توضیحاتی دربارهٔ قیمت‌ خودروهای داخلی

۱۰اردیبهشت،

روز قبل به دنبال اعلام نرخ تورم بخشی صنعت خودرو از سوی شورای رقابت، رسانه‌های مختلف نرخ‌های متفاوتی را به عنوان قیمت تازه خودروها اعلام کردند که این موضوع سردرگمی مخاطبان را به دنبال داشته است.

دلیل ایجاد چنین وضعیتی شاخص‌ها و متغیرهای ذکر شده در فرمول قیمت‌گذاری است که سبب شده سازمان‌های مسوول و رسانه‌های مختلف با مبنا قرار دادن شاخص‌های متفاوت، قیمت‌های مختلفی را برای خودروها محاسبه و اعلام کنند.

برای رفع شبهات مطرح شده در این زمینه فرمول قیمت‌گذاری خودرو به شرح زیر تشریح می‌شود. این فرمول برابر است با:

(دو درصد – شاخص کیفیت + نرخ تورم) قیمت سال قبل + قیمت سال قبل = قیمت خودرو

یکی از شاخص‌های کلیدی در این فرمول که محل اختلاف قرار گرفته، قیمت سال قبل خودروها (فروردین ۹۱) است. به عنوان مثال قیمت‌هایی که مرکز ملی رقابت به عنوان نرخ فروردین ۹۱ دو محصول سایپا مدنظر قرار داده، از سوی این شرکت رد شده است.

سایپا اعلام کرده که نرخ‌های واقعی بیشتر از قیمت‌هایی است که مرکز ملی رقابت در محاسبات خود مورد استفاده قرار داده است. بعضی رسانه‌ها نیز با مبنا قرار داده نرخ‌های پایه متفاوت برای خودروها، قیمت‌هایی نهایی مختلفی را محاسبه و اعلام کردند. البته ایسنا در محاسبات خود قیمت‌های رسمی اعلامی از سوی خودروساز را ملاک عمل قرار داد.

چنین وضعیتی سبب شد که در روز قبل حدود چهار قیمت متفاوت برای خودروهای داخلی از سوی رسانه‌ها و مرکز ملی رقابت محاسبه و اعلام شود. البته با توجه به جایگاه قانونی مرکز ملی رقابت به عنوان نهاد وابسته به شورای رقابت، تاکنون تنها قیمت‌های رسمی اعلام شده در رسانه‌ها، نرخ‌های انتشار یافته از سوی مرکز ملی رقابت است:

 

 

پایان خبر/

تاریخ ارسال : سه شنبه ۱۰ اردیبهشت
ساعت ارسال : ۱۴:۵۵


Machinemag.com News
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.