توسعه همکاری‌های هسته‌ای از مهمترین محورهای رایزنی رئیس جمهور و پوتین بود

همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد: مذاکره تهران و مسکو به منظور ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر که به عنوان بخشی از تلاش‌های طرفین برای ارتقاء همکاری‌های راهبردی دوجانبه در زمینه انرژی و فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود، در حال انجام است.

توسعه همکاری‌های هسته‌ای از مهمترین محورهای رایزنی رئیس جمهور و پوتین بود

به گزارش ممتاز نیوز، بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی با اشاره به سفر رییس جمهور اسلامی ایران به روسیه و توسعه همکاری‌های راهبردی دوجانبه در حوزه انرژی هسته‌ای گفت: ارتقاء و توسعه همکاری‌های راهبردی هسته‌ای دو کشور یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث روز چهارشنبه دکتر رییسی و ولادیمیر پوتین بود و طرفین به بررسی و چگونگی گسترش روابط عالی ایران و روسیه در بخش انرژی هسته‌ای پرداختند.

کمالوندی در ادامه ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه انرژی هسته‌ای و همکاری با کشور روسیه، اظهار داشت: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به دو بخش انرژی (energy-related) و غیرانرژی(non-energy-related) تقسیم می‌شود؛ در هر دو زمینه همکاری‌های بین دو کشور خوب پیش می‌رود و ما از رادیو ایزوتوپ‌ها برای تامین رادیودارو و مقاصد پزشکی، صنعت، کشاورزی و سایر زمینه‌های صلح آمیز هسته‌ای استفاده می‌کنیم.

سخنگوی سازمان ادامه داد: دکتر رئیسی و ولادیمیر پوتین در دیدار روز گذشته راه‌کارهای ارتقا و توسعه روابط عالی ایران و روسیه در بخش انرژی هسته‌ای را در کنار دیگر موضوعات مورد بررسی قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور  برای احداث واحدهای۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در جهت برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید حداقل ۱۰هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی هسته‌ای در جریان می‌باشد و فرایند اجرای این پروژه علی‌رغم تاخیر در پرداخت های مالی بر اساس برنامه و تقریبا بدون تاخیر در حال انجام است.

کمالوندی با اشاره به برنامه ایران جهت تولید حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای گفت: طرف روسی می‌تواند برای تحقق این امر و تولید ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران نقشی مهم ایفا نماید. این موضوع توسط  روسای جمهور دو کشور بررسی می‌شود و انتظار داریم که در آینده نزدیک برای اجرای پروژه‌های جدید در ایران، گروه‌های فنی ایران و روسیه همکاری‌های لازم را شروع و تبادل اطلاعات داشته باشند.

کمالوندی افزود: هر یک از پروژه‌های نیروگاه های اتمی به تنهایی دارای ۵ میلیارد دلار ارزش می‌باشد و بدین ترتیب همکاری در این حوزه بخش مهمی از روابط اقتصادی دو کشور را در بر می گیرد.

معاون سازمان ضمن اشاره به فعالیت و بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی بوشهر، تصریح کرد: عملیات تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر توسط متخصصین و مهندسین ایرانی انجام می‌ شود و هم‌اکنون دو واحد جدید هر یک با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات در نیروگاه اتمی بوشهر در حال ساخت است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.