توزیع مجدد چربی پس از عمل لیپوساکشن

امروزه لیپوساکشن یکی از پرطرفدارترین عمل های زیبایی محسوب می شود. درآمریکا سالانه حدود ۴۵۰۰۰۰ نفر تحت این عمل قرار می گیرند.

امروزه لیپوساکشن یکی از پرطرفدارترین عمل های زیبایی محسوب می شود.  درآمریکا سالانه حدود ۴۵۰۰۰۰ نفر تحت این عمل قرار می گیرند. اما آیا با این روش می توان برای همیشه چربی ها را از بین برد؟ مطالعه ای در این زمینه در دانشگاه کلورادو انجام گرفته و در مجله چاقی به چاپ رسیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این چربی می تواند تا یک سال بعد از جراحی مجددا بازگردد و در نواحی دیگر تجمع یابد  و احتمال بیشتر برای تجمع چربی در قسمت بالایی شکم، شانه ها و بازو وجود دارد.

در این مطالعه ۳۲ خانم با تجمع چربی در ناحیه پایین شکم، ران یا باسن شرکت کردند. ۱۴ نفر از افراد تحت عمل لیپوساکشن و ۱۸ فرد هم  درگروه کنترل قرار گرفتند. میزان چربی بدن در هفته ۶ بعد از جراحی ، شش ماه و یک سال بعد بررسی شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که ۶ هفته بعد از جراحی میزان کاهش چربی در گروه لیپوساکشن ۲٫۱%و در گروه کنترل ۰٫۲۸%بود اما شش ماه و یک سال پس از جراحی میزان چربی در گروه تحت لیپو ساکشن با گروه کنترل تفاوتی نداشت. میزان تجمع چربی در ناحیه ران ها کاهش پیدا کرده اما بافت چربی در ناحیه شکم افزایش یافته بود یعنی تنها محل تجمع آن تغییر کرده بود.

میزان چربی بدن تحت کنترل دقیق مکانیسم های خاصی قرار دارد که هنوز ناشناخته اند. این فرضیه توسط این مطالعه اثبات شد. به نظر می رسد که مغز ما از میزان چربی بدن مطلع است و به نحوی رفتار می کند که وزن فرد را بر اساس آن تنظیم کند. به همین دلیل است که بعد از خارج کردن چربی در بدن مجددا این چربی باز می گردد یا اکثر افرادی که وزن کم می کنند به تدریج به وزن قبلی خود باز می گردند. بنابراین پیشگیری از چاقی بسیار مهم است.

نکته عملی: لیپوساکش یک عمل جراحی زیبایی محسوب می شود و نمی توان از آن برای کاهش وزن استفاده نمود. نتایج مطالعات نشان می دهد که چربی خارج شده تا یک سال بعد از عمل مجددا بازگشته با این تفاوت که محل تجمع چربی تغییر پیدا کرده و در نواحی جدید مثل بازو، شانه و قسمت بالایی شکم انباشته می گردد و دلیل آن هم مکانیسم های مغزی است که هنوز ناشناخته است. بنابراین بهترین کار پیشگیری از چاقی است.

منبع: (Obesity19, 1388-1395 (July 2011


عصر ایران

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. رضا:

    سلام.اینکه چربی ها بازگشتن مشکل از تغذیه افراد بوده مثلا اگر فردی قبلا که ۱۲۰ کیلو بوده خوراکش رو نصبت به الان که ۸۵ کیلوهه تنظیم نکنه و از ورزش دوری کنه خوب مشخصه که دوبرابر قبل چربی میاره.

  2. نگین:

    مطلب دزپر اینباره بیشتر بذارید و منبع این مطلب که چربی ها دوباره بر میگردند کجا بود ینی اگه تغذیه رعایت بشه و ورزشم بکنیم بازم برمیگرده

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.