توطئه اردوغان در سودان

در حالی که آمریکا برای کسانی که از جنبش جوانان مجاهد سودان اطلاعاتی برای نابودی آن گردآوری کنند، پاداش تعیین کرده است، نخست‌وزیر ترکیه معاون خود را برای ماموریتی به سودان اعزام کرد.
منابع مطلع به جهینه اعلام کردند که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه همزمان با تشدید مواضعش علیه سودان، پیشنهادهای خود را به آمریکا داده است و واشنگتن نیز با آن موافقت کرده است که عبور امن خط نفت جنوب سودان به اتیوپی و سومالی را ترکیه تامین کند.

بنا بر این گزارش، این کار با هدف بی‌نیاز کردن سودان جنوبی از سودان مرکزی است تا درآمد مالی سودان جنوبی تامین شود تا کار حمله به مناطق نفتی مورد نزاع دو سودان آغاز شود و در نتیجه سودان مرکزی از درآمد عبور نفت جنوب محروم شود.

بنا بر اعلام منابعی که جهینه به هویت آنان اشاره نکرد، رجب طیب اردوغان بکر بوزداغ معاون خود را به اتیوپی و سومال اعزام کرده است تا اوضاع را از نزدیک بسنجد تا گروه جوانان مجاهد در سومال از هم بپاشد.

گفته می‌شود آمریکا جوایز مالی هنگفتی که به بیش از ۱۰ میلیون دلار می‌رسد تعیین کرده است تا اطلاعاتی از گروه جوانان مجاهد در سوال جمع‌آوری کنند.

جهینه افزود: بنا بر اعلام منابع مطلع، شیخ شریف احمد در دوحه پایتخت قطر تحت فشار دستگاه اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته سپس به سومال بازگشت و دادگاه‌های اسلامی را منحل کرد و از یک رزمنده مقاوم اتیوپیایی مقابل اشغالگران به یک حاکم منسوب به اشغالگر اتیوپیایی علیه سومال تبدیل شده است اما نتوانست مانع ظهور جنبش جوانان مجاهد شود در حالی که آمریکا تلاش می‌کند این جنبش را نابود کند و هدف آن نیز، کشیدن خط لوله نفت از جنوب سودان به اتیوپی سپس به سومال است.

این گزارش می‌افزاید که معاون اردوغان ماموریت محول شده را که جمع‌آوری اطلاعات از جنبش جوانان مجاهد، یافتن راه‌های ارتباطی با جنبش و تقویت شیخ شریف احمد رئیس جمهوری سومالی، بود انجام داد و این منابع بعید ندانستند که گروهک‌هایی موازی بزودی شکل بگیرد.

بنا بر اعلام این منابع، اردوغان در آینده نزدیک به اتیوپی و سومال خواهد رفت در حالی که آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده است که پاداش خوبی به کسانی می‌دهد که اطلاعات خوبی از جنبش جوانان مجاهد سودان ارائه کند و این در حالی است که منابع سودانی اعلام کرده‌اند که اعتراضات در این کشور با توزیع پول و حمایت مالی خارج آغاز شده است.

این همکاری اطلاعاتی و عملیاتی ترکیه با آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که تمام تلاش‌های این کشور با هدایت آمریکا برای براندازی در سوریه به شکست منتهی شده است.

احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که همه تلاش‌های کشورش برای پایان دادن به نظام سوریه شکست خورده است.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.