توافق ایران و تاجیکستان برای ترانزیت برق به اروپا

مجید نامجو در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت نیرو تبادل و ترانزیت برق و انرژی الکتریکی بین کشورهای مختلف همسایه است، گفت: بر این اساس، با واردات برق ارزان قیمت از برخی کشورهای همسایه امکان تراتزیت این انرژی الکتریکی به سایر کشورهای متقاضی وجود دارد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه همچنین ایران آمادگی خود را به چندین کشور همسایه برای تهاتر برق در فصول مختلف سال اعلام کرده است، تصریح کرد: امکان واردات برق از برخی کشورهای همسایه شمالی در فصل تابستان و صادرات این حامل انرژی در فصل زمستان به این کشورها وجود دارد.

 

این عضو کابینه دولت دهم در خصوص آخرین وضعیت تهاتر برق بین ایران و تاجیکستان با اشاره به مذاکرات و توافق‌های ابتدایی انجام گرفته بین دو کشور، اظهار داشت: به منظور اتصال شبکه الکتریکی ایران و تاجیکستان ساخت یک خط جدید انتقال برق از مسیر افغانستان ضروری به نظر می‌رسد.

 

وی همچنین از مذاکرات انجام گرفته با تاجیکستان برای ترانزیت برق این کشور به ترکیه و یا سایر کشورهای اروپایی خبر داد و یادآور شد: بر این اساس با دستیابی به توافق نهایی بین ایران، افغانستان و تاجیکستان، خط مشترک انتقال برق بین سه کشور ساخته خواهد شد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه حجم تبدلات برق ایران و تاجیکستان تا مرز ۵۰۰ کیلوولت قابل افزایش خواهد بود، تاکید کرد: به زودی با برگزاری نشست‌های مشترک بین سه کشور، توافق نهایی برقی حاصل خواهد شد.

 

در همین حال اخیرا عبدالحمید فرزام مدیر دفتر مبادلات برون مرزی وزارت نیرو از برنامه‌ریزی برای ساخت ۲ خط جدید انتقال برق بین ایران و ترکمنستان خبر داده و به مهر اعلام کرده است: اتصال شبکه برق ایران به ۶ کشور منطقه آسیای میانه و حوزه قفقاز در دستور کار قرار گرفته است.

 

به گزارش مهر، بر اساس آخرین گزارش رسمی وزارت نیرو در روزهای اخیر حجم تبادلات برق ایران با کشورهای همسایه به ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات رسیده است.

 

در روزهای اخیر بیشترین میزان واردات برق ایران از ارمنستان به میزان ۳۰۳ مگاوات و بیشترین میزان صادرات برق ایران به عراق به میزان یکهزار و ۱۳۷ مگاوات بوده است.

 

در این مدت مجموع میزان صادرات برق ایران به کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، عراق، پاکستان و ترکیه یکهزار و ۳۰۶ مگاوات و مجموع واردات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان به میزان ۵۰۲ مگاوات ثبت شده است. در شرایط فعلی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می‌کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.