توضیحاتی درباره صدور نفت در دریای آزاد و توسعه منطقه مکران

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: منافع صدور نفت از طریق دریای آزاد باید به مردم برسد.

فاطمه ذوالقدر در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با افتتاح خط لوله صدور نفت خام از دریای عمان و تجربه ایران برای صدور نفت از دریای آزاد اظهار کرد:  از وقتی موضوع سواحل مکران و توسعه آن پیش آمد این پروژه به عنوان یکی از اهداف سندهای توسعه ای مطرح و پیگیری شد. 

وی ادامه داد: یکی از محورهای سند برنامه پنجم و ششم توسعه ، توسعه سواحل مکران بوده است .بنابراین قرار شد سازمانی برای پیگیری امور تشکیل گردد، اما بعد ها گفته شد ممکن است تعارضاتی پیش آید و ستاد توسعه سواحل مکران جانشین سازمان شد .

 وی با ارائه توضیحاتی درباره روند جدا ماندن جاسک از منطقه آزاد گفت:  جاسک الان از این طرف مانده و از آن طرف رانده شده است؛ نه منطقه و نه مرکز سازمانی در ان تشکیل شده است.

وی با اشاره به ضرورت وجود خط لوله در این منطقه نیز گفت: ما تا کنون فقط از طریق تنگه هرمز نفت صادر می کردیم و برای وابسته نبودن ایران به این تنگه حدودا ۲ میلیارد دلار هزینه شد تا از طریق این خط لوله جدید نفت از بندر جاسک به جهان صادر شود.

ذوالقدر گفت: لوله های این پروژه ها به خاطر تحریم ها تماما در ایران و به دست توانمندی‌های داخلی انجام شد. 

وی افزود: در حال حاضر با ۳۰۰ هزار بشکه در روز شروع به کار کردیم و بعدا به یک میلیون بشکه هم می رسد. ظاهر امر خوب است، اما شرط و شروط دارد. تحریم ها همیشه دنبال ما است وباید برای این سقف از صادرات مشتری داشته باشیم . 

این نماینده دوره دهم  مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در کنار این توسعه  نفتی بحث شیلات ، کشاورزی و توانمندی جوامع محلی هم  دیده شود و نباید بگذاریم این منطقه عسلویه دوم شود. مردم باید از مزایای توسعه استفاده کنند. خلاصه توسعه باید متوازن ومردم محور باشد.

وی گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اخیرا به شورای توسعه سواحل مکران اضافه شده و ما کمیته توسعه سواحل مکران را با همکاری معاونت اقتصادی و مشارکت همه سازمانهای زیر نظر و وابسته به وزارتخانه تشکیل دادیم تا نقش وزارت کار و رفاه در آموزش مهارتهای لازم از طریق سازمان فنی حرفه‌ای ، تشکیل تعاونی ها از طریق صندوقهای وابسته ، تامین بهداشت منطقه با مشارکت تامین اجتماعی وشرکتهای وابسته و از همه مهمتر اجرای سند کار شایسته پیگیری و مورد توجه قرار بگیرد. بر این اساس تاکید داریم که باید کاری کرد تا همه مردمی که در این کرانه هستند از منافعش بهره‌مند شوند. 

این فعال سیاسی گفت: سایر طرح های توسعه سواحل مکران نیز باید  درکنار احداث این خط لوله دیده شوند و حتما بودجه های لازم اختصاص داده شود.

وی گفت: از دولت جدید می خواهیم این امور را پیگیری کند. باید کاری کرد تا  مردم این شهرها و پسا کرانه ها از این توسعه و صادرات نفتی بهرمند شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.