توصیه‌های تغذیه‌ای دوران بارداری

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از کم خونی فقرآهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام اظهار داشت: برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری، مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه پس از زایمان توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین در دوران بارداری به منظور جلوگیری از کم خونی، منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.

در دوران بارداری مصرف انواع مغزها و خشکبار به عنوان میان وعده توصیه می‌شود

به گفته دکتر شیخ‌الاسلام، در دوران بارداری بهتر است انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار از جمله برگه‌ها، توت خشک، کشمش و خرما که منابع خوبی از آهن هستند به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار گیرند.

مصرف سبزیجات تازه و سالاد به همراه غذا میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، مصرف منابع غذایی ویتامین C مانند سبزی‌های تازه و سالاد شامل گوجه فرنگی، کلم، گل کلم و فــلــفل دلمه‌ای را در دوران بارداری توصیه کرد و ادامه داد: همچنین چاشنی‌هایی مانند آب لیمو و آب نارنج تازه که جذب آهن را افزایش می‌دهند به همراه غذا توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب است

از مصرف چای و قهوه یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت پس از غذا خودداری شود

وی گفت: برای جذب بهتر آهن غذا، باید از مصرف چای، قهوه و دم کرده‌های گیاهی یک ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت پس از غذا و نیز از مصرف چای پررنگ خودداری شود. همچنین به منظور کاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن، بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب است.

بارداری‌های مکرر از علل کم خونی دوران بارداری است

وی گفت: رقیق شدن خون که به تدریج طی دوران بارداری ایجاد می‌شود سطح هموگلوبین را به محدوده کم خونی می‌رساند که این امر طبیعی است.

وی علل کم خونی در دوران بارداری را مصرف نکردن منابع غذایی آهن، از دست دادن خون طی دوران قاعدگی (قبل از بارداری) و بارداری‌های مکرر به ویژه بارداری‌های با فاصله کم عنوان کرد و افزود: کمبود فولیک اسید یا کمبود ویتامین B12 (آنمی مگالوبلاستیک) به ندرت می‌تواند علت کم خونی در دوران بارداری باشد. در صورتی که علت کم خونی، کمبود فولیک اسید تشخیص داده شود مصرف منابع غذایی غنی از این ویتامین و عمل به توصیه‌های تغذیه‌ای ارائه شده در مبحث مکمل اسید فولیک برای مادران پیشنهاد می‌شود.

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: در صورتی که کم خونی با تجویز مکمل آهن اصلاح نشد باید کمبود فولیک اسید و کمبود ویتامین B12 را به عنوان علت کم خونی در نظر گرفت. در درمان کم خونی فقر آهن علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای باید در مورد مصرف روزانه و منظم مکمل آهن از مادر باردار سوال و بر مصرف آن تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر پنجشنبه ۲۶ مرداد   مشاهده : ۸   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – زناشویی و بارداری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.