور نخست‌وزیر عراق و سران کشورهای شورای همکاری و پادشاه اردن و رؤسای جمهوری مصر و امریکا برگزار می‌شود برداشته شده است.

همزمان «احمد موسی العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق، تأکید کرد که اتصال شبکه برق عراق به کشورهای شورای همکاری در ادامه اقدامات این وزارتخانه برای اتصال به شبکه برق کشورهای همسایه است که پیش‌تر با ترکیه و اردن نیز پیگیری می‌شد.

وی افزود که بعد از ۲ سال مذاکرات و امضای یادداشت تفاهم، روز جمعه در سفر نخست‌وزیر عراق توافقات در این باره نهایی شد.

به گفته العبادی این پروژه شامل اتصال شبکه برق عراق به عربستان سعودی و نیز به شبکه برق شورای همکاری می‌شود.

وی افزود که مسیرهای اتصال و سازوکارهای لازم برای اتصال شبکه برق عراق به کشورهای منطقه تعیین شده و به زودی این اتصال‌ها برقرار خواهد شد.

سخنگوی وزارت برق عراق تأکید کرد که در فاز اول عراق یک هزار مگاوات برق از عربستان وارد خواهد کرد و افزود که این اتصالات کمک می‌کند که عراق به عنصری مهم در بازارهای انرژی در سطح شورای همکاری و جهان عرب و حتی منطقه تبدیل شود و بتواند یک گذرگاه مهم انتقال سوخت باشد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.