گردآوری توسط گروه مذهبی ممتازنیوز
ما معتقدیم:مساله«توسل»نیز شبیه مساله«شفاعت»است،این مساله به صاحبان مشکلات معنوى و مادى اجازه مىدهد که دستبه دامان اولیاء الله بزنند تا به اذن الله حل مشکلاتشان را از خدا بخواهند،یعنى از یکسو خود به درگاه خدا روى مىآورند و از سوى دیگر اولیاء الله را وسیله قرار مىدهند:«و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جائوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما،اگر آنها هنگامى که به خود ستم مىکردند (و مرتکب معصیت مىشدند) به نزد تو مىآمدند و از خدا طلب آمرزش مىکردند،و رسول خدا (ص) نیز براى آنها طلب آمرزش مىنمود خدا را توبه پذیر و مهربان مىیافتند».
و نیز در داستان برادران یوسف (ع) مىخوانیم:«آنها به پدرشان متوسل شدند و گفتند:«یا ابانا استغفر لنا انا کنا خاطئین،اى پدر!براى ما،از خدا آمرزش بخواه،چرا که ما خطا کار بودیم!»پدر پیر (یعقوب پیامبر) این پیشنهاد را از آنها پذیرفت و به آنان وعده مساعد داد و گفت:«سوف استغفر لکم ربى،به زودى براى شما از پیشگاه پروردگارم طلب آمرزش مىکنم». اینها گواه بر این است که«توسل»در امتهاى پیشین بوده و هست.
ولى نباید از این حد منطقى فراتر رفت،و اولیاء الله را مستقل در تاثیر و بى نیاز از اذن خدا دانست که سبب«شرک و کفر»خواهد شد.
و نیز نباید توسل به صورت عبادت اولیاء الله در آید که آن هم«شرک و کفر»است،زیرا آنها در ذات خود و بدون اذن پروردگار مالک سود و زیانى نیستند:«قل لا املک لنفسى نفعا و لا ضرا الا ما شاء الله،بگو:من (حتى) براى خودم مالک سود و زیانى نیستم مگر آنچه خدا بخواهد» و غالبا در میان گروهى از عوام از همه فرق اسلامى همیشه افراط و تفریطهایى در مساله توسل دیده مىشود که باید آنها را ارشاد و هدایت کرد.
منبع: کتاب اعتقاد ما، آیت الله مکارم شیرازی
+ ۰
+ ۰
اصول و فروع دین Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com