توضیحات تازه درباره ثبت‌نام و ویزای اربعین

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از بین هشت‌هزار گذرنامه‌ای که به سفارت عراق تحویل داده شده، حدود ۴۴۰۰ ویزا برای اربعین صادر شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، علی‌رضا رشیدیان با یادآوری این‌که سازمان حج و زیارت در ستاد اربعین، مسؤول کمیته اعزام است و مصوبات مربوط به این بخش را اجرا می‌کند، افزود: ثبت نام اربعین از طریق سامانه سماح انجام می‌شود و امسال با توجه به شروطی که برای حفظ سلامت زائران درنظر گرفته شد، پیش‌بینی شد زائران اعزامی دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، برای همین در مرحله اول، پیش ثبت‌نام انجام شد تا اسامی متقاضیان به وزارت بهداشت و درمان برای استعلام از وضعیت واکسن تحویل داده شود.

او درباره مهلت زمانی که از تزریق دز دوم واکسن باید گذشته باشد، اظهار کرد: در این‌باره اغماض نشان دادیم، حتی زائرانی که دز دوم را هفته گذشته تزریق کرده‌ند می‌توانند برای اربعین ثبت‌نام کنند. مهم این است که زائران متقاضی سفر اربعین هر دو دز واکسن را زده باشند.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: به کسانی که دو دز واکسن را زده باشند با تایید وزارت بهداشت و درمان، اجازه ثبت‌نام قطعی داده شد. در واقع، اجرای دو مرحله ثبت‌نام اربعین برای گرفتن استعلام‌های واکسن بود.

به گفته او، تا روز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه، اسامی ۴۲ هزار زائر که پیش ثبت‌نام کرده بودند، دو دز واکسن را تزریق کرده بودند و بیماری زمینه‌ای هم نداشتند، تایید و نهایی شد. این افراد وارد مرحله دوم ثبت‌نام شدند. ۳۴ هزار نفر تا آن روز گذرنامه‌شان را تحویل دادند که از بین آن‌ها، حدود هشت‌هزار گذرنامه به سفارت عراق تحویل داده شد و تا کنون ۴۴۰۰ ویزا صادر شده و بقیه ویزاها هم در یکی دو روز آینده صادر می‌شود.

رشیدیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره نرخ متراکم بلیت هواپیما در مسیر عراق برای اربعین، اظهار کرد: با سازمان هواپیمایی توافق شده نرخ بلیت رفت و برگشت زائران اربعین پنج میلیون تومان باشد و فقط سفر از شهر مشهد به دلیل بُعد مسافت یک میلیون تومان بیشتر است.

او با تاکید بر این‌که هیچ‌یک از مرزهای زمینی کشور برای زائران اربعین باز نیست، گفت:  تمام زائران باید از مسیر هوایی به عراق سفر کنند، اما می‌توانند در برگشت از مرز زمینی مهران استفاده کنند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از زائران درخواست کرد در سفر اربعین تمام پروتکل‌های سلامت را رعایت کنند و در ادامه بیان کرد: بدون استثناء از زائران در برگشت به کشور تست PCR گرفته می‌شود تا نگرانی موجود در جامعه درباره انتقال دوباره بیماری به کشور توسط زائران برطرف شود. وزارت بهداشت کشورمان پیش‌بینی کرده که این تست به صورت رایگان از همه زائران گرفته شود و اگر احیانا کسی مبتلا شده باشد از همان نقطه به مراکز درمانی برای پیگیری‌های بعدی انتقال داده خواهد شد.

عراق که مراسم اربعین سال گذشته را بدون حضور زائران خارجی برگزار کرده بود، امسال با سفر ۶۰ هزار زائر ایرانی و ۱۰ هزار زائر از دیگر کشورها موافقت کرده است. شرط سفر به عراق، تزریق دو دز واکسن کرونا، نداشتن بیماری زمینه‌ای، ثبت‌نام در سامانه سماح، دریافت ویزای معتبر، تست منفی پی‌سی‌آر و سفر هوایی است. ثبت‌نام از زائران متقاضی سفر اربعین با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت در برخی استان‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.